تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ترفندهای مفید افزایش عمر شارژ باطری لپ تاپ

. تنظیم درخشندگی تصویر

درخشندگی صفحه ی تمامی دستگاه های الکترونیکی مقدار زیادی انرژی مصرف میکنند که کم کردن آن باعث صرفه جویی در مصرف باتری می شود. ویندوز ۸.۱ در دستگاه هایی که حس گر (سنسور) نوری دارند، درخشندگی صفحه را خودبه خود تنظیم میکند. اما شما هم به صورت دستی می توانید این کار را انجام دهید.

image ترفندهای مفید افزایش عمر شارژ باطری لپ تاپ

به Charms Bar رفته و وارد Settings شوید. Change PC settings را انتخاب کنید و به صفحه ی Power and Sleep بروید و دکمه ی Adjust My Screen Brightness Automatically را خاموش کنید. حالا در Charms Bar اگر موس را روی Brightness ببرید می توانید میزان درخشندگی را به صورت دستی تنظیم کنید.

۲. بلوتوث را غیرفعال کنید

تکفارس آی آر

درست مثل هر وسیله دیگری اگر قرار نیست از بلوتوث تبلت یا لپ تاپ خود استفاده کنید، خاموشش کنید. تبلت یا لپ تاپ ویندوز ۸.۱ شما به احتمال زیاد دارای بلوتوث است و باز هم به احتمال زیاد، به صورت پیش فرض روشن است. برای خاموش کردن آن صفحه را از سمت راست بکشید (Swipe from the Right)، یا موس را در گوشه ی بالا و راست صفحه نگهدارید و یا روی کیبوردتان دکمه های ویندوز و C را همزمان بفشارید تا به Charms Bar دسترسی پیدا کنید. حالا Settings را انتخاب کنید، به PC and devices بروید و وارد صفحه ی Bluetooth شده و آن را خاموش کنید. بدیهی است برای روشن کردن آن باید همین مسیر را طی کنید.

image ترفندهای مفید افزایش عمر شارژ باطری لپ تاپ

۳. یک Power Plan مناسب انتخاب کنید

ویندوز ۸.۱ هم مثل نسخه های قبلی ویندوز دارای قسمتی برای انتخاب یک برنامه مدیریت انرژی برای کنترل بهتر استفاده از باتری ست. به صورت پیش فرض این تنظیمات در حالت بالانس قرار دارد. اما درصورتی که نیاز به صرفه جویی بیشتر دارید، می توانید Power Saver را انتخاب کنید. البته در اینجا می توانید تنظیمات پیشرفته تری را نیز انجام دهید که توصیه می کنیم اگر آشنایی کافی با آن ها ندارید، تغییرشان ندهید.

image ترفندهای مفید افزایش عمر شارژ باطری لپ تاپ

www.takfars.ir

برای تغییر برنامه کنترل انرژی به desktop Control Panel بروید (روی کیبورد: دکمه ی ویندوز + X) و بعد Control Panel را انتخاب کنید و به مسیر Hardware and Sound > Power Options رجوع کرده و برنامه انرژی مناسب خود را انتخاب کنید و یا تنظیمات دلخواه را اعمال نمایید.

۴. تغییر زمان خاموش شدن صفحه و یا به خواب رفتن دستگاه

ممکن است نخواهید زیاد وارد ریز تنظیمات مربوط به Power Plan شوید اما احتمالاً به این فکر خواهید افتاد که مدت زمانی را که طول می کشد تا صفحه دستگاهتان (وقتی استفاده ای از آن نمی شود) خاموش شود را تغییر دهید و آن را کمتر کنید تا باتری کمتری استفاده شود.

در مسیری که پیش تر هم رفته بودید (Control Panel > Hardware and Sound > Power Options)، بر روی Change plan settings کلیک کنید. در این صفحه به سادگی می توانید این زمان ها را دست کاری کنید.

image ترفندهای مفید افزایش عمر شارژ باطری لپ تاپ

۵. دستگاه های متصل به رایانه را قطع کنید

دستگاه های جانبی که به رایانه خود وصل میکنید هم از باتری لپتاپتان نیرو می گیرند؛ پس اگر استفاده ای از آن ها نمیکنید، بهتر است آن ها را از لپ تاپ جدا کنید. البته مسلماً مقدار انرژی که یک موس USB مصرف میکند بسیار ناچیز است و مصرف یک هارد اکسترنال با یک فلش مموری کوچک قابل مقایسه نیست.

image ترفندهای مفید افزایش عمر شارژ باطری لپ تاپ

۶. از Airplane Mode استفاده کنید

با استفاده از این قابلیت تمام دسترسی های رایانه یا تبلت شما به هرگونه شبکه ای (موبایل، بی سیم و یا بلوتوث) قطع خواهد شد و نیازی نیست از تأثیر این کار در کم کردن مصرف باتری بگوییم. پس اگر به صورت آفلاین با دستگاهتان کار میکنید، بهتر است این قابلیت را فعال کنید.

تک فارس

برای اینکه این قابلیت را روشن کنید، روی علامت بی سیم (wireless) در سینی (tray) دسکتاپ خود کلیک کنید و دکمه Airplane Mode را روشن کنید. همچنین می توانید از Charms Bar به Settings رفته و با کلیک بر روی نشانه ی Wi-Fi این کار را انجام دهید.

image ترفندهای مفید افزایش عمر شارژ باطری لپ تاپ

۷. به روزرسانی های خودبه خودی برنامه ها را غیرفعال کنید

اگر از آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید خودتان شخصاً برنامه هایتان را بروز و یا اصطلاحاً آپدیت کنید، بهتر است قابلیت آپدیت خودکار را خاموش کنید تا قدری در مصرف خودبه خودی انرژی صرفه جویی کرده باشید. برای این کار به Windows Store بروید و با کشیدن از راست و باز کردن Charm Bar به Settings و سپس App updates بروید و دکمه ی مربوطه را خاموش کنید. البته این کار تأثیر محسوسی در مصرف باتری نخواهد داشت.

image ترفندهای مفید افزایش عمر شارژ باطری لپ تاپ

ویندوز RT و بعضی دستگاه های ویندوز ۸.۱ی که به پردازنده ی Intel Antom مجهز هستند، یک ویژگی به نام Connected Standby دارند که به آن ها این قابلیت را می دهد تا مثل گوشی های هوشمند، iPadها و تبلت های اندرویدی، در حالتی که صفحه شان خاموش و در حالت آماده باش (standby) هست نیز، پیام ها و ایمیل ها را دریافت کنند. پس اگر دستگاه شما به این قابلیت مجهز است، باتری بیشتری مصرف میکند؛ چون همواره به شبکه متصل بوده و آماده دریافت پیام هاست. تاکنون راهی برای خاموش کردن این قابلیت در دسترس نیست. اما با روشن کردن Airplane Mode و یا خاموش کردن Wi-Fi قبل از خاموش کردن صفحه، می توانید از اتصال دستگاه به اینترنت جلوگیری کنید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر