تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین راه جوان کردن پوست صورت چیست

image بهترین راه جوان کردن پوست صورت چیست

تاکنون متداول ترین روش برای تجدید جوانی و زیبایی پوست، جراحی پلاستیک و زیبایی ترمیمی بوده است. این روش نه تنها موجب درد و رنج محل بخیه و ایجاد گوشت اضافی،‌ تغییر حس و کرختی پوست صورت و بینی، طاسی پوست سر در محل دوخت و سایر مسائل مربوط به بعد از عمل جراحی همچون عوارض بیهوشی می شد، بلکه دوران نقاهت طولانی و هزینه هنگفتی را نیز به همراه داشت. به تازگی با استفاده از محصولات میوه ای و اسیدهای عصاره میوه جات تنها با استفاده از یک کرم یا لوسیون لایه های چروک خورده و صدمه دیده را از روی پوست می توان پاک کرد.

استفاده از لایه برداری برای جوان سازی پوست و درمان مشکلات پوستی، تاریخچه ای به قدمت مصر باستان دارد. سلول های سطح پوست هر سه تا چهار هفته یک بار ترن اور پیدا می کنند؛ بدین معنی که سلول های قبلی مرده و به سطح می آیند و سلول های تازه و نو در زیر آنها فعالیت خود را شروع می کنند. امروز پیلینگ طبیعی ترین و موثرترین روش تجدید جوانی و زیبایی پوست شناخته شده است که با عصاره ای از اسیدهای میوه ای یا آلفاهیدروکسی اسیدها که در انواع بسیاری از میوه ها وجود دارد، صورت می گیرد.

نوسازی پوست

پیلینگ کاری است که در ایام کودکی و جوانی به طور خودکار و خود به خود و به نحو کافی و کامل صورت می گیرد ولی به مرور زمان که سلول های پوست مانند تمام اعضای دیگر خسته و فرسوده می شوند، توانایی این عمل را مانند بسیاری از سایر اعمال فیزیولوژیک بدن تا حدی از دست می دهند. به عبارت دیگر به مرور زمان با افزایش سن، پوست توانایی خود را در دفع این سلول های مرده از دست می دهد و نظافت و شستشوی عادی دیگر قادر به زدودن و دور کردن آنها از پوست نیست. به ناچار در بعضی نقاط این سلول ها روی همه انباشته شده و ایجاد لک و خشکی های زگیل مانند می کنند.

تکفارس آی آر

الیافت پوست

توانایی سلول های پوست در ساختن الیاف کلاژن و الاستیک و ماده سیمانی زمینه ای پوست که سبب قوام و حالت ارتجاعی آن نیز هست، به مرور کاهش می یابد. در این زمان که به اصطلاح «رنگ رخسار خبر می دهد از ضمیر» و پوست با زبان بی زبانی و با ظاهری نه چندان خوشایند در حالیکه سطح آن ناصاف و زبر و کدر شده است از ما یاری می خواهد.

بنابراین باید با تدابیری از جمله پیلینگ که سبب پاکسازی و نوسازی پوست می شود به کمک آن شتافت و این عضو زیبا و خدمتگزار را برای استفاده آماده کرد. پوست مانند کارخانه ای است که مرتب سلول های جدید تولید می کند. سلول های پیر و مرده مرتباً در طول یک صف به سمت خارج پوست حرکت می کنند و سلول های جدید پیوسته از لایه زیرین جای آنها را می گیرند. درست مانند مو که با رنگ زدن می توان به رشد غیر قابل رویت آن پی برد. پیلینگ با برداشتن لایه بیرونی به این روند کمک کرده و تولید کلاژن را افزایش می دهد. کلاژن به نوبه خود به استحکام و جوانی پوست کمک کرده و از شل شدن و افتادن آن جلوگیری می کند.

این ۷ نکته را به خاطر بسپارید!

ـ پیش از هر چیزی، پس از پیلینگ پوست صورتتان، حتماً از نرم کننده های ملایم استفاده کنید تا دچار خشکی و ترک پوست نشوید. ضمن اینکه مواد مخصوص پیلینگ را هم نباید اطراف چشم ها بمالید.

www.takfars.ir

ـ پس از پیلینگ پوست صورت، کمی خیار رنده شده روی پوست خود قرار دهید تا التهاب و قرمزی ناشی از پیلینگ از بین برود.

ـ توت فرنگی، حاوی اسید سالیسیلیک است. اسید سالیسیلیک، یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده کرم های پیلینگ و ضدلک محسوب می شود بنابراین می توانید کمی توت فرنگی رنده شده را با یک عدد سفیده تخم مرغ و ۲ قطره روغن زیتون مخلوط کنید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوستتان قرار دهید. با این کار از شر سلول های مرده و لکه های پوستی خلاص خواهید شد و پس از ۲ هفته پوستی نرم و شفاف خواهید داشت.

ـ کمی روشور (سفیدآب) را رنده کنید و با مقداری آبلیموی ترش مخلوط و خمیر یکدستی درست کنید. این خمیر را پیش از استحمام ۱۵ دقیقه روی پوست صورتتان قرار دهید. پس از شستن آن، می بینید تمام سلول های مرده پوستتان کنده می شوند و صورتتان طراوت خاصی به دست می آورد. اگر هفته ای یک یا ۲ مرتبه، این کار را انجام دهید، تا حد زیادی از شر جوش های سرسیاه، جای جوش و لکه های پوستی خلاص می شوید.

ـ یک عدد سفیده تخم مرغ را با ۲ قاشق غذاخوری آب پرتقال مخلوط کنید. این مخلوط را ۲۰ دقیقه روی پوستتان قرار دهید تا اثر شگفت انگیز و طبیعی آن را در پیلینگ پوستتان ببینید. سفیده تخم مرغ، حاوی آنزیمی به نام «لیسوزین» است که باکتری های سطح پوست را جذب می کند و از بین می برد. آب پرتقال هم حاوی اسیدسیتریک است. اسید سیتریک سلول های مرده پوست را از سطح آن جدا می کند و باعث ترمیم پوست با سلول های تازه می شود.

ـ ۵ قاشق غذاخوری آب سیب را با کمی ژلاتین آب شده مخلوط کنید و این مخلوط را ۲ تا ۳ دقیقه حرارت دهید. پس از ولرم شدن، آن را ۳۰ دقیقه روی پوست صورت خود بگذارید و سپس با آب ولرم صورتتان را بشویید. با این کار، تعداد زیادی از سلول های مرده پوستتان جدا می شوند و از بین می روند.

ـ ۳ قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی را با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش و کمی پودر ژلاتین ساده مخلوط کنید. سپس تمام کارهایی که در مورد قبل انجام دادید، درباره این مخلوط هم انجام دهید. شما می توانید برای از بین بردن سلول های مرده پوستتان، یک روز از این ماسک و یک روز هم از ماسک آب سیب و ژلاتین استفاده کنید.

مراقبت های بعد از پیلینگ

پس از پایان لایه برداری باید در طول یک دوره ۲ هفته ای از پوستتان مراقبت کنید. مراقبت پس از لایه برداری با تری کلرواستیک اسید برحسب عمق لایه برداری، متفاوت است. معمولاً پس از انجام پیلینگ، اگر این عمل را در مطب یا مراکز بهداشتی و زیبایی انجام داده باشید، پزشک دستورات لازم را برای مراقبت از پوست در اختیارتان می گذارد. به علاوه،‌ ممکن است بروشورهایی به شما داده شود که در آن،‌ دستورالعمل های لازم در مورد مراقبت های بهداشتی پس از پیلینگ آمده است.

مراقبت در برابر آفتاب

طی دوره های اولیه درمان بعد از لایه برداری شیمیایی (قبل از اینکه لایه برداری پوست تمام شود) باید از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید. پس از اتمام این دوره، باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب ورزید. پوست جدید در برابر تخریب و رنگ زدایی در برابر آفتاب آسیب پذیرتر است. در بعضی موارد لایه برداری با عوارضی نظیر تغییرات رنگ پوست، ایجاد آلرژی و سوختگی های سطحی همراه است که باید به پزشک متخصص مراجعه شود. مواد آرایشی را نباید بعد از پیلینگ روی پوست بمالید چون طبقات شاخی پوست برداشته شده اند و آن ناحیه حساس است. بهتر است تا چند ماه این کرم های آرایشی را کمتر مصرف کنید، به خصوص اگر حالت سوزش در پوستتان ایجاد می کنند.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر