تاریخچه و تصاویر زیبا از کارخانه خودروسازی کادیلاک
هنری ام. لیلند اسلحه ساز سابق، و مهندس کمپانیهای فورد و اولدز موبیل، در سال ۱۹۰۲ شرکت «کادیلاک» را به افتخار بنیانگذار شهر دیترویت (قطب خودروسازی کشور آمریکا) «آنتونی لامت کادیلاک» بنیان نهاد.
کادیلاک یک نشان تجاری ساخت اتومبیلهای لوکس است که در تملک شرکت جنرال موتورز میباشد. اتومبیلهای کادیلاک به طور رسمی در بیش از ۵۰ کشور دنیا فروخته میشوند و عمده فروش آن نیز در ایالات متحده و کانادا میباشد. در سال ۲۰۱۰ فروش کادیلاک شاهد رشدی ۳۵٪ نسبت به سال قبل از آن بود و تعداد کل اتوموبیلهای تولید شده کادیلاک در آن سال به ۱۴۶٬۹۲۵ دستگاه رسید. همچنین فروش جهانی کادیلاک در سال ۲۰۱۴ به ۲۶۳ هزار دستگاه و در سال ۲۰۱۵ به حدود ۲۸۰ هزار دستگاه افزایش یافت. بعد از ایالات متحده آمریکا، چین دومین بازار بزرگ فروش خودروهای کادیلاک است. در میانه قرن بیستم نام کادیلاک در محدوده ایالات متحده به نامی مترادف با کیفیت بالا تبدیل شد. عبارتهایی نظیر کادیلاک ساعتها اشاره به برند رولکس دارد. شعار فعلی کادیلاک این است: زندگی، آزادی و کار. این شعار به حقوقی اشاره دارد که در بیانیه استقلال ایالات متحده شرح داده شده است.
با اختصاص قیمتها برای تولید دستی و استفاده از قطعات استاندارد، للاند «کادیلاک»۳۰ چهار سیلندر را در ۱۹۰۹ ساخت که کمپانی او را چنان موفق کرد که چندی بعد توسط GM خریداری شد. در ۱۹۱۵ موتورهای قدرتمند، بیصدا، و قابل اطمینان هشت سیلندر کادیلاک، استانداردِ اتومبیلهای بزرگ فوقِلوکس را بدست آورد. چند دهه بعد موتورهای گرانقیمت V12 و V16 معرفی شد اما طی سالهایی که بحران اقتصادی بهوجود آمدهبود فروش ناچیزی داشت. البته مدلهای V8 همچنان به عنوان خودرویی عامهپسند در بازار باقی ماندند. با وجود برخی دورههای تغییر و بیثباتی در مشی کادیلاک، نمونههای اصلاحشده و ابتکارات تکنیکی و فنی، اعتبار و محبوبیت کادیلاک بهعنوان یک مارک لوکس سفارشی را در طول سالها تا به اکنون حفظ کردهاند.
اولین استارت برقی، اولین چراغ روشنایی استاندارد، اولین اتومبیل هشت سیلندر شکل جهان و اولین مونتاژ استاندارد اتومبیل در دنیا که در لندن صورت گرفت، تنها گوشهای از افتخارات بیشمار کادیلاک محسوب میشود.
تکفارس آی آر
شرکت در صنعت خودروسازی
خودروهای کادیلاک بهعنوان خوش ساختترین خودروهای جهان شناخته شدند. تولید دقیق برای قابلیت تعویض پذیری قطعات بهصورت واقعی، یکی از اولینهای صنعت در سال ۱۹۰۸ میلادی بود.
در سال ۱۹۰۷ کمپانی کادیلاک با خودروهای ۴ سیلندر خود به موفقیت بزرگی دست یافت. لی لند موسس کارخانه کادیلاک پروژه جدیدی را پیاده کرد که طبق آن قطعات یک خودرو در خودروهای دیگر استفاده شود. این طرح در سال ۱۹۰۸ برنده جایزه R.A.C شد. همچنین بار دیگر در سال ۱۹۱۳ با طرح چراغهای الکترونیکی برنده جایزه شد.
www.takfars.ir
این پیشرفت در فناوری باعث شد که ویلیام سی دورانت که یکی از بزرگان کمپانی جنرال موتورز بود توجه خاصی به کادیلاک کند. در سال ۱۹۱۵ اولین خودروی تجاری خود را با نام کادیلاک ۵۱ وارد بازار نمود این مدل سوپاپهای بسیار نرمی داشت و بسیار قدرتمند بود. پس از آن در سال ۱۹۲۳ این کمپانی خودروی ۸ سوپاپی تولید کرد که توانایی ترمز در چهار چرخ را داشت.
در سال ۱۹۱۰ کادیلاک اولین کمپانی بود که موفق به تولید اتومبیلی شد که اتاقک آن کاملاً متصل به شاسیاش بود.کادیلاک اولین تولید کنندهای بود که اتومبیلهایی با اتاق کاملاً بسته تولید کرد.(سال ۱۹۱۰)
در سال ۱۹۱۲ میلادی کادیلاک اولین خودروسازی بود که سیستم راهاندازی الکتریکی شامل راهاندازی، روشنایی و استارت را بهصورت استاندارد ارایه میکرد. این سیستم توسط چارلز کترینگ توسعه داده شد و به عنوان ابزار راحتی برای بانوان راننده به بازار عرضه شد.
در سال ۱۹۱۵ میلادی آنها اولین خودروسازی بودند که خنک سازی موتور را به کمک ابزارهای دماسنجی انجام دادند و در سال ۱۹۲۲ میلادی اولینی بودند که کنترل حرارتی کاربراتور موتور را معرفی کردند.
کادیلاک همچنین اولین خودروسازی بود که موتورهای هشت سیلندر بالانس را ساخت.(۱۹۲۳)
در سال ۱۹۲۷ کادیلاک نخستین شرکت در جهان شد که طراحان صنعتیاش را به طراحی بدنه خودرو تشویق کرد.
در سال ۱۹۲۸ کادیلاک نخستین سیستم تعویض دنده با استفاده از چرخ دنده را تولید کرد که تحول عظیمی در صنعت خودرو بهحساب میآمد.
کادیلاک نخستین شرکتی بود که اتومبیلی با سقف تمام فلزی تولید کرد که بسیار امنتر و بیصداتر از سایر سقفهای آن زمان که از چوب و چرم ساخته میشد بود.
در بین سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ کادیلاک با سرمایهگذاری که کرد توانست نخستین موتور ۱۶سیلندر جهان را طراحی کند، همچنین در همین سالها کادیلاک اولین موتور ۱۲سیلندر جهان را نیز تولید کرده بود.
در سال ۱۹۳۴ کادیلاک انقلاب بزرگی را در خط تولید اتومبیل ایجاد کرده بود، در این سال مخترعی به نام هنری اف. فیلیپس دستگاهی را به بازار عرضه کرد که به صورت خودکار میتوانست پیچ و مهرهها را محکم نماید. کادیلاک اولین خودرو ساز جهان بود که از تکنولوژی فیلیپس استفاده کرد.
تک فارس
در سال ۱۹۴۱ کادیلاک نخستین خودروی لوکس جهان با دندهٔ اتوماتیک را تولید کرد.
در سال ۱۹۵۸ کادیلاک برای اولین بار مدلهایی با دو چراغ گرد بزرگ را روانه بازار کرد در سال ۱۹۶۳ کادیلاک مدلی را با موتور V8 به بازار عرضه کرد که نسبت به تمامی مدلهای کادیلاک برتری خاصی داشت و فضای داخلی بزرگ به علاوه موتوری قدرتمند داشت. مدلهای ۱۹۶۴ را میتوان با سقف تاشو و تهویه اتوماتیک مشاهده کرد.
در سال ۱۹۶۵ کادیلاک به خودروی تجملی تبدیل شد که لوازم آن بیشتر جنبه تجمل را داشتند. در دهه ۷۰ به دلیل گران شدن قیمت بنزین در آمریکا و مصرف بالای خودروهای بزرگ کادیلاک ، کاهش حجم و در نتیجه کاهش لوازم لوکس و پایین آوردن مصرف سوخت بهینه شد.
از دیگر ابداعاتی که که کادیلاک وارد صنعت اتومبیلسازی جهان کرد سیستم تهویهٔ هوای داخل اتومبیل بود، این سیستم که به صورت خودکار قادر بود خود را با شرایط محیط وفق دهد در سال ۱۹۶۴ بر روی اتومبیلهای کادیلاک به کار گرفته شد.
اتومبیلهایی که کادیلاک در سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷ تولید کرد نخستین اتومبیلهای جهان بودند که در آنها برای ایمنی سرنشینان از کیسه هوا استفاده شده بود.
در سال ۱۹۷۵ کادیلاک ایران Seville از روی مدل قدیمی Deville ساخته شد. پس از آن موتورهای ۴، ۶ و ۸ سیلندر تولید میشد. پس از آن کادیلاک تصمیم گرفت بیشتر از خودروهای اروپایی الهام بگیرد. با خواندن تاریخچه کادیلاک مشخص میشود که تکنولوژی در کادیلاک حرف اول را میزند و هر روز باید منتظر پدیده جدیدی از این شرکت بود.
کادیلاک
T A K F A R S
داخل کابین اسکالید ۲۰۱۵
کادیلاک
داخل کابین STS
کادیلاک
داخل کابین CTS ۲۰۱۳
کادیلاک
اسکالید ۲۰۱۵
تک فارس www.takfars.ir
کادیلاک
XTS ۲۰۱۰
کادیلاک
لیموزین رئیس جمهور آمریکا ۲۰۰۹
کادیلاک
داخل کابین اسکالید ۲۰۱۵
تکفارس
کادیلاک
داخل کابین STS
کادیلاک
داخل کابین CTS ۲۰۱۳
کادیلاک
اسکالید ۲۰۱۵
کادیلاک
takfars.ir
XTS ۲۰۱۰
کادیلاک
لیموزین رئیس جمهور آمریکا ۲۰۰۹