تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

با مصرف پرتقال به جنگ سنگ کلیه بروید

image با مصرف پرتقال به جنگ سنگ کلیه بروید

خواص پرتقال در پیشگیری از سنگ کلیه

آب پرتقال بهتر از سایر آب میوه مرکبات از تشکیل مجدد سنگ‌های کلیه جلوگیری می‌کند. سنگ کلیه زمانی تشکیل می‌شود که املاح معدنی و سایر مواد موجود در ادرار به هم پیوسته به صورت رسوب درآید. این بیماری بسیار دردناک و ناراحت‌کننده است و عود می‌کند.

با تغییرات غذایی می‌توان تا حدی از تشکیل مجدد این سنگ‌ها جلوگیری کرد همان طور که سیترات پتاسیم عمل می‌کند اما بسیاری از افراد تحمل سیترات پتاسیم را ندارند چرا که اثرات جانبی گوارشی در پی دارد. این افراد بیشتر سیترات را از منابع غذایی‌شان به دست می‌آورند و یکی از منابع مهم آن آب میوه‌هایی مثل آب لیمو، گریپ‌فروت و آب پرتقال است.

در میان این آب میوه‌ها، آب پرتقال بیش از همه سطوح سیترات را در ادرار بالا می‌برد. این به معنی کاهش کریستالیزه شدن اسید اوریک و اکسالات کلسیم و لذا کاهش تشکیل سنگ است.

تکفارس آی آر

پرتقال برای لاغری وکاهش وزن

همه پرتقال را به عنوان منبع ویتامین C می شناسند اما شاید ندانید که از خوردن یک پرتقال درشت ۷۴ میلی گرم کلسیم به بدن شما خواهد رسید. در عین حال پرتقال پتاسیم مورد نیاز بدن شما را نیز تامین خواهد کرد. وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرده پتاسیم در تنظیم وزن، لاغری سریع و تناسب اندام نقش مهمی دارد.

برای معالجه چاقی و گرفتن رژیم لاغری، یک عدد پرتقال و ۳ عدد لیمو را به برش‌های نازکی ببرید و آن را مدت ۱۰ دقیقه در نیم لیتر آب بجوشانید. ۲ قاشق سوپ‌خوری عسل را به آن اضافه کنید و دوباره ۵ دقیقه آن را بجوشانید. بعد آن را صاف و بگذارید سرد شود و هر روز ۳ استکان کوچک از آن را میل کنید.

خواص پرتقال در پیشگیری و درمان سرماخوردگی

به خاطر میزان بالای ویتامین C موجود در آن. چون باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. سلول های سیستم ایمنی بدن مانند سربازهایی هستند که از بدن مراقبت میکنند و مانع از سرماخوردگی و بیماری های ویروسی دیگر می شوند. این ویتامین به طور مستقیم روی عفونت تاثیر نمیگذارد اما علائم مربوط به آن را کاهش و تسکین می دهد. توصیه می کنیم از همین امروز روزانه یک عدد پرتقال نوش جان کنید.

www.takfars.ir

همین میزان نصف نیاز روزانه ی بدن ما به ویتامین C (60 میلی گرم) را تامین میکند. اگر آب پرتقال را ترجیح می دهید حتما خودتان در منزل اقدام به تهیه آن بکنید. آب پرتقال های صنعتی حاوی میزان زیادی قند افزوده هستند. توصیه می کنیم بعد از گرفتن آب پرتقال آن را خیلی زود مصرف کنید.

خواص پرتقال در کاهش کلسترول بد خون

رادیکال‌های آزاد باعث اکسید شدن کلسترول خون می‌شوند. در این صورت کلسترول به جداره‌ی رگ‌های خونی می‌چسبد و کم کم تبدیل به جرم‌هایی می‌شود که در نهایت رگ‌ها را مسدود کرده و جلوی گردش خون را می‌گیرد. متأسفانه زمانی که این اتفاق می‌افتد ایست قلبی یا سکته‌ی مغزی غیر قابل اجتناب است. ویتامین C قادر است اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی کند برای همین می‌تواند از اکسید شدن کلسترول نیز پیشگیری کند.

پرتقال به دلیل دارا بودن فیبرهای غذایی تاثیر زیادی روی کلسترول خون دارد. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که مصرف آب پرتقال برای افرادی که چربی خون شان بالاست مفید است به خاطر اینکه می تواند چربی خون را پایین بیاورد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا یک مطالعه ۸ هفته ای را بر روی ۷۲ داوطلب مرد انجام دادند. طی این مدت داوطلبان رژیم غذایی خود به اضافه یک فنجان آب پرتقال با صبحانه و شام را داشتند. به نیمی از این افراد آب پرتقالی داده شد که با استرول های گیاهی غنی شده بود در حالی که نیم دیگر آب پرتقال بدون استرول را دریافت کردند. مطالعات قبلی ارتباط بین کاهش سطوح کلسترول خون و استرول های گیاهی را نشان داده‌اند.

برخی محققان علم پزشکی معتقدند این استرول ها با محدود کردن جذب کلسترول در روده عمل می‌کنند و به این ترتیب باعث کاهش سطوح کلسترول در بدن می‌شوند. مقادیر کم استرول های گیاهی به طور طبیعی در میوه ها، سبزیجات، آجیل، محصولات دانه ای، غلات و حبوبات یافت می‌شود.

کلسترول بد یا LDL خون دریافت کنندگان آب پرتقال غنی شده با استرول، ۹% کاهش یافت. همچنین این افراد، یک کاهش ۱۲ درصدی را در سطوح پروتئین واکنشگر سی که مقادیر زیاد آن با بیماری قلبی و التهاب مرتبط است، تجربه کردند.

پرتقال سرشار از فیبر

یکی دیگر از فواید و خواص پرتقال که باید به آن اشاره کنیم، وجود مقدار زیاد فیبر در آن است. فیبر موجود در پرتقال سبب کاهش کلسترول خون شده و در نتیجه از تصلب شرایین جلوگیری میکند. فیبر همچنین به کنترل قند خون نیز کمک میکند، به همین دلیل است که پرتقال اگر به صورت کنترل شده و با مشورت پزشک مصرف شود می توان یک میان وعده سالم برای بیماران دیابتی باشد. علاوه بر این قند طبیعی موجود در پرتقال به نام فروکتوز می تواند جلو بالا رفتن زیاد قند خون بعد از غذاخوردن را بگیرد. نکته دیگر در خصوص فواید فیبر اینکه، فیبر می تواند برخی ترکیبات شیمیایی که باعث سرطان می شوند را به دام انداخته و این ترکیبات مضر را از سلول های روده بزرگ دور نگه دارد، و به این شیوه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. خاصیت دیگر پرتقال که از فیبر موجود در آن ناشی می شود، کمک به بهبود و درمان یبوست یا اسهال در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر می باشد.

خواص پرتقال در پیشگیری از زخم معده

تک فارس

بر اساس پژوهشی که نتایج آن در مجله کالج آمریکایی تغذیه (American College of Nutrition) به چاپ رسید، خوردن روزانه یک عدد پرتقال خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می دهد. بر این مطالعه محققان به ارزیابی اطلاعات مربوط به ۶۰۰۰ فرد بزرگسال پرداختند و مشخص شده که افرادی که میزان ویتامین C موجود در خونشان بیش از بقیه بوده است، ۲۵ درصد کمتر در معرض عفونت ناشی از باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری هستند. هلیکوباکتر پیلوری عامل بروز زخم های دستگاه گوارش (زخم معده) می باشد. با توجه به این توضیحات خوردن یک عدد پرتقال یا نوشیدن یک لیوان آب پرتقال طبیعی در روز می تواند از بروز زخم معده جلوگیری کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C آنتی اکسیدان بسیار قوی و مهمی است که رادیکال‌های آزاد را خلع سلاح می‌کند. متأسفانه آسیب‌هایی که رادیکال‌های آزاد به سلول و DNA می‌رساند باعث ابتلا به سرطان می‌شود. در عوض جذب میزان زیادی ویتامین C خطر ابتلا به این سرطان‌ها مانند سرطان کولون را کاهش می‌دهد.

از این گذشته ویتامین C از التهاب‌هایی که همین رادیکال‌های آزاد در بدن ایجاد می‌کنند جلوگیری می‌کند. برای همین می‌تواند از شدت بیماری‌های التهابی مانند آسم، آرتروز و روماتیسم بکاهد. پس حواستان باشد برای کاهش التهاب سلول‌ها و آسیب‌های وارده به DNA میزان ویتامین C بدنتان را بالا ببرید. مصرف پرتقال یکی از بهترین روش‌های پر کردن باک این ویتامین می‌باشد.

تاثیر پرتقال در تقویت حافظه و افزایش قدرت ادراک و شناخت

در یک پژوهش علمی به افراد سالمی که به‌طور متوسط ۶۷ سال داشتند به مدت ۸ هفته روزانه ۵۰۰ میلی لیتر آب پرتقال داده شد و وضعیت حافظه، زمان عکس‌العمل و مهارت گفتاری‌شان پیش از شروع این ۸ هفته و بعد از آن باهم مقایسه شد و در نهایت یک امتیاز کلی به ‌نام عملکرد جامع ادراکی برایشان محسوب گردید. بعد از ۸ هفته ،این افراد ۸ درصد بهبود کلی در عملکرد ادراکی و شناختی شان داشتند.

آب پرتقال منبع غنی فلاونیدها و به‌ویژه زیر رده‌ای از فلاونیدها به‌نام فلاوانون‌ها می‌باشد.تحقیقات نشان می‌دهد فلاونیدها با فعال‌سازی مسیرهای سیگنال دهنده در هیپوکامپوس مغز، باعث تقویت حافظه می‌شوند. در این مطالعات برای اولین بار ثابت شد که مصرف مرتب و مداوم آب پرتقال می‌تواند روی ادراک و شناخت افراد سالمند تاثیر مثبت داشته باشد.

ایجاد تغییرات ساده و کوچک در تغذیه روزانه مانند مصرف بیشتر میوه‌جات و سبزیجات سرشار از فلاونید ، فواید چشمگیر و واقعی روی سلامت مغز دارد. این کشفی مهم برای تاکید این حقیقت است که مواد خوراکی سرشار از فلاونید نقشی اساسی در مقابله با نقص ادراک و شناخت در سنین بالا دارد.

تنظیم فشارخون و مقابله با افزایش فشارخون

افرادی که فشارخونشان بالاست و برای کنترل آن دارو مصرف میکنند، به احتمال زیاد به دلیل استفاده از داروهای ضد فشارخون و یا به دلیل بالابودن سدیم در بدنشان، پتاسیم آنها از حد طبیعی (۵-۵/۳) پائین تر آمده و مشکلاتی در وضع سلامت آن به وجود می آورد. این بیماران باید به طور مرتب پتاسیم خونشان را مورد آزمایش قرارداده و کاملاً زیر نظر باشند.

T A K F A R S

البته درمان کمبود پتاسیم به طور مصنوعی امکان پذیر است و با تجویز پزشک صورت می گیرد، ولی این بیماران باید همیشه در تغذیه روزانه خود از موادغذایی حاوی پتاسیم بالا استفاده کنند. آب پرتقال سرشار از پتاسیم است و در یک لیوان بزرگ آب پرتقال حدود ۳۵۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد.

میوه های زرد مانند موز- انواع مرکبات- زردآلو- هلو- انگور- خرما و طالبی نیز دارای پتاسیم فراوان هستند، ولی چون آب پرتقال کالری کمتری دارد مناسب تر است، زیرا مواد خوراکی که کالری زیاد تولید میکنند برای مبتلایان به فشارخون مناسب نیستند.

محافظت از قلب و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

آب پرتقال غنی شده با استرول‌های گیاهی به کاهش کلسترول بد یا ال. دی. ال و التهاب مربوط به بیماری قلبی کمک می‌کند. بیماری قلبی به مشکلات مختلفی گفته می‌شود که عروق و عضلات قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهند. از جمله این بیماری‌ها فشارخون بالا و بیماری عروق کرونر هستند که به میزان قابل توجهی احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهند.

بر این اساس بهترین راه مقابله با بیماری‌های قلبی از طریق ورزش و برخی تغییرات در رژیم غذایی میسر می‌شود اما متأسفانه اعمال این تغییرات معمولاً برای مردم دشوار است در حالی که برخی از آن‌ها مانند نوشیدن یک لیوان آب پرتقال دارای استرول های گیاهی نسبتاً ساده هستند در حالی که فوائد زیادی در پیشگیری از بیماری‌ها دارند.

پرتقال حاوی انواع مختلفی از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام فلاونوئیدها( هسپرتین و نارینژنین) می باشد که از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری میکند. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که مصرف روزانه ی آب پرتقال باعث کاهش اکسایش چربی خون می شود.

به عقیده ی محققان مواد غذایی سرشار از ویتامین C باعث کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی می شود. توصیه می کنیم که روزانه یک لیوان آب پرتقال میل کنید. توجه داشته باشید که آب پرتقال کنسانتره حاوی بیشترین میزان فلاوونوئیدها است. این ترکیبات آنتی اکسیدانی به میزان زیادی در بخش سفید پوست پرتقال و در جداره های آن قرار دارند.

مرکبات حاوی فولات هستند که برای کاهش میزان هموسیستئین یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. پتاسیم موجود در این میوه ها به کاهش میزان فشارخون کمک می‌کند. برای همین جلوی مشکلات قلبی عروقی را می‌گیرد. ویتامینC ، کاروتنوئیدها و فلاوونوئیدهای موجود در مرکبات قادر هستند محافظ سلامت قلب و عروق ما باشند.

خواص پرتقال در پیشگیری از انواع سرطان ها

یک عدد پرتقال حاوی بیش از ۱۷۰ نوع مواد مغذی متفاوت است. بیشتر این مواد مغذی خواص ضدالتهابی دارند، تومورها را نابود می‌کنند و از تشکیل لخته‌های خونی پیشگیری می‌کنند. مواد مغذی موجود در پرتقال به خصوص پولیفنول‌های آن خواص آنتی اکسیدانیِ بسیار قوی دارد، ضد ویروس و ضد آلرژی است و با سلول‌های سرطان زا مقابله می‌کند.

تک فارس www.takfars.ir

مصرف مرکبات شما را در برابر برخی از انواع سرطان‌ها ایمن می‌کند. مرکبات که پرتقال هم جزوی از آن‌هاست از ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان مری، دهان، حلق و سرطان معده پیشگیری به عمل می‌آورد. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف پرتقال و مرکبات دیگر خطر ابتلا به سرطان‌ها را بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

نتایج پژوهش های متعدد نشان داده اند که ترکیبات آنتی اکسیدانی پرتقال به پیشگیری از ابتلا به برخی از انواع سرطان ها مانند سرطان دهان، سرطان مری، سرطان معده و سرطان کولون و حنجره کمک زیادی میکند. ویتامین C موجود در این میوه علاوه بر پیشگیری از ابتلا به این بیماری باعث می شود که قدرت درمانی برخی از این سرطان ها بیشتر شود. برای اینکه خواص آنتی اکسیدانی پرتقال چند برابر شود بهتر است علاوه بر مصرف آن روزانه یک فنجان نیز چای سبز بنوشید. آنتی اکسیدان های این دو، دست به دست هم داده و سدی در برابر سرطان ها می سازند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر