image, ترفندهای سریع درمان سرماخوردگی فقط در یک روز

به شما می گوییم چطور با یک برنامه ریزی ۲۴ ساعته حال خودتان را خوب کنید و آماده برگشتن سر کار (یا کلاس) شوید.

۸:۰۰ صبح: خودتان را معاینه کنید

مرخصی می خواهید یا نه؟

شک دارید که امروز استراحت کنید یا سر کار بروید؟ دکتر جیسون جوناس، متخصص داخلی در بیمارستان لیرز نافیلد می گوید: «اگر تب دارید (درجه حرارت شما بیشتر از ۵/۳۷ درجه است) یا به شدت سرفه می کنید یا به شدت دچار ضعف و بی حالی و درد بدن و سردرد هستید یا اگر اسهال دارید به خودتان مرخصی بدهید و استراحت کنید. همه این ها نشانه این هستند که بدن شما مشغول جنگیدن با میکروب ها و عفونت است. اگر به خودتان استراحت ندهید اوضاع را بدتر خواهید کرد و حتی ممکن است به چند روز استراحت نیاز پیدا کنید. استراحت امروز می تواند باعث شود که شما شرایط بهتری برای فردا داشته باشید.»

۹:۰۰ صبح: مایعات بنوشید

با آب پرتقال شروع کنید

«سوپ مرغ بخورید.» پروتئین مرغ به بازسازی سیستم ایمنی کمک می کند، سیر و پیاز داخل این سوپ هم با میکروب ها مبارزه کرده و کل سوپ هم باعث می شود سلول های مرده و میکروب ها از بدن خارج شو

باید سعی کنید تا می توانید بدنتان را هیدراته کنید. در واقع رساندن مایعات کافی به بدن یکی از بهترین راهبردهای ممکن برای مقابله با سرماخوردگی و آنفلوآنزاست. دکتر استیون لاکر، متخصص عفونی در پنسیلوانیا می گوید: «بهترین کار این است که با یک لیوان آب پرتقال شروع کنید تا به بدنتان ویتامین C برسانید، این گونه سیستم ایمنی تان تقویت می شود. سپس یک لیوان آب بخورید، طی روز هم حداقل ۸ لیوان دیگر مایعات بخورید. مایعات سم ها را از بدن شما دفع می کند و به شما کمک می کند با عفونت بجنگید. اگر تب دارید چون با تعریق و تنفس آب از دست می دهید میزان نوشیدنتان را بیشتر هم کنید.»

۱۰:۰۰ صبح: از قرص ها کمک بگیرید

از یار کمکی استفاده کنید

یادتان باشد که قرص نخوردن همیشه کار خوبی نیست، باید بدانید که به تنهایی نباید با عفونت بجنگید. دکتر جوناس می گوید: «داروهایی مثل پاراستامول و ایبوپروفن می تواند تب شما را پایین بیاورد و در عین حال باعث شود شما کمتر مایعات از دست بدهید. در عین حال این داروها سیستم ایمنی شما را هم تقویت می کند و این گونه بدنتان بهتر می تواند با بیماری بجنگد. می توانید یک قرص را در ساعت ۱۰ صبح و یک قرص دیگر را ۴ تا ۶ ساعت بعد بخورید. در کل روزی ۳ عدد از این داروها را مصرف کنید.»

۱۲:۳۰ ظهر: سوپ بخورید

سوپ مادربزرگی

احتمالاً آنقدر کم اشتها هستید که اصلاً دوست ندارید غذا بخورید اما مطمئن باشید بدنتان به انرژی نیاز دارد. دکتر جوناس می گوید: «شما باید به سیستم ایمنی تان ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز را برسانید. باور کنید در این یک مورد خاص باید به نصیحت های مادربزرگتان گوش کنید و سوپ مرغ بخورید.» پروتئین مرغ به بازسازی سیستم ایمنی کمک می کند، سیر و پیاز داخل این سوپ هم با میکروب ها مبارزه کرده و کل سوپ هم باعث می شود سلول های مرده و میکروب ها از بدن خارج شود. اگر معده تان حتی سوپ مرغ را هم تحمل نکرد، می توانید یک موز بخورید که منبعی غنی از پتاسیم است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

۳:۰۰ بعدازظهر: بیدار بمانید

خوابیدن به نفع شما نیست

اگرچه بدنتان به استراحت نیاز دارد، اما اگر تمام روز را بخوابید شب نمی توانید بخوابید و این گونه روز بعد حال بدتری خواهید داشت. اگر بدنتان به استراحت نیاز دارد چرت بزنید اما این چرت نباید بیشتر از ۴۵ دقیقه باشد. این گونه می توانید شب خوب استراحت کنید و برای فردا انرژی بیشتری داشته باشید. اگر خسته هستید دراز بکشید اما نخوابید، خودتان را سرگرم کنید، اما سعی کنید کار نکنید که خسته شوید.

۵:۰۰ بعدازظهر: پیاده روی کنید

یک توصیه نسبتاً عجیب

اگر احساس می کنید نسبت به صبح بهتر هستید، می توانید برای یک پیاده روی ۱۰ دقیقه ای اقدام کنید. دکتر آنجلا چاملرز، متخصص بهداشت و سلامت در دانشگاه وست مینستر می گوید: «یک پیاده روی کوتاه می تواند به بدن شما کمک کرده و درواقع عملکرد بدنتان را تنظیم کند. بهتر این است که مثلاً با پوشیدن یک لباس و کفش مناسب تا مغازه نزدیک بروید و برگردید، سرعت راه رفتن شما باید نه زیاد باشد و نه کم.»

۷:۰۰ بعدازظهر: برنامه های کمدی تماشا کنید

خنده بر هر دردی دواست

باید سعی کنید تا می توانید بدنتان را هیدراته کنید. در واقع رساندن مایعات کافی به بدن یکی از بهترین راهبردهای ممکن برای مقابله با سرماخوردگی و آنفلوآنزاست.

تا به حال شنیده اید که خنده برای آدم سرماخورده خوب است؟ خب، اگر نشنیده اید حالا بشنوید. دکتر جوناس می گوید: «خندیدن فقط حال روحتان را خوب نمی کند، بلکه در بدنتان آنتی بادی هایی ترشح می کند که علیه میکروب ها می جنگد، در ضمن باعث ترشح سروتونین هم می شود که حالی بهتر را در شما به وجود می آورد. داشتن خنده و شادی همین طور باعث ترشح اندورفین ها در بدن می شود که آن ها هم گرفتگی و کوفتگی عضلات را برطرف می کنند، برای همین به تماشای یک فیلم یا نمایش کمدی بنشینید یا مطالب کمدی بخوانید تا خوب شوید.»

۹:۳۰ شب: بخوابید

در خواب خوب شوید

دکتر چاملرز می گوید: «زود به تختخواب بروید و استراحت کنید، البته نه آنقدر زود که خوابتان نبرد یا وسط شب بیدار شوید، حداکثر یک تا ۲ ساعت قبل از وقتی که به طور معمول می خواهید بخوابید تا یک خواب خوب داشته باشید و طی خواب بیدار نشوید، بهترین کار این است که حداقل ۸ ساعت بخوابید، این گونه بدن شما فرصت خواهد داشت تا هورمون های لازم مثل ملاتونین و هورمون رشد را ترشح کند و این طوری فردا صبح که بیدار می شوید دیگر بیمار نیستید.»


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید