تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

تمام راهکارهای درمانی برای درمان سریع تبخال در خانه

تبخال کاملاً با آفت که بعضى افراد آن را با تبخال اشتباه میکنند، متفاوت است. آفت ها معمولاً مسرى نیستند و زخم هایى هستند که بر روى بافت هاى نرم درون دهان به وجود مى آیند، جایى که تبخال نمى زند.

تب خال، برجستگی هایی قرمزرنگ یا تاول هایی ارغوانی رنگ است که معمولاً روی لب ها یا اطراف دهان بروز میکند.

تبخال نوعی عفونت است که به صورت زخم یا تاول در اطراف دهان به وجود می آید. این عارضه به علت وجود ویروسی به نام Herpes Simplex Virus-HSV است. تبخال ها معمولا بین ۳-۲ هفته از بین می رود.

اگر علائم شما شدید است و دچار سوزش و خارش لب و تحریک دهان، درد در اطراف دهان، یا تاول های کوچک روی دهان که می ترکند هستید، استفاده از داروهایی مانند رنگ یدوکسوریدین یا داروی ضد ویروسی آسیکلوویر می تواند به شما تسکین دهد.

تب خال ممکن است برای مدت های طولانی پنهان باقی بماند، و برخی افراد ممکن است در اولین سرایت ویروس بیماری، علائمی نشان ندهند.

تکفارس آی آر

این بیماری به طور معمول لب ها و ناحیه دهان و به ندرت نواحی چون قرنیه و ناحیه تناسلی را گرفتار میکند. پیش از ایجاد عفونت تبخال، ویروس تا ماه ها و یا سال ها در آنجا باقی میماند و بدن شما پاد تن هایی را علیه ویروس می سازد که به کنترل آن می انجامد مگر اینکه عواملی موجب شوند خطر بروز آن افزایش یابد.

وجود یک بیماری که مقاومت بدن شما را کاهش دهد، حتی سرماخوردگی و یا ناراحتی خفیف گوارشی یا تب به هر علت، دوره خون ریزی قاعدگی و بسیاری موارد این چنینی می تواند عوامل افزایش دهنده خطر محسوب شود. مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و در کودکان، وجود اگزما می تواند جزو این دسته قرار بگیرد.

علائم و نشانه هاى تبخال

تاول هاى کوچک و دردناک پر از مایع که روى منطقه برجسته، قرمز و دردناک پوستتان قرار دارند.

درد یا مورمور شدن که اغلب یکى دو روز پیش از ظهور تاول ها احساس می شود.

www.takfars.ir

معمولاً ۷ تا ۱۰ روز طول مى کشد تا تبخال برطرف شود. تبخال معمولاً روى لب ها ظاهر مى شود. اما گاهى روى سوراخ هاى بینى، چانه یا انگشتان دست هم دیده مى شود. گرچه غیر معمول است، اما ممکن است تبخال در داخل دهان هم بروز کند(اما تنها بر روى لثه ها یا کام سخت که در سقف قرار دارد).

اگر زخمى روى بافت هاى نرم درون دهانتان ظاهر شود ممکن است آفت باشد، ولى مطمئناً تبخال نیست.

علائم تبخال ممکن است حداکثر تا ۲۰ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر نشود و معمولاً ۷ تا ۱۰ روز طول مى کشد. تاول ها شکل مى گیرند، مى ترکند و ترشح مى کنند. سپس کبره زردرنگى تشکیل مى شود و نهایتاً با ریختن آن، پوست صورتى رنگى در زیر ظاهر مى شود و تبخال بدون گذاشتن جا بهبود مى یابد.

دلایل بوجود آمدن تبخال چیست؟

وقتی ویروس HSV با بافت آسیب پذیر دهان یا غشا مخاطی دهان تماس پیدا میکند، تبخال به وجود می آید. این ویروس وقتی وارد بدن شود، دیگر خارج نمی شود و از دهان به سیستم عصبی مرکزی رفته و آن جا میماند.

وقتی دوباره فعال می شود به صورت تبخال در اطراف لب ها بروز میکند.

تعدادی از مهم ترین علل بروز تبخال عبارتند از:

استرس و اضطراب

قاعدگی زنان

آفتاب سوختگی

تک فارس

تب

در معرض آفتاب بودن

کم آبی بدن

تاتو لب

ناراحتی زیاد

جراحی عصب یا دندان ها

چگونه تبخال رادرمان کنیم؟

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار از دیگر داروهای طبیعی و گیاهی برای درمان تبخال به ویژه تبخال دهانی است. شست و شوی تبخال با کمک عصاره همیشه بهار علاوه بر آنچه به کنترل و از بین رفتن ویروس ها کمک میکند موجب تسریع روند درمان در بیمار نیز می شود.

این مرهم علاوه بر خاصیت ضدویروسی موجب کاهش درد و سوزش تبخال نیز می شود. برای تهیه این عصاره کافی است ۳ قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در ۲ لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند، سپس محل تبخال را با کمک پنبه و عصاره این گیاه شست و شو دهید.

T A K F A R S

عصاره وانیل

وانیل دارای خواص ضدعفونی کنندگی است. یک گوش پاک کن تمیز را داخل عصاره وانیل زده و روزی ۴-۳ بار روی تبخال هایتان بمالید.

نمک دریایی

کمی از نمک دریایی را روی موضع تبخال بمالید. یادتان باشد که بلورهای نمک باید روی تبخال بچسبند. نمک را پس از ۱۰ دقیقه بشویید.

برگ ریحان

چای ریحان بهترین درمان برای تبخال است. مقداری برگ ریحان را داخل آب جوش بریزید تا چایتان درست شود. برای درمان تبخال از این چای گرم بنوشید.

برگ زیتون

عصاره برگ زیتون مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی در درمان تبخال عمل میکند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر