تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

تاثیر مصرف سیاه دانه و روغن آن در درمان جوشهای چرکی

image تاثیر مصرف سیاه دانه و روغن آن در درمان جوشهای چرکی

درمان جوش‌های چرکی با سیاه دانه

اگر در گروه جوان‌هایی قرار دارید که از دست جوش‌های التهابی و ترشحات چرکی آن رنج می‌برید، می‌توانید با استفاده از خمیر سیاه دانه برای درمان این جوش‌ها که غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به وجود می‌آید و در برخی موارد تا جوانی افراد ادامه پیدا می‌کند، اقدام کنید. برای تهیه این خمیر کافی است ۲ قاشق پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کرده و آن را روی صورت خود ماسک کنید. این ترکیب کمک می‌کند جوش‌های التهابی و چرکی به مرور خشک و برطرف شوند.

خواص سیاه دانه در درمان سرماخوردگی

سیاه دانه خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی دارد؛ بنابراین می‌تواند از بیماری های مربوط به سرما مانند سرماخوردگی، برونشیت، آنفلوانزا و غیره پیشگیری کند. این دانه های ریز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و سرماخوردگی را از شما دور می سازند.

تکفارس آی آر

توجه داشته باشید که مصرف مرتب سیاه دانه و همچنین روغن آن در برنامه غذایی تاثیر فوق العاده ای روی تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و شما را در برابر بیماری‌های زمستانی مصون می‌کند. معمولا ایرانی‌ها از این دانه ها در ترکیب ترشیجات استفاده می‌کنند. می توانید به خورش ها، ماست یا سالادهایتان نیز سیاه دانه بزنید و از خواص آن نهایت استفاده را ببرید.

خواص سیاه دانه برای درمان نفخ

نفخ یکی از شایع‌ترین اختلال‌هایی است که امروزه بسیاری از مردم آن را تجربه می‌کنند. پیدایش این اختلال رابطه زیادی با شیوه زندگی و نوع رژیم غذایی و حتی زیاده‌روی در مصرف غذاها دارد. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که دچار نفخ هستید می‌توانید به سیاه دانه اعتماد کنید. می‌توانید هر روز چند قطره از روغن سیاه دانه را به نوشیدنی گرم تان اضافه کرده و میل کنید.

سیاه دانه و روغن آن باعث تقویت فلور روده شده، با نفخ و گاز معده مقابله می‌کند و همچنین میکروب‌های آسیب رسان به دستگاه گوارش را که باعث نفخ و دل درد و ورم معده می شوند، از بین می‌برد. می‌توانید با پزشک یا عطار مشورت کرده و بر حسب نوع مشکل تان از این ماده ی مفید طبیعی استفاده کنید.

فواید روغن سیاه دانه؛ قاعده آور طبیعی

www.takfars.ir

یکی از مهمترین خواص روغن سیاه دانه، قاعده آور بودن آن است. از این رو برای زنانی که دچار اختلالات قاعدگی می باشند، مفید است. همچنین مصرف این گیاه در زنان شیرده، موجب افزایش شیر آن ها می شود. استفاده موضعی از روغن سیاه دانه، می تواند جنین مرده و زنده و پرده های جنینی را از رحم خارج کند. به علاوه، از آن جایی که این گیاه موجب تقویت و افزایش نیروی ج.ن.س.ی می شود، مصرف آن برای زنانی که میل ج.ن.س.ی آن ها کم است توصیه می شود.

خواص روغن سیاه دانه در کمک به کنترل دیابت

سیاه دانه از معدود موادی است که برای کمک به پیشگیری از هر دو دیابت نوع ۱ و نوع ۲ توصیه می شود. پژوهش های صورت گرفته توسط محققان انجمن تحقیقات پزشکی هند نشان می دهد که روغن سیاه دانه به تدریج باعث احیای جزئی سلول های بتای پانکراس (لوزالمعده) می شود. (۱)

بر اساس نتایج این مطالعه، سیاه دانه در عین حال که عوارض قابل توجهی نداشته و سمیت بسیار کمی نیز دارد، سطح تحمل گلوکز بدن بیمار دیابتی را به اندازه داروی متفورمین، که یکی از رایج ترین داروهای تجویزی برای دیابت نوع ۲ است، بهبود می بخشد. این در حالی است که مصرف داروی متفورمین با طیف وسیعی از عوارض احتمالی نظیر نفخ، یبوست یا اسهال، سوزش سردل، سردرد، سوء هاضمه، دل درد، دردهای عضلانی و طعم فلزی در دهان و خیط و پیت پوست همراه است. (۲)

تسکین دردهای روماتیسمی با روغن سیاه دانه

درمانگران طب سنتی ایران برای کاهش دردهای مفصلی رایج در فصل زمستان و همچنین برای تسکین دردهای بیماری‌هایی استخوانی- مفصلی از قبیل روماتیسم، آرتروز و آرتریت به بیماران خود توصیه می‌کنند از روغن گیاهی سیاه دانه استفاده کنند.

این درمانگران ماساژ ناحیه درد را با کمک روغن سیاه دانه و گرم نگه داشتن آن با کمک باندهای کشی و پشمی را موثرترین راه برای کنترل دردهای ناشی از این بیماری‌ها می‌دانند. درمانگران توصیه می‌کنند پیش از استفاده از روغن سیاه‌دانه آن را برای مدت کوتاهی روی حرارت به درجه ولرم برسانید و سپس از آن برای ماساژ مفاصل و استخوان‌ها استفاده کنید.

خواص سیاه دانه برای رفع خستگی

سیاه دانه سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی است؛ به همین دلیل باعث تقویت بدن شده و مانع از کاهش انرژی می‌شود. اگر مدتی است که از احساس خستگی مداوم شکایت دارید حتما روغن سیاه دانه را به برنامه غذایی تان اضافه کنید. به جای اینکه برای کسب انرژی به مصرف بیش از اندازه قهوه رو بیاورید بهتر است صبح‌ها به چایتان چند قطره روغن سیاه دانه، کمی عسل و چند پر نعنا اضافه کنید. این کار را به مدت ۱۰ روز ادامه دهید. خواهید دید که به مرور انرژی از دست رفته برگشته و انرژی تان چند برابر می‌شود.

خواص سیاه دانه برای کبد

تک فارس

کبد یکی از مهمترین و حیاتی ترین ارگان های بدن انسان است. علاوه بر تولید صفرا که برای هضم چربی ها و حفظ سلامت ذهنی و جسمی انسان ماده ای کلیدی است، تقریبا تمام سموم موجود در بدن نیز توسط کبد پالایش و فرآوری می شوند.

روغن سیاه دانه می تواند تا حد زیادی به روند درمان کسانی که با ضعف کبد، خواه به دلیل عوارض ناشی از مصرف برخی داروها باشد، خواه به علت مصرف الکل و خواه به سبب ابتلا به بیماری های خاص، دست به گریبانند سرعت ببخشد. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت، دانشمندان دریافتند که روغن سیاه دانه برای بهبود عملکرد کبد مفید بوده و به پیشگیری از آسیب به کبد کمک میکند. (۳)

خواص روغن سیاه دانه برای پوست

روغن سیاه دانه برای درمان و بهبود آکنه ها موثر است. به خاطر اینکه حاوی ترکیبات تمیزکننده است. این روغن همچنین برای تغذیه‌ی عمقی پوست‌های خشک موثر عمل می‌کند. توصیه می‌کنیم بعد از تمیز کردن پوست و یا بعد از لایه برداری برای تسکین و تغذیه‌ی پوستتان از این روغن استفاده کنید. در فصل سرما علاوه بر اضافه کردن کمی روغن سیاه دانه به چایتان می‌توانید آن را به طور مستقیم روی لب‌ها بزنید تا از خشکی و ترک خوردگی آن‌ها جلوگیری شود.

درمان جوش های زیر پوستی با سیاه‌دانه

برای درمان جوش‌های زیر پوستی نسخه‌ای کاربردی در طب سنتی ایران وجود دارد که یک بار به امتحان کردن آن می‌ارزد. درمانگران طب سنتی برای درمان جوش‌های زیرپوستی به مراجعان خود توصیه می‌کنند ۳ قاشق از سیاه دانه پودر شده را با یک تا ۲ قاشق روغن کنجد ترکیب کنند و این ترکیب را برای ۲ هفته روی پوست خود ماسک کنند. استفاده از این ماسک کمک می‌کند تا جوش‌های زیرپوستی به مرور از پوست خارج شده و پوست صورت بیمار پس از ۲ هفته به شفافیت و صافی برسد.

خواص سیاه دانه برای مو

استفاده ی موضعی از روغن سیاه دانه باعث تقویت پوست سر می‌شود و موهایتان را نرم و تقویت می‌کند. این روغن برای تغذیه‌ی موهای شکننده، کدر، بی حالت و ضعیف، فوق العاده است. می‌توانید این روغن را با روغن‌های دیگری مانند روغن کرچک مخلوط کرده و به موها بزنید. به این ترتیب کمک زیادی به رشد سریع موهایتان کرده‌اید.

می‌توانید کمی روغن آووکادو نیز به این روغن‌ها اضافه کنید تا خواص آن‌ها چندبرابر شود. این ماسک روغنی را به کف سر و موهایتان بزنید و به مدت دو تا سه ساعت با حوله ی گرم ببندید. سپس با شامپوی روزانه ی خود موهایتان را شستشو دهید. می‌توانید هفته ای یکبار این کار را تکرار کنید. توجه داشته باشید مصرف روزانه ی روغن یا دانه های آن نیز به دلیل دارا بودن کلسیم و ویتامین های گروه B و غیره باعث تقویت و تغذیه ی درونی موها می‌شود.

خواص سیاه دانه در کاهش عوارض شیمی درمانی

T A K F A R S

یکی دیگر از خواص سیاه‌دانه و عصاره به دست آمده از آن کاهش عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی و مدرنی است که امروزه برای درمان بیماری‌های سخت و مزمن همچون سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانه‌های سیاه دانه و روغن گرفته شده از آن به دلیل خواص درمانی ویژه‌ای که دارد از جمله بهترین داروهای گیاهی و طبیعی برای بیمارانی محسوب می‌شود که به دلیل شیمی‌درمانی یا مصرف داروهای شیمیایی دچار نارسایی و اختلال در عملکرد کلیه‌ها شده‌اند.

با مصرف روغن سیاه دانه می‌توان مانع از دفع پروتئین از ادرار شد و تا حد زیادی کراتین موجود در خون را کنترل و مهار کرد. از این رو افرادی که در معرض شیمی‌درمانی قرار دارند، می‌توانند با مشاوره با درمانگر طب سنتی و مصرف سیاه دانه بخشی از عوارض جانبی شیمی‌درمانی را بر کلیه‌های‌شان کنترل کنند.

کاهش درد زایمان با سیاه دانه

به اعتقاد بسیاری از درمانگران طب سنتی مصرف سیاه‌دانه در روزهای پایانی بارداری تاثیر زیادی در کاهش درد زنان باردار و افزایش میزان مقاومت بدن آن‌ها خواهد داشت. براساس دیدگاه این درمانگران مصرف ترکیبی از دانه‌های سیاه‌دانه و عسل توسط مادران باردار می‌تواند علاوه بر کنترل فشار و درد ناشی از زایمان به افزایش توان و قوای جسمی این گروه نیز کمک کند.

برای تهیه این ترکیب کافی است ۱۰۰ گرم عسل پاستوریزه و طبیعی را با ۲۵ گرم از پودر سیاه دانه و مقدار اندکی روغن حیوانی ترکیب کرده و آن را در ناحیه شکم و کمر به‌صورت موضعی مصرف کنید. پس از مالیدن این مرهم روی شکم آن را با کمک دستمال یا پوششی مناسب ببندید و اجازه بدهید گرم باقی بماند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر