تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

تاثیرات جالب موسیقی بر روی هوش کودکان

آیا واقعا موسیقی ارتباطی با بهره هوشی بیشتر کودکان دارد؟

اثر موسیقی موتزارت

هنگامی که نخستین گزارش ها در مورد تاثیر موسیقی بر یادگیری و رشد کودکان منتشر شد، هیجان خاصی جامعه را در بر گرفت. وقتی تصور می شد یک دانشجو برای بهتر نتیجه گرفتن در ورودی کالج به شنیدن موسیقی کلاسیک نیازمند است، آن وقت متوجه می شوید، چرا بسیاری از دبیرستانی ها و والدین آنها واقعا به این مساله علاقه مند شده بودند. والدینی که تصور می کردند این نوع موسیقی تا این اندازه اثر مثبت دارد، تمایل نداشتند فرزندان تازه متولد شده خود را از این نوارها و سی دی ها محروم کنند.

اما، نتیجه یک بررسی جامع توسط محققان دانشگاه وین نشان داد، هیچ ارتباطی بین موسیقی کلاسیک و رشد و پیشرفت قابلیت های مغز وجود ندارد. خیلی جالب، در آزمایشی مشخص شد کودکان موسیقی ای که به طور مداوم در رحم مادر خود می شنیده اند را به خوبی تشخیص می دهند اما نشانی از سود بردن از آن موسیقی در آنها وجود ندارد.

البته محصولات دیگری نیز در بازار وجود دارند که به ادعای سازنده های آن، پیش از تولد، قرار گرفتن در معرض صداهایی که اندکی با صدای قلب مادر فرق دارند، می تواند قابلیت تشخیص صدا توسط جنین را تحریک کند و در نتیجه، باعث بالا رفتن قدرت یادگیری او می شود.

تکفارس آی آر

اما با اینکه هزاران محصول مختلف همچون پلیرهای صوتی کوچکی که در کمربندهای مادران آبستن تعبیه می شوند، در بازار فروخته می شود، نمی توان هیچ دلیل روشن و قاطع علمی برای مفید بودن آنها ارائه کرد.

چیزی که ثابت شده این است که موسیقی می تواند موجب آرامش بیشتر کودکان و نوزادان و چاق شدن آنها شود. تحقیقات نشان داده است، نوزادان نارسی که در معرض موسیقی های کلاسیک قرار داده می شوند، سریع تر وزن زیاد میکنند. به این دلیل که موسیقی آنها را آرام میکند و در زمان گوش کردن به موسیقی کمتر بیقراری میکنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر