تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بیست توصیه برای شروع رسیدن به آرامش درونی در زندگی

image بیست توصیه برای شروع رسیدن به آرامش درونی در زندگی

کافی است به مدت دو دقیقه در جایی بنشینید

این کار که تنها برای دو دقیقه مدیتیشن کنید آنقدر آسان است که خنده دار به نظر می رسد. اما همین کار تمرینی عالی برای مراقبه است. کافیست به مدت یک هفته هر روز دو دقیقه در جایی بنشینید. اگر خوب پیش رفتید در هفته بعدی دو دقیقه دیگر به زمان اضافه کنید. و این چهار دقیقه را به مدت یک هفته ادامه دهید. هر هفته با اضافه کردنِ تدریجی زمان، می توانید در ماه دوم روزی ۱۰ دقیقه مدیتیشن کنید، این زمان خیلی خوب است. البته برای رسیدن به آن بهتر است ابتدا با زمان های کوتاه شروع کنید.

روزتان را با مدیتیشن آغاز کنید

تا زمانی که هنوز به انجام مراقبه عادت نکرده اید احتمال دارد قرار روزانه ی مدیتیشن تان را فراموش کنید. پس روی تلفن همراه تان یک یادآور یا زنگ ساعت تنظیم کنید. همچنین می توانید یادداشتی با عنوان مدیتیشن بنویسید، و در جایی جلوی چشم بگذارید که وقتی بیدار می شوید ببینید.

تکفارس آی آر

مهم نیست چگونه انجامش می دهید، فقط انجامش بدهید

بسیاری افراد درباره ی اینکه کجا و چطور بنشینند، از چه زیراندازی استفاده کنند و… نگران می شوند. توجه به این موارد اگر چه مناسب است اما برای شروع کار آنقدرها هم مهم نیست. کافی ست روی صندلی، مبل یا تخت خود بنشینید. اگر راحت هستید می توانید روی زمین و چهارزانو بنشینید. به هر حال در شروع قرار است فقط دو دقیقه در جایی بنشینید. اگر بعدا خواستید مدیتیشن طولانی تری داشته باشید، می توانید به جای مناسب تر فکر کنید تا برای مدت طولانی تری راحت بنشینید. اما برای شروع، این کار چندان اهمیتی ندارد. کافی است در جایی آرام و ساکت بنشینید.

در ابتدا به احساساتتان توجه کنید

وقتی شروع به مدیتیشن می کنید، کافی است ببینید چه احساساتی دارید. بدن شما چه حسی را تجربه می کند؟ راحت، آرام، منقبض، خسته یا… کیفیت ذهنی شما در این لحظه چیست؟ مشغول، خسته، مضطرب یا … هر احساسی که با خود به این جلسه آورده اید را بپذیرید.

نفس های خود را بشمارید

www.takfars.ir

اکنون که در جای خود آرام گرفته اید توجه تان را به نفس هایتان خود معطوف کنید. کافی است توجه تان را به مسیر عبور هوا که از بینی آغاز می شود و راه خود را به پایین به سمت ریه ها ادامه می دهد، متمرکز کنید. همچنان که اولین نفس تان را فرو می برید بشمارید یک، و وقت بیرون دادن نفس تان بشمارید دو. این کار را تا رسیدن به عدد ۱۰ ادامه دهید، سپس دوباره از یک، شمردن را آغاز کنید.

وقتی توجه ذهن شما منحرف شد مجددا به مسیر برگردید

بدون شک ذهن شما هنگام مدیتیشن شروع به پَرسه زدن خواهد کرد. اصلا اشکال ندارد. وقتی متوجه شدید که حواستان از مسیر منحرف شده، لبخند بزنید و به راحتی و آرامش بشمارید یک و به توجه بر نفس کشیدنتان برگردید. ممکن است در مواجهه با این حواسپرتی ها کمی احساس ناتوانی کنید، اما خارج شدن از حالت تمرکز بسیار طبیعی است و برای همه ی ما پیش می آید. یادتان نرود که این یک تمرین است و طبیعی است که از روز اول در آن عالی نباشید.

نگاهی دوستانه داشته باشید

اگر حین مدیتیشن احساسات و افکاری به ذهنتان آمد، که این اتفاق حتما پیش می آید، نگاهی دوستانه به آنها داشته باشید. احساسات و افکارتان را دوست خود بدانید، و به آنها به چشم دشمن یا مزاحم نگاه نکنید . احساسات و افکار شما گرچه همه ی وجود شما را تشکیل نمیدهند همچنان بخشی از وجود شما هستند.

خیلی نگران درست انجام دادن مدیتیشن نباشید

ممکن است نگران باشید که مبادا مدیتیشن را درست انجام ندهید، اما مهم نیست، همه ی ما همینطور هستیم. و شما اشتباه انجامش نمی دهید. هیچ راه بدون نقصی برای مدیتیشن وجود ندارد، کافی است از اینکه دارید مدیتیشن می کنید خوشحال باشید.

لازم نیست ذهن خود را خالی کنید

بسیاری گمان می کنند مدیتیشن معادل با خالی کردن ذهن یا توقف جریان فکر است. اما این یک تصور غلط است. این حالت گاهی در فرایند مدیتیشن پیش می آید اما هدف مدیتیشن این نیست. اگر افکاری به ذهنتان می آید طبیعی است، برای همه چنین است. ذهن ما کارخانه تولید فکر است و ما نمی توانیم با یک کلید ناگهان همه چیز را در آن خاموش کنیم. به جای این کار کافی است توجه خود را متمرکز نگه دارید. و زمانی که ذهنتان شروع به پرسه زدن کرد توجه کردن را مجددا تمرین کنید.

با هر چه در ذهنتان ظاهر می شود مدتی همراهی کنید

تک فارس

زمانی که فکر یا احساسی به ذهنتان آمد، و حتما پیش خواهد آمد، سعی کنید مدتی با آنها همراه شوید. بله، می دانم که پیش تر گفتم به شمارش و تمرکز بر تنفستان برگردید، اما بعد از اینکه یک هفته تمرکز بر تنفستان را تمرین کردید، می توانید همراهی با افکار و احساساتی که حین مدیتیشن ظاهر می شوند را نیز آغاز کنید. ما انسان ها تمایل داریم که با احساساتی مانند درماندگی، خشم، اضطراب و … روبرو نشویم. و یک تمرین فوق العاده مفیدِ مدیتیشن، کمی همراه شدن با احساسی است که حین مدیتیشن ظاهر می شود. کافی ست با احساس و فکرتان مدتی همراهی کنید و کنجکاو باشید.

سعی کنید با خودتان آشنا شوید

این تمرین نه فقط درباره ی متمرکر کردن توجه شما، بلکه درباره ی این موضوع است که بفهمید ذهن شما چگونه کار می کند، و چه چیزی در آن جریان دارد. مسیر این شناخت خیلی سرراست نیست، اما می توانید با نگاه کردن به مسیرهایی که ذهنتان در آن پرسه می زند، مشاهده ی اینکه چه وقت پریشان می شود یا چه زمانی از مواجهه با احساسات ناراحت کننده امتناع می کند، قدم در راه شناخت خودتان بگذارید.

با خوتان دوست شوید

وقتی شروع به شناختن خود می کنید با نگرشی دوستانه این کار را انجام دهید. نگرش انتقادگر را کنار بگذارید. لبخند به لب داشته باشید و به خودتان عشق بورزید.

به بدن خود توجه کنید و احساسات اندامتان را درک کنید

کار دیگری که پس از کسب مهارت در دنبال کردنِ ریتم تنفس خود می توانید انجام دهید، تمرکز بر بخش خاصی از بدنتان است. از کف پای خود آغاز کنید، در کف پایتان چه احساسی دارید؟ به آهستگی توجه تان را به انگشتانتان معطوف کنید، سپس به روی پا، قوزک پا و همین طور بخش های بدنتان را تا فرق سر احساس و درک کنید.

به نور، صدا و انرژی محیط خود توجه کنید

پس از اینکه حداقل برای یک هفته بر روی تنفستان تمرکز کردید، می توانید بر نورهای مختلفی که در اطراف شماست تمرکز کنید. چشم خود را به یک نقطه بدوزید و به نور آنجا توجه کنید. روز دیگر می توانید بر صداهای اطرافتان تمرکز کنید. روزی دیگر می توانید علاوه بر نور و صدا به انرژی های دیگری که شما را فرا گرفته است توجه کنید.

به انجام مدیتیشن متعهد باشید

T A K F A R S

اینطور نباشد که بگویید چند روزی این کار را امتحان می کنم. حقیقتا به انجام مدیتیشن متعهد باشید. در ذهنتان حداقل به مدت یک ماه به این کار متعهد شوید.

می توانید هر جایی به مدیتیشن بپردازید

اگر به هر دلیل برنامه روزانه مدیتیشن شما دچار تغییر شد، مثلا اگر در سفر هستید یا هنگام صبح کاری برای شما پیش آمد، می توانید مدیتیشن را در دفتر کارتان، در هنگام رفت و آمد روزانه، در یک پارک یا همچنان که به سمت جایی قدم می زنید انجام دهید. مدیتیشن در حالت نشسته برای آغاز کار حالت ایده آلی است اما در واقعیت شما مدیتیشن می کنید تا ذهن آگاهی را در در تمام حالت های زندگی تان بدست بیاورید. پس یادتان نرود برای مدیتیشن نیازی به داشتن مکان یا حالتی خاص ندارید.

از آموزش های مرحله به مرحله مدیتیشن استفاده کنید

اگر برایتان مفید است از آموزش هایی که در آن یک مربی شما را در مراحل مدیتیشن هدایت می کند استفاده کنید.

همراه با دوستانتان مدیتیشن کنید

من مدیتیشن در تنهایی را ترجیح میدهم، اما شما می توانید با همسر، فرزند یا یک دوست این کار را انجام دهید. می توانید با یکی از دوستانتان قرار بگذارید که هر روز صبح بعد از انجام مدیتیشن به هم خبر می دهید که این کار را انجام داده اید. اینکار ممکن است به شما کمک کند مدت بیشتری این عادت را دنبال کنید.

در یک گروه عضو شوید

گروهی از افراد که مدیتیشن می کنند را پیدا کنید و به آنها ملحق شوید. این گروه می تواند گروه ذن یا مدیتیشن تبتی در نزدیکی محل زندگی شما باشد، که شما برای مدیتیشن به آنها می پیوندید. همچنین می توانید یک گروه آنلاین پیدا کنید و برای پرسیدن سوال ، گرفتن حمایت و تشویق دیگران در آن عضو شوید.

پس از انجام مدیتیشن لبخند بزنید

تک فارس www.takfars.ir

بعد از اینکه مدیتیشن دو دقیقه ای خود را تمام کردید، لبخند بزنید. شکرگزار باشید که توانسته اید این زمان را برای خودتان بگذرانید، به تعهدتان وفادار مانده اید، ثابت کرده اید که قابل اعتماد هستید، و برای شناخت خود و دوست شدن با خودتان زمان صرف کرده اید. این دو دقیقه ی شگفت انگیزِ زندگی شماست.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر