تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بعد از خواندن این مقاله دیگر از چاق بودن خود خجالت نمی کشید

image بعد از خواندن این مقاله دیگر از چاق بودن خود خجالت نمی کشید

یافته ها نشان می دهد که ننگ از اضافه وزن و شرمندگی از چربی های اضافه بسیار عمیق تر است از اظهارات نامناسب و یا صدمه زدن به احساسات آنها.

یک متخصص رژیم غذای گفت: افراد چاق اغلب به عنوان تنبل، بی کفایت، غیر جذاب و فاقد اراده در نظر گرفته می شوند و برای وزن اضافی خود را سرزنش میکنند. تحقیقات قبلی در مورد احساسات وزن و افزایش وزن را با ناراحتی عاطفی مرتبط دانسته اند. این مطالعات نشان می دهند که فقط شرمساری اضافه وزن، سلامت فرد را مختل نمیکند، بلکه سطح واکنش یک شخص به چربی هایش هم می تواند دخالت داشته باشد که تحقیقات طراحی شده جدید به اثبات این رابطه علت و معلولی پرداخته است. در این مطالعه ۱۵۹ نفر فرد چاق را به کار گرفتند محققان از آنها خواستند که بگویند زمانی که به آنها انگ اضافه وزن زده می شود چقدر خود را سرزنش میکنند و خود را بی ارزش می دانند.

این پژوهشگران همچنین نگاه کردند تا ببینند که چگونه یک بیماری به نام سندرم متابولیک در میان این بزرگسالان تشخیص داده می شود. سندرم متابولیک مجموعه ای از عوامل خطرناک را می تواند به وجود آورد. از جمله: فشارخون بالا، تری گلیسیرید بالا (نوعی چربی خون) و دور کمر بزرگ.

این عوامل خطرناک با ریسک بالاتری از بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و دیگر مشکلات سلامتی مرتبط هستند. در ۵۱ درصد مردان و زنان سندروم متابولیک را می توان مشاهده کرد. کسانی که سطوح بالاتری از کاهش ارزش و سرزنش خود دارند حدود ۴۶ درصد بیشتر احتمال دارد که سندرم متابولیک داشته باشند. هنگامی که محققان به گزارش نگاه کردند بالاترین سطح کاهش ارزش درونی مربوط به کسانی بود که در بالاترین سطح سرزنش خود در مقایسه با بقیه گروه قرار داشتند و خطر ابتلا به سندرم متابولیک در آن ها سه برابر بود.

تکفارس آی آر

تیم تحقیقاتی همچنین نشان داد که کسانی که به بالاترین سطح از احساس بی ارزشی رسیدند ۶ بار به تری گلیسیرید بالا مبتلا شدند. این یافته ها به حمایت از پژوهش های قبلی است.

مدیر مرکز ملی و سلامت واشنگتن گفت: طبق تحقیقات تجربه ننگ و شرمساری از وزن زیاد، هورمون های استرس، فشارخون و التهاب را افزایش می دهد و در نهایت خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. خجالت زدگی از وزن نیز با مرگ زودرس در ارتباط است. تجربه خجالت کشیدن از وزن، بد است اما به نظر می رسد بدتر از آن درونی شدن خجالت از وزن است. مهم است که هرچقدر مورد توهین قرار می گیرند آسیب بیشتری می بینند و کم کم و به تدریج مردم متوجه می شوند که موضوع سلامت یک مسئله پیچیده است نه یک مسئله ارادی.

افراد چاق باید سعی کنند از سرزنش خود جلوگیری کنند و بدانند هر کسی سزاوار احترام است.

اطرافیان و دوستان فرد چاق نیز باید از سرزنش و یا مسخره کردن آنها دست بردارند زیرا این کارها و رفتارهای منفی هرگز برای افراد چاق انگیزه کاهش وزن نمی شود.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر