تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

تصاویر زیبا و توضیحات جالب درباره کشور مراکش

image تصاویر زیبا و توضیحات جالب درباره کشور مراکش

حیوان ملی مرکش شیر بربری است.

نام مراکش در زبان عربی المغرب الاقصی است که معنی غربی‌ترین می‌دهد و به موقعیت مراکش اشاره دارد که غربی‌ترین کشور عربی جهان است.

image تصاویر زیبا و توضیحات جالب درباره کشور مراکش

مراکش با اروپا تنها ۱۳ کیلومتر فاصله دارد.

تکفارس آی آر

مراکش یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان حشیش در جهان است.

Oukaimeden در کوه‌های اطلس مراکش، مرتفع‌ترین پیست اسکی در آفریقا است. با این حال بارش برف در این ارتفاعات، به ندرت به ۲۰۰ سانتی‌متر در سال می‌رسد.

در مراکش خوردن غذا با دست چپ و نخوردن غذا هنگام تعارف کردن بی‌ادبی محسوب می‌شود.

در مراکش رنگ سفید، رنگ عزاداری است. در این کشور زنی که همسرش فوت می‌کند، باید تا ۴۰ روز لباس سفید به تن کند.

زنان اهل قوم بربر در مراکش هنوز هم روی صورت خود طرح‌های هندسی خال‌کوبی می‌کنند که گاهی بیشتر پیشانی، گونه‌ها و گردن آن‌ها را دربر می‌گیرد. این‌ها نشانه‌های هویت قبیله‌ای هستند و از زمانی روایج یافت که برای شناسایی زنان قبیله‌ (کسانی که در جنگ کشته می‌شدند) لازم بود نشانه و علامتی یابند.

www.takfars.ir

در مراکش به ازای هر ۸۰۰ هزار نفر یک دندان‌پزشک وجود دارد و درمان استاندارد برای دندان‌درد کشیدن دندان است. در بازارهای این کشور کسانی که دندان می‌کشند، با مجموعه‌ای از انبردست، فرش کوچک و دندان‌های خونی قابل شناسایی هستند.

مراکشی‌ها به شوخی به آب لوله‌کشی Sidi Robinet (شیر آقا یا سرور) می‌گویند و این آب در بسیاری از نقاط کشور قابل شرب است.

یکی از منابع اصلی درآمد خانواده‌های منطقه‌ی ریف (Rif) شمالی مراکش کشت حشیش است. در واقع کلمه‌ی reefer از نام این منطقه گرفته شده است.

اغلب مراکش را شهر قرمز می‌نامند چون حتی در زمستان‌ها نیز برای محافظت در برابر آفتاب، باید کلاه بر سر گذاشت.

image تصاویر زیبا و توضیحات جالب درباره کشور مراکش

مراکش بزرگ‌ترین پرورش‌دهنده و صادرکننده‌ی ماهی ساردین در جهان است.

کلمه‌ی انگلیسی genie دقیقا از یک کلمه‌ی عربی (جن) گرفته شده است که به یک موجود غیر مادی اشاره دارد که اگر از او خواسته شود، برخی کارهای انسان را انجام می‌دهد. در مراکش مردم معتقد هستند که جن‌ها بیشتر در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که آب وجود دارد، مانند حمام‌های عمومی، ناودان‌ها، سینک‌ها و حتی قوری‌ها و قابلمه‌ها.

کازابلانکا فیلمی است که نام آن از اسم یکی از شهرهای مراکش گرفته شده است و در سال ۱۹۴۲ به عنوان بهترین فیلم برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌ها در هر دوره و زمانی است.

مسجد حسن دوم در شهر کازابلانکای مراکش قرار دارد و هفتمین مسجد بزرگ جهان است. ساخت این مسجد ۵ سال به طول انجامید و ۳۰ هزار کارگر و صنعت‌گر برای ساخت آن به کار گرفته شدند تا اینکه در سال ۱۹۹۳ به اتمام رسید. مناره‌ی مسجد با ۲۱۰ متر طول، بلندترین مناره‌ی جهان است و مهم‌ترین مکان دیدنی کازابلانکا محسوب می‌شود. مسجد حسن دوم با ظرفیت حدود ۸۰ هزار نمازگزار، بزرگ‌ترین فضای سرپوشیده را در میان مساجد جهان دارد.

image تصاویر زیبا و توضیحات جالب درباره کشور مراکش

تک فارس

خانواده‌ی سلطنتی فعلی مراکش از قرن ۱۷ بر این کشور حکومت می‌کنند. سلطان محمد پنجم، پدربزرگ پادشاه فعلی یک سلطنت مشروطه ایجاد کرد و از سال ۱۹۵۷ عنوان پادشاه گرفت. محمد ششم از ۳۰ ژوئیه ۱۹۹۹ پادشاه مراکش شد.

پرچم مراکش قرمز رنگ است و یک ستاره‌ی پنج پر سبز دارد که به عنوان مهر و خاتم سلیمان شناخته می‌شود. قرمز و سبز رنگ‌هایی سنتی در پرچم اعراب است و آن ستاره‌ی پنج پر نشان‌دهنده‌ی ۵ رکن اسلام و نشان‌گر ارتباط بین خدا و ملت است. طراحی این پرچم به ۱۹۱۲ بازمی‌گردد.

حقوق زنان در مراکش، در سال ۲۰۰۴ با اصلاح قانون احوال شخصیه‌ی کشور، گام بزرگی رو به جلو برداشت. با این اصلاحات زنان مراکشی می‌توانند حضانت فرزندان خود را بگیرند، طلاق یک جانبه زنان لغو شد و گرفتن زن دوم برای مردان، فقط با اجازه‌ی زن اول امکان‌پذیر شد.

در مراکش طبق سنت کبد (جگر) به جای قلب نماد عشق در نظر گرفته می‌شود.

در بیشتر بازارهای مراکش جادوگرانی را می‌بینید که مواد عجیب و غریب می‌فروشند (دارو یا معجون‌های مخصوص و دعا و نفرین) و روش استفاده از آن را نیز به شما می‌گویند. بیشتر شهرها، روستاها و محله‌های قدیمی شهر پیشگوهایی دارند که با پرداخت پول، آینده‌ی شما را پیش‌گویی می‌کنند.

در مراکش تعداد بسیار کمی از شهروندان حمام خصوص دارند و چون برای خواندن نماز بدن مسلمانان باید تمیز باشد، بسیاری از مراکشی‌ها از حمام‌های عمومی به وفور استفاده می‌کنند. حمام‌های آقایان و بانوان جدا است.

کوسکوس غذای ملی مراکش است که از نشاسته‌ی گندم، گوشت زیاد و سبزیجات تهیه می‌شود.

بازار Jemaa el Fna یک بازار بزرگ در مراکش است که معنی اسم آن مجمع مردگان است و احتمالا به سنتی اشاره دارد که طبق آن سر جنایتکاران اعدامی را تا قرن ۱۹ در این محل به نمایش می‌گذاشتند.

مراکش تنها کشور آفریقایی است که عضو اتحادیه‌ی آفریقا نیست (البته در روزهای اخیر ممکن است با عضویت این کشور در اتحادیه‌‌ی آفریقا موافقت شود).

طنجه قدیمی‌ترین شهر در مراکش است. ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح فنیقی‌ها در این شهر ساکن شدند. از سال ۱۹۲۲ تا ۱۹۵۶ طنجه یک شهر بین‌المللی بود و توسط نمایندگان ۸ کشور اروپایی در آن زمان اداره می‌شد.

T A K F A R S

image تصاویر زیبا و توضیحات جالب درباره کشور مراکش

مخترع اولین چراغ عابر پیاده، Leslie Hore-Belisha در قبرستان یهودیان صویره در مراکش دفن شده است.

مساحت مراکش ۴۴۶۵۵۰ کیلومتر مربع بوده و فقط کمی از ایالت کالیفرنیا بزرگ‌تر است.

بوحمرا در سال ۱۹۰۲ ادعا کرد که در شهر تازا، پادشاه مراکش است و تا سال ۱۹۱۲، زمانی که دستگیر شد، کنترل بسیاری از بخش‌های شرقی مراکش را در دست گرفت. او یک معجزه‌گر سرگردان بود که با حیوان وفادار خود در مراکش سفر می‌کرد.

رباط در سال ۱۹۱۳ توسط فرانسه پایتخت مراکش شد چون تا آن روز مراکش پایتخت ثابتی نداشت.

مراکش اولین کشوری بود که در سال ۱۷۸۶ با آمریکا معاهده‌ای امضا کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر