تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بیت المعمور چیست و کجاست

خانه ای است در آسمان چهارم، برابر کعبه و آن حجگاه فرشتگان بود.

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند: یا رسول الله! به ما خبر بده که خداوند بیت المعمور را از چه آفریده است و صفت آن چیست؟

حضرت فرمودند: بیت المعمور، خانه ای است در آسمان چهارم و خدای منان آن را در قرآن بیان کرده است«و الطور*و کتابٍ مسطورٍ*فی رقٍ منشور*و البیت المعمور[۱]؛ سوگند به کوه طور، و کتابی که نوشته شده، در صفحه ای گسترده، و سوگند به بیت معمور»بزرگی بیت معمور به حدی است که پانصد سال راه است و چهار درب دارد.

یکی از یاقوت و یکی از زبرجد سبز و دیگری از زر سرخ و چهارمی از نقره خام. بیت المعمور در برابر خانه کعبه نهان شده است و وقتی در روز آدینه موذنان بر روی زمین اذان بگویند و به مسجد جامع بروند به حضرت جبرئیل فرمان می رسد تا به بیت المعمور بیاید.

چون موذنان اذان می گویند آوازی به آسمان می رسد تا هر چه فرشته است در بیت المعمور جمع شوند سپس میکائیل بالای منبر می رود و خطبه می خواند و برای خداوند عزوجل ثنا می گوید و بر محمد و آلش صلوات می فرستد و از بالای منبر فرود می آید و با فرشته ها دو رکعت نماز میگذارد آن گاه میکائیل می گوید:ای فرشتگان! هر ثوابی که خدای منان به واسطه خطبه و نماز خواندن به من عطا فرموده به امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم هدیه کردم.

تکفارس آی آر

پس از جانب خدای متعال ندا آید: ای فرشتگان! شما را شاهد می گیرم، هرکس از امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم نماز بگذارد و صلوات بر محمد و آلش بفرستد او را می آمرزم و بر آبا و اجداد و اخوان و محبان او رحمت می فرستم.[۲]

بیت المعمور کجاست؟

گروه فرشتگان داراى خانه‏اى آراسته و منور به نور الهى هستند، این گروه طواف کنندگان عرش الهى در جایگاه رفیع سکونت دارند. همان گونه که خداوند منان به آن سوگند یاد مى‏کند:

وَ الطُّورِ* وَ کِتبٍ مَّسْطُورٍ* فِى رَقٍّ مَّنشُورٍ* وَ الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ» ۳]

______________________________

www.takfars.ir

[۱] .طور/۴-۱.

[۲] .برگرفته از کتاب سراج القلوب ،باب شانزدهم،ص۲۶، به نقل از نسیم وحی،ماهانه قرآنی،۵،ص۴۱.

[۳]- طور (۵۲): ۱- ۴.

محصولات معتبر
محصولات معتبر