تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ترفند های سلامتی برای جوان ماندن و پیر نشدن

image ترفند های سلامتی برای جوان ماندن و پیر نشدن

ظاهری جوان‌تر در دسترس شما

مردها معمولا با دیدن اولین چین و چروک‌های روی چهره عصبی می‌شوند و همین عصبانیت باعث ایجاد چین و چروک‌های بیشتری می‌شود. در واقع نخستین علائم بالا رفتن سن در چهره و در اطراف چشم‌ها ظاهر می‌شود. تحقیقات نشان داده افراد برای تشخیص سن دیگران بیشتر به اطراف چشم‌ها دقت می‌کنند. یکی از دلایل ایجاد چین و چروک در اطراف چشم‌ها اشعه ماورای بنفش خورشید است. برای شروع بهتر است استفاده از عینک آفتابی ضد‌اشعه ماورای بنفش را همیشه مدنظر داشته باشید.

اطراف چشم‌ها

با بالارفتن سن فرایند تجدید سلول‌ها کند می‌شود. در یک جوان ۲۰ساله لایه خارجی پوست هر ۲ هفته یک‌بار تعویض ‌شده و سلول‌های جدیدی به جای لایه قبلی متولد می‌شوند اما در ۵۰ سالگی این فرایند دوبرابر بیشتر زمان می‌برد. در عین حال پوست شما به مرور کلاژن از دست می‌دهد. کلاژن پروتئینی است که در زیر لایه سطحی پوست قرار دارد. هر دو عامل فوق باعث بروز چین و چروک و افتادگی‌های کیسه‌مانند در پوست می‌شوند به خصوص در اطراف چشم‌ها.جایی که پوست از همه جا نازک‌تر است. دکتر کمرون رخسار، متخصص پوست و لیزر می‌گوید: «چین و چروک‌ها دقیقا باعث می‌شوند شما مسن‌تر به نظر برسید.» او معتقد است استفاده از رتین A یا رتینول باعث می‌شود کلاژن جدید زیر پوست ساخته شود.

تکفارس آی آر

اصلاح سر

اگر موهایتان ریزش دارد بهتر است بیشتر به آرایشگاه بروید. به گفته جان آلن، کارشناس زیبایی در مراحل اولیه ریزش مو شما می‌توانید با کوتاه نگه داشتن موها آن‌را پرپشت‌تر نشان دهید. اگر موها کوتاه باشند خواه نانخواه حالت مستقیم و پرمانند پیدا می‌کنند و ضخیم‌تر و پرپشت‌تر نشان می‌دهند اما موهای بلند دسته دسته قرار گرفته و پوست سر را نمایان می‌کند یعنی همان چیزی که شما سعی در پوشاندن آن دارید. جان آلن معتقد است بسیاری از مردان در دهه ۴۰ می‌توانند مدل موی بسیار بهتری در مقایسه با دهه ۲۰ زندگی خود داشته باشند.

خوب بخوابید

کم‌خوابی و بی‌خوابی مزمن می‌تواند به سرعت باعث پیرشدن چهره شود. دلیل این است: ماهیچه‌های خارجی چشم هنگام خواب توأم با حرکات سریع چشم ورزش می‌کنند و اگر مورداستفاده قرار نگیرند تحلیل می‌روند. حلقه‌هایی که پس از یک شب کم‌خوابی یا بی‌خوابی دور چشم‌ها دیده می‌شود نتیجه همین اتفاق است. اگر نمی‌توانید بخوابید شب غذایی با کربوهیدرات پایین نخورید. مطالعه محققان استرالیایی در سال۲۰۰۸ نشان داده مردانی که قبل از خواب کربوهیدرات مصرف می‌کنند به وضوح فاز خواب توأم با حرکات سریع چشم در آنها طولانی‌تر است نسبت به کسانی که قبل از خواب غذایی با کربوهیدرات پایین خورده‌اند. کربوهیدرات‌ها به تولید استیل کولین کمک می‌کنند که یک میانجی عصبی است که خواب توأم با حرکات سریع چشم را تشدید می‌کنند. اگر هم نگران افزایش وزن هستید بروید سراغ کربوهیدارت‌های پیچیده مثل سیب‌زمینی پخته یا نان‌هایی که با آردهای غیرفرآوری شده (آردهایی که سفید نباشند) تولید شده باشند.

حس کنید جوان‌تر هستید

www.takfars.ir

اگر می‌خواهید جوان بمانید کالری کمتری مصرف کنید. تحقیقات دانشمندان آلمانی نشان داده کم‌خوردن می‌تواند عوامل التهابی و ایجادکننده مقاومت نسبت به انسولین(عامل ایجاد دیابت) را کاهش دهند. مطالعات دیگر نشان داده افرادی که ۳۰ درصد از کالری روزانه‌شان کم کنند، حافظه‌شان تقویت می‌شود. برای اینکه حس بهتری داشته باشید موارد زیر را به دقت بخوانید.

خنده از ته دل

به گفته پروفسور تری اورلیک یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین یک کودک و یک آدم بزرگسال این است که کودک هیچ‌گونه نگرانی و دغدغه ذهنی ندارد. شما می‌توانید با خندیدن تأثیر استرس و مشغله‌های ذهنی و فکری فرایند پیری را کاهش دهید.خنده با کاهش میانجی‌هایی که بر اثر استرس آزاد می‌شوند، تأثیر مخرب این میانجی‌های شیمیایی را کمتر می‌کند. همچنین خنده برای قلب بسیار مفید است. تحقیقات دانشمندان دانشگاه مریلند نشان داده هنگام استرس با ترشح مواد تنگ‌کننده رگ فشار فراوانی به قلب و سیستم گردش خون وارد می‌شود اما هنگام خنده موادی آزاد می‌شود که باعث گشادشدن رگ‌ها و کاهش فشار قلب می‌شود.

صبحانه بخورید

ایجاد یک شکم بزرگ و حجیم همزمان با بالارفتن سن نه تنها شما را بدقیافه می‌کند بلکه باعث ایجاد اختلال در هورمون‌های مردانه هم می‌شود. تحقیقات نشان داده افرادی که اضافه‌وزن زیاد دارند با مشکلاتی مرتبط با کاهش هورمون‌های مردانه روبه‌رو می‌شوند. خوردن درست صبحانه (به خصوص صبحانه‌ای پر از پروتئین) یکی از راه‌هایی است که اندازه شکم شما را در حد معقولی نگه می‌دارد.مطالعات متعددی این قضیه را اثبات کرده‌اند.

مطالعات نشان داده ۱۹ درصد از مردان بالای ۴۰ سال صبحانه را به‌ طور کلی کنار می‌گذارند در حالی که افراد زیادی هستند که با خوردن پروتئین هنگام صبحانه چندین کیلو وزن کم کرده‌اند. افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند و برای صبحانه تخم‌مرغ می‌خورند، ۶۵ درصد بیشتر از افرادی که نان شیرینی (با همان مقدار کالری) می‌خورند وزن کم کرده‌اند.

قلب‌تان را قوی کنید

اگر می‌خواهید جوان بمانید قلب‌تان را قوی‌تر کنید. با اجرای مقدار و زمان مناسبی از ورزش‌های شدید مثل دوچرخه‌سواری و دویدن، می‌توانید شدت ضربان قلب و مقدار اکسیژنی که به بدن می‌رسد را افزایش دهید. در نتیجه قلب خون را آرام‌تر و البته مؤثرتر در سراسر بدن به گردش درمی‌آورد. به گفته دکتر مایکل لائر از موسسه ملی قلب و ریه آمریکا، در طول زندگی معمولا قلب ۳میلیارد‌بار ضربان دارد و اگر کسی بتواند شدت این ضربان را کاهش دهد (که با ورزش منظم و مناسب امکان‌پذیر است) می‌تواند انتظار طول عمر بیشتری داشته باشد.

ایجاد تفاوت

با بالارفتن سن قوای ذهنی هم آرام‌آرام رو به افول می‌گذارند. شما می‌توانید این روند را کند کنید؛ خیلی ساده با ساختارشکنی در رفتارهای روزمره که به صورت عادت درآمده‌اند. مثلا می‌توانید چند ۱۰‌متر را عقب عقب راه بروید یا با دست دیگرتان مسواک بزنید. به گفته دکتر دانیل ایمن، با انجام چنین کارهایی گردش خون مغز بیشتر شده و ارتباطات عصبی را تجدید می‌کند. در عین حال تحقیقات پروفسور گری اسمال، مدیر بخش حافظه و افزایش سن دانشگاه UCLA نشان داده تمرین دادن مغز یعنی ورزش‌هایی که روی تکنیک‌های حافظه موثر هستند، می‌تواند توانایی ادراکی یک آدم ۴۵ ساله را به اندازه توان ذهنی یک جوان ۳۰ ساله شاداب و تازه کند. به‌عنوان نمونه برای به ذهن سپردن اینکه باید تخم‌مرغ و تمبر خریداری کنید می‌توانید تصویری از یک تخم‌مرغ با یک تمبر روی آن بسازید و آن‌را به‌خاطر بسپارید.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر