تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین توصیه ها برای باز کردن یک مغازه

image بهترین توصیه ها برای باز کردن یک مغازه

دسترسی، دید و ترافیک

تصور نکنید اگر ترافیک سنگین باشد، مشتریان شما هم بیشتر خواهد بود. فروشگاه‌ها بهتر است در محلی باشد که خریداران زیادی باشند اما فقط به این شرط که بازار هدف این خریداران تامین باشد. فروشگاه‌های کوچک ممکن است از ترافیک مربوط به فروشگاه‌های بزرگ اطراف فایده ببرند.

• چه تعداد آدم به صورت پیاده یا سواره از آن محل عبور می‌کنند؟

• آیا آن محل به وسایل نقلیه عمومی دسترسی دارد؟

تکفارس آی آر

• آیا مشتریان امکان استفاده آسان از پارکینگ دارند؟

• آیا پارکینگ به اندازه کافی وجود دارد؟

برحسب نوع کار و تجارت شما، می‌بایست بین ۵ تا ۸ فضای پارکینگ برای هر ۳۰۰ متر مربع فضای فروشگاه وجود داشته باشد.

درمورد دید، باید از دیدگاه مشتری به آن محل نگاه کنید. آیا فروشگاه از داخل جریان ترافیک خیابان قابل دیدن است؟ آیا تابلو فروشگاه به راحتی دیده می‌شود؟ در بسیاری از موارد، هرچه فروشگاهتان دید بهتری داشته باشد، نیاز به تبلیغات کمتری خواهید داشت.

اینکه چه محلی را برای تاسیس فروشگاهتان انتخاب کنید، تاثیر بسیار شگرفی بر موفقیت تجارتتان دارد. تفاوت بین انتخاب محلی نامناسب و مناسب، تفاوت بین شکست و موفقیت کار شماست.

www.takfars.ir

قبل از انتخاب محل فروشگاه، باید ببینید که کار و تجارتتان را چه الان و چه در آینده چطور می بینید؟

• مشتریان شما چه شکلی هستند؟

• آیا می‌توانید ساختمان فروشگاهتان را تجسم کنید؟

• آیا می‌دانید چه می‌خواهید بفروشید و کارتان به چه مشهور باشد؟

• آیا تصمیم گرفته‌اید که فضای فروش، انبار یا دفترکاری که نیاز دارید چقدر باید باشد؟

بدون پاسخ به این سوالات اصلی، پیدا کردن محل مناسب برای به دست آوردن بالاترین میزان سود بسیار دشوار خواهد بود.

نوع کالاها

ببینید چه نوع کالاهایی می‌خواهید بفروشید زیرا بعضی کالاها به محلی با ویژگی‌هایی خاص برای فروش نیاز دارند. فروشگاهتان قرار است فروشگاهی چندمنظوره، فروشگاهی برای فروش کالایی خاص یا یک مرکز خرید باشد؟

فروشگاه‌های چندمنظوره خواروبار (سوپرمارکت‌ها) نیاز به دسترسی راحت دارند تا مشتری بتواند به سرعت خرید خود را انجام دهد. مطمئناً مراکز خرید محل مناسبی برای اینگونه فروشگاه‌ها نخواهند بود. این نوع کالاها ارزان‌تر بوده و مشتریانی از سطوح و طبقات مختلف دارند.

کالاهای تخصصی، خاص‌تر از محصولات دیگر هستند و برای مشتریان اینگونه کالاها، پیمودن مسافت زیاد برای خرید آنها اشکالی ندارد. ازاینرو فروشگاه‌های کالاهای تخصصی اگر کنار فروشگاه‌های دیگر باشند، بهتر خواهد بود.

تک فارس

نمایشگاه‌ها و گالری‌ها معمولاً کالاهایی می‌فروشند که قیمت‌هایی بالاتر داشته و کمتر توسط مشتریان خریداری می‌شوند. مبلمان، اتومبیل و لباس‌های فاخر و قیمتی نمونه‌هایی از کالاهایی هسند که در این مراکز خرید یافت می‌شوند. ازآنجا که قیمت این کالاها بالاتر است، مشتریان آن قبل از خرید معمولاً از چند فروشگاه استعلام قیمت می‌گیرند. از این رو بهتر است این نوع فروشگاه‌ها نزدیگ فروشگاه‌هایی نظیر خود باشند.

مردم و مشتریان شما

اگر به دنبال شهری هستید که فروشگاهتان را آنجا راه‌اندازی کنید، قبل از تصمیم قطعی حتماً درمورد آن منطقه خیلی خوب تحقیق کنید. روزنامه‌های محلی را بخوانید و با تجارت‌های کوچک دیگر آن منطقه صحبت کنید. از کتابخانه محلی، اتاق بازرگانی یا اداره آمار اطلاعات دموگرافیک محل را بخواهید. هرکدام از این منابع می‌توانند اطلاعات خوبی درمورد جمعیت، درآمد و میانگین سنی منطقه به شما بدهند. شما می‌دانید مشتریانتان که هستند، بنابراین باید محلی را پیدا کنید که مشتریانتان در آنجا زندگی می‌کنند، کار می‌کنند و یا خرید می‌کنند.

قرارداد، منطقه‌بندی و برنامه‌ریزی

قبل از امضا کردن قرارداد، دقت کنید که همه قوانین، سیاست‌ها و مراحل کار مربوط به محل فروشگاهتان را بدانید. برای گرفتن اطلاعات مربوط به مقررات قراردادهای کاری از شهرداری منطقه مشورت بگیرید و درمورد محدودیت‌هایی که می‌تواند بر عملکرد فروشگاهتان اثر بگذارد و برنامه‌ریزی شما را بر هم زند سوال کنید.

رقابت و همسایه‌ها

تجارت‌های دیگر در محل فروشگاه می‌توانند بر تجارت شما هم اثر داشته باشند. باید ببینید که آیا تجارت‌های نزدیکتان با کار شما تطابق دارند یا خیر. بعنوان مثال، یک بوتیک بسیار سطح بالا شاید در کنار یک مغازه ارزان‌فروشی چندان موفق نشود. این بوتیک را در کنار یک سالن زیبایی قرار دهید و خواهید دید که بسیار موفق‌تر خواهد بود.

هزینه‌های محل

علاوه بر هزینه مربوط به اجاره، می‌بایست کلیه هزینه‌های دیگر را هم در زمان انتخاب محل فروشگاه در نظر داشته باشید.

• هزینه‌های تعمیرات، امنیت و قبض‌ها با چه کسی است؟

T A K F A R S

• پرداخت هزینه تعمیرات و نگهداری از سیستم تهویه و گرمایش و سرمایش بر عهده چه کسی است؟

• اگر محل دور است، به چه میزان هزینه بازاریابی اضافه برای اینکه مشتریان شما را پیدا کنند نیاز است؟

• متوسط قبوض قابل پرداخت چه میزان است؟

• آیا نیاز به انجام تعمیرات، نقاشی یا بازسازی برای محل وجود دارد؟

• آیا می‌بایست مالیات محل فروشگاه را شما پرداخت کنید؟

محلی که الان می‌توانید از پس هزینه‌های آن برآیید، باید با محل آینده شما متفاوت باشد. ایجاد پروژه‌های فروش در یک تجارت جدید کار سختی است اما یک راه برای کمک گرفتن در تعیین اینکه چه میزان اجاره می‌توانید بپردازید این است که ببینید تجارت‌های مشابه شما چه میزان فروش دارند و چه میزان اجاره می‌پردازند.

عوامل شخصی

اگر برنامه دارید که خودتان در فروشگاه کار کنید، شخصیت، فاصله فروشگاه تا محل سکونتتان و سایر ملاحظات را در نظر داشته باشید. اگر قرار باشد بیشتر وقتتان را در مسیر رفت‌وآمد بگذرانید، نخواهید توانست فروشگاه را درست اداره کنید.

ملاحظات خاص

فروشگاه شما ممکن است نیاز به ملاحظات خاصی داشته باشد. لیستی از ویژگی‌های خاص کارتان که نیاز به بررسی دارند تهیه کنید.

تک فارس www.takfars.ir

• آیا فروشگاه نیاز به نورپردازی، تعمیرات یا نصب وسایل خاص دیگری دارد؟

• آیا سرویس بهداشتی مخصوص کارکنان و مشتریان وجود دارد؟

• آیا تجهیزات آتش‌نشانی کامل وجود دارد؟

• آیا محوطه پارکینگ یا فضای بیرونی نور کافی دارد؟

• آیا در محوطه بیرون فروشگاه سایبان برای ایجاد سرپناه در زمان بارش باران وجود دارد؟

• نرخ جرم و جنایت در منطقه چه میزان است؟

• آیا در آن منطقه قوانین و مقررات خاصی برای باز بودن فروشگاه در ایام تعطیل وجود دارد؟

برای تعیین محل فروشگاهتان اصلاً عجله نکنید. به اندازه کافی زمان گذاشته و صبور باشید. اگر باید برنامه‌تان را تغییر دهید یا افتتاح فروشگاه را عقب بیندازید، این کار را بکنید. وقت گذاشتن برای پیدا کردن محل مناسب برای فروشگاه بسیار بهتر از این است که اولین جایی که پیش رویتان قرار گرفت را انتخاب کنید. انتخاب غلط می‌تواند تجارتتان را به کلی نابود کند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر