تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

تغذیه مناسب برای داشتن خواب راحت چیست

image تغذیه مناسب برای داشتن خواب راحت چیست

توصیه می‌شود برای جلوگیری از اختلال در روند سوخت چربی‌ها در وهله اول باید شام قبل از ساعت ۹ شب مصرف و از مصرف غذاهای حاوی چربی و کربوهیدرات زیاد خودداری شود و به خوردن سبزی‌های پخته یا خام با مقداری غذاهای پروتئینی در وعده شام قناعت شود.

انواع نان، ماکارونی، سیب زمینی و برنج حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات است که در بدن به آرامی هضم و سوخته می‌شود. موز، انجیر، خرما و گوشت بوقلمون حاوی مقادیر بالایی اسید آمینه تریپتوفان هستند، تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می‌شود که منجر به حالت خواب آلودگی در فرد می‌شود. شیر نیز مقادیر مناسبی تریپتوفان دارد.

همچنین ماست حاوی سروتونین است به همین علت مصرف هریک از این مواد غذایی، ساعاتی قبل از خواب شبانه توصیه می‌شود. گوشت و شیر کم چرب نیز حاوی مقادیر کافی ویتامین B۶ هستند و وجود این ویتامین برای سنتز سروتونین در مغز ضروریست.
انواع ماهی‌های چرب مانند سالمون وساردین و همچنین تخمه کدو و کتان نیز به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ برای پیشگیری از بی‌خوابی بسیار موثر هستند. تخمه آفتابگردان و کنجد نیز دارای اسیدهای چرب امگا ۶ است که این نوع اسید چرب نقش عمده‌ای در سنتز مواد شیمیایی در مغز دارند.
کمبود آهن در بدن می‌تواند یکی از علل عمده کم خوابی باشد، به همین دلیل مصرف موادغذایی غنی از آهن مانند گوشت قرمز، پسته، بادام و سبزیجات برگ سبزتیره و جگر توصیه می‌شود. همچین کاهو دارای ماده‌ای به نام لاکتوکاریوم است که محرک خواب بوده و به همین علت توصیه می‌شود قبل از خواب حتماً از سالاد کاهو استفاده شود.

تکفارس آی آر

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر