تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

تصاویر زیبا از مسجدهای تاریخی کشور ترکیه

image تصاویر زیبا از مسجدهای تاریخی کشور ترکیه

مسجد ایاصوفیه

یکی از معروف ترین و دیدنی ترین مساجد استانبول مسجد ایا صوفیه میباشد. این مسجد که پیش از این کلیسای ارتدوکس در زمان امپراتوری روم شرقی یا بیزانس بوده اکنون علاوه بر مسجد یک موزه نیز می باشد از این رو به نام مسجد و موزه ایاصوفیه شهرت دارد. این نکته جالب است بدانید که این مسجد که زمانی کلیسا بوده به مدت هزار سال بزرگ ترین کلیسا و بنای مذهبی در دنیا بوده است. تا اینکه کلیسای مشهور سویل در اسپانیا این عنوان را از ایاصوفیه ربود و پایانی بود بر بلامنازع بودن بزرگی این کلیسا در دنیا. بنای اولیه کلیسایی این مسجد در قرن ششم میلادی در امپراتوری بیزانس ساخته شده. در سال ۱۴۵۳ با اشغال استانبول توسط سپاه عثمانی و استقرار امپرواتوری عثمانی در این منطقه سلطان محمد دوم پادشاه عثمانی دستور تغییر کاربری این کلیسا را به مسجد اعلان کرده و دستور تغییر آن را صادر کرد. با این تغییر کاربری این مسجد از نظر الگوی معماری مدلی شد برای سایر امکان مذهبی دیگر در امپراتوری عثمانی که بسیاری از مساجد دیگر از این الگو در ساخت بنای خود استفاده کردند. جالب است بدانید که نام صوفیه از نام یکی از اساطیر یونانی به نام صوفیا است که به معنای خدای هوشمندی و فراست است. طول این مسجد در طولانی ترین قسمت ۸۲ متر و عرض آن ۷۳ متر است و ارتفاع آن در بالاترین قسمت گنبد ۵۵ متر است. این مسجد در میدان سلطان احمد استانبول قرار دارد و با اضافه شدن بناها و مناره ها و بازسازی در سال ۱۹۳۵ به موزه تبدیل شده و درخدمت گردشگری کشور ترکیه قرار گرفته است.

image تصاویر زیبا از مسجدهای تاریخی کشور ترکیه

مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد

تکفارس آی آر

مسجد آبی (The Blue Mosquee) یکی از زیباترین مساجداستانبول، نه تنها یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای معماری اسلامی، بلکه جهان به حساب می‌آید و از نمونه‌های منحصر به‌ فرد و شگفت‌انگیز معماری دوره امپراتوری عثمانی به‌شمار می‌آید.این مسجد پس از چندین پیروزی پی‌در‌پی حکومت عثمانی ساخته شد. بیش از ۴۰ سال، مسجد تازه‌ای در شهر ساخته نشده بود، از این رو سلطان احمد اول برای رضای پروردگار و احیای وضعیت مذهبی شهر، فرمان به ساخت مسجدی جدید در شهر داد. این مسجد به‌دلیل به‌کار رفتن کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به نام مسجد آبی شناخته شد.سلطان احمد اول در سال ۱۶۰۹ میلادی دستور ساخت این مسجد را داد تا بالاخره هفت یا نه سال بعد، این بنای باشکوه تکمیل شود.ساختار این مسجد شبیه مکعب است و فضای بیرونی آن را مجموعه‌ای از گنبدها و شبه‌گنبدها پوشانده که با یک هارمونی زیبا چشم را به سمت انتهای گنبد اصلی هدایت می‌کنند.گرداگرد قسمت پایینی صحن مسجد با ۲۰هزار کاشی سرامیک دست‌ساز تزیین شده و بیش از ۲۰۰ پنجره نور خورشید را به درون صحن اصلی منتقل می‌کنند، گرچه برای روشن کردن فضای داخلی و نورپردازی آن، از لوسترهای بزرگی نیز استفاده می‌شود.صحن این مسجد طوری طراحی شده که همه جمعیت نمازگزار بتوانند امام جماعت را ببینند و صدایش را بشنوند. گفته می‌شود وقتی سلطان احمد دستور داد شش گلدسته بسیار بلند برای این مسجد طراحی کنند، سخت با مخالفت روبه‌رو شد، چون تا آن زمان فقط مسجدالحرام (مکه مکرمه) شش گلدسته داشت.به‌همین خاطر او دستور داد گلدسته دیگری برای مسجدالحرام ساخته شود تا به این ترتیب مسجدالحرام همچنان از دیگر مساجد دنیا متمایز باشد و او هم بتواند به خواسته‌اش جامه عمل بپوشاند.مسجد سلطان احمد درنزدیکی کاخ توپکاپی قرارگرفته؛کاخی که محل اقامت بسیاری از پادشاهان عثمانی بوده وفقط چند دقیقه تاساحل بسفورفاصله دارد.اگر از دریا به مسجد نگاه کنید , مناره های زیبای مسجد در بخش قدیمی استانبول در حال درخشش هستند.این مسجد با شکوه با ۶ مناره ی زیبای خود از قصد درمقابل کلیسای ایاصوفیا بناشده تا نشان دهد که معماران عثمانی ومسلمان میتوانند رقبای سرسختی برای اجداد مسیحی خود باشند.

image تصاویر زیبا از مسجدهای تاریخی کشور ترکیه

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا در منطقه امینونو در نزدیکی گلدن هورن، در قرن ۱۶ میلادی‌ به سبک معماری عثمانی ساخته شده است. مسجد رستم پاشا از مرمر و گرانیت ساخته شده است و همان بدو ورود درخواهید یافت که از چه معماری زیبا و چشمگیری برخوردار است. مسجد رستم پاشا در کنار مسجد سلیمانیه، از نخستین نمونه های شاهکار معماری است که توسط معمار سنان ساخته شده است. رستم پاشا یکی از وزیران مهم سلطان سلیمان بود که در تاریخ از او به نیکی یاد شده است. ارزش اصلی مسجد ناشی از نقوش گلهایی مانند میخک ، مینا ، لاله ، رز و زنبق بعنوان نمونه بسیار زیبایی از چینی کاری از نیک در قرن ۱۶ هم در دیوارهای شبستان ورودی و هم در ستونهای پافیلی داخلی است . این چینی کاریها که جزو آثار هنری بسیار ظریف است در بین زیباترین نمونه های دوران کلاسیک قرار دارد . این مسجد همانند یک موزه چینی کاری می باشد. مسجد سوکولو محمد پاشا : در منطقه کادیترما واقع شده است. این مسجد از سوی اسمه خان سلطان دختر سلطان سلیم سوم و به یادبود شوهرش صدر اعظم محمد پاشا در سال ۱۶۷۱ و توسط معمار سینان ساخته شده است . داخل مسجد و تا دامنه گنبد با زیباترین چینی های آن تزئین یافته است . کلاهک منبر نیز از جنس چینی است.

image تصاویر زیبا از مسجدهای تاریخی کشور ترکیه

www.takfars.ir

مسجد بایزید ۲

مسجد بایزید دوم از قدیمی ترین مساجد استانبول است که در یک مجموعه عظیم و قرن شانزدهمی در استانبول به چشم می‌خورد. مسجد بایزید دوم در زمان امپراتوری عثمانی ظرف مدت ۵ سال به فرمان سلطان بایزید دوم ساخته شد. این مسجد از گرانیت و مرمر ساخته شد و در کنار گنبد آن دو مناره قرار داده شده است. در معماری مسجد بایزید دوم که یک گنبد مرکزی، چندین نیم گنبد و یک فضای مرکزی برای برگزاری نماز جماعت دارد، از معماری بیزانتینی کلیسا و مسجد ایاصوفیه الهام گرفته شده است. این مسجد در میدان بایزید، در نزدیکی بازار بزرگ استانبول (گرند بازار) و همچنین بقایای باستانی تئودوسیوس قسطنطنیه واقع شده است.

تصاویری از مساجد استانبول

image تصاویر زیبا از مسجدهای تاریخی کشور ترکیه

image تصاویر زیبا از مسجدهای تاریخی کشور ترکیه

image تصاویر زیبا از مسجدهای تاریخی کشور ترکیه

محصولات معتبر
محصولات معتبر