فقط با پاسخ دادن به ۷ سوال می‌توانید الگوی غذایی خود را ارزیابی کنید.

هر فردی می‌تواند به سادگی از الگوی مصرف غذایی خود و اشکالات آن و اینکه چقدر شانس ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را دارد مطلع شود و با پیشگیری به موقع و اصلاح عادات و رفتارهای غذایی خود از ابتلا به دیابت نوع ۲، چربی خون بالا، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها بویژه سرطان معده، روده و کولون ، پوکی استخوان، بیماری‌های مفصلی استخوانی مثل آرتریت روماتوئید پیشگیری کند.

با پاسخ به این سوالات الگوی غذایی خود را بسنجید:

۱٫ مصرف روزانه میوه شما چقدر است؟ ( هر واحد یعنی یک عدد میوه متوسط یا نصف لیوان میوهایی ریز مثل توت انگور انگورانار یا نصف لیوان میوه پخته یا کمپوت میوه، یایک چهارم لیوان میوه خشک یاخشکبار،یاسه چهارم لیوان آبمیوه تازه وطبیعی )

گزینه اول : بندرت/ هرگز( ۰ امتیاز)

گزینه دوم: کمتر از ۲ واحد ( ۱ امتیاز)

گزینه سوم : ۲ تا ۴ واحدیا بیشتر ( ۲ امتیاز)

۲٫ مصرف روزانه سبزی شما چقدر است؟( یک واحد سبزی یعنی :یک لیوا ن سبزی های خام برگدار(اسفناج وکاهو)،یانصف لیوان سبزی‌های پخته یا نصف لیوا ن نخودسبز ،لوبیاسبز وهویج خردشده،یایک‌عددگوجه فرنگی یاهویج یاخیارمتوسط)

گزینه اول : بندرت/ هرگز( ۰ امتیاز)

گزینه دوم: کمتر از ۳ واحد ( ۱ امتیاز)

گزینه سوم: ۳ تا ۵ واحد ( ۲امتیاز)

۳٫ مصرف روزانه شیر و لبنیات شما چقدر است؟ ( یک واحد یعنی یک لیوان شیر یا ماست یا یک و نیم قوطی کبریت پنیر و یا ۲ لیوان دوغ )

گزینه اول : بندرت/ هرگز( ۰ امتیاز)

گزینه دوم: کمتراز ۲ واحد ( ۱ امتیاز)

گزینه سوم=۲ واحد یا بیشتر ( ۲ امتیاز)

۴٫ آیا سر سفره از نمکدان استفاده می‌کنید؟

گزینه اول: همیشه( ۰ امتیاز)

گزینه دوم: : گاهی( ۱ امتیاز)

گزینه سوم :بندرت/ هرگز ( ۲ امتیاز)

۵٫ چقدر فست فود / نوشابه های گازدار مصرف می‌کنید؟

گزینه اول : هفته ای ۲ بار یا بیشتر ( ۰امتیاز)

گزینه دوم: : ماهی ۲-۱ بار ( ۱ امتیاز)

گزینه سوم : بندرت/ هرگز( ۲ امتیاز)

۶٫ از چه نوع روغنی بیشتر مصرف می‌کنید؟

گزینه اول : فقط روغن نیمه جامد ،‌ جامد یا حیوانی ( ۰ امتیاز)

گزینه دوم: : تلفیقی از انواع روغن‌های مایع و نیمه جامد ( ۱ امتیاز)

گزینه سوم فقط روغن مایع (معمولی و مخصوص سرخ کردنی) ( ۲ امتیاز)

۷٫ در هفته چقدر فعالیت بدنی دارید؟ (حداقل فعالیت بدنی متوسط ۱۵۰ دقیقه در هفته شامل ورزش‌های هوازی نظیر پیاده روی تند ، دوچرخه سواری ، شنا و…)

گزینه اول : تقریبا" بدون فعالیت بدنی هدفمند ( ۰ امتیاز)

گزینه دوم: کمتر از ۱۵۰ دقیقه در هفته ( ۱ امتیاز)

گزینه سوم : ۱۵۰ دقیقه در هفته یا بیشتر ( ۲ امتیاز)

جمع امتیازات و تصمیم گیری:

اگر جمع امتیازات شما ۱۴ باشد یعنی الگوی غذایی شما خوب است .

اگر امتیاز شما بین ۷ تا ۱۳ باشد ، الگوی غذایی شما متوسط است و باید برای بهتر شدن آن بکوشید.

اگر امتیاز شما کمتر از ۷ باشد بدین معنی است که الگوی غذایی شما بسیار نامطلوب است و برای اینکه در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت ، چربی خون بالا ، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان قرار نگیرید باید الگوی غذایی خود را اصلاح کنید و در کنار الگوی غذایی سالم ؛ با تحرک بدنی کافی به سلامت خود کمک کنید.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید