تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین سبزی ها برای آدم های پیر

image بهترین سبزی ها برای آدم های پیر

با افزایش مصرف سبزیجات و کاروتنوئیدها به ویژه بتا کاروتن، خطر شکستگی لگن در مردان کاهش می یابد. این اثرحفاظتی در مردان لاغر بیشتر از سایر مردان بود. این ارتباط در زنان مورد مطالعه مشاهده نشد.

محققان دانشگاه ملی سنگاپور اعلام نمودند که مصرف کاروتنوئیدها موجب کاهش خطر شکستگی استخوان لگن در مردان میانسال کم وزن می شود. مردان کم وزن (با شاخص توده بدن یا BMI کمتر از ۲۰) بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان لگن قرار دارند. در این مطالعه پژوهشگران ارتباط بین کاروتنوئیدهای آنتی اکسیدان موجود در رژیم غذایی و خطر شکستگی لگن را در مقادیر مختلف BMI در ۶۳۲۵۷ مرد و زن ۴۵ ساله بررسی کردند.

در این گروه ۱۶۳۰ مورد شکستگی لگن در فاصله سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۰ مشاهده شد. نکته مهم این بود که این مطالعه نشان داد BMI پایین یک عامل خطر جدی برای شکستن استخوان لگن در میان مردان میانسال در مقایسه با زنان است. کاروتنوئیدها که در میوه و سبزیجات (به ویژه در سبزیجات با رنگدانه زرد و نارنجی) یافت می شوند، در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند. نتایج این مطالعه برای تدوین برنامه های پیشگیری از شکستگی استخوان لگن به ویژه در آسیا حایز اهمیت است.

تکفارس آی آر

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر