تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

با مصرف سیب زمینی شیرین دستگاه ایمنی بدن خود را تقویت کنید

image با مصرف سیب زمینی شیرین دستگاه ایمنی بدن خود را تقویت کنید

تقویت دستگاه ایمنی بدن

یکی دیگر از فواید و خواص سیب زمینی شیرین که می خواهیم در اینجا به آن بپردازیم، تاثیر آن در تقویت دستگاه ایمنی بدن می باشد. بتاکاروتن (که در سیب زمینی شیرین به ویژه سیب زمینی شیرین نارنجی به وفور موجود است) سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بتاکاروتن با افزایش سلامت غشای سلولی به طور غیر مستقیم بدن را در مقابل ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها حفاظت می‌کنند. این ماده برای تأمین سلامت گلبول‌های قرمز نیز لازم و ضروری است.

از سوی دیگر سیب زمینی شیرین بنفش دارای آنتی اکسیدان آنتونیاسین است؛ آنتوسیانین دارای خواص ضد التهابی است که برای سلامت عمومی بدن مفید بوده و به کاهش اختلالات التهابی کمک می‌کند. ویتامین B6 موجود در سیب زمینی شیرین نیز باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن پادتن‌های بیشتری تولید کرده و با بیماری‌ها مقابله می‌کند.

سیب زمینی شیرین باعث کاهش اشتها می شود

تکفارس آی آر

سیب زمینی شیرین برای کنترل اشتها بسیار موثر است. سیب زمینی شیرین مانند سیب زمینی معمولی حاوی فیبر است. البته بیشترین میزان فیبر این مواد غذایی در پوست آن‌ها قرار دارند. همچنین نسبت به سیب زمینی سفید، شاخص گلیسمی بسیار کمی دارد و قندخون را به تدریج افزایش می‌دهد و این مسأله باعث می‌شود فرد در وعده بعدی کربوهیدرات کمتری مصرف کند.* توصیه می‌شود سیب زمینی شیرین به‌صورت بخارپز و درسته مصرف شود. از پوره کردن آن خودداری کنید چون بیشتر فیبرهای خود را از دست می‌دهد.

کمک به حفظ سلامت قلب

یکی از مهم ترین ویژگی های سیب زمینی شیرین که بسیاری از خواص سیب زمینی شیرین از آن ناشی می شود، وجود مقدار فراوانی ویتامین B6 در آن می باشد. ویتامین B6 نقش مهمی در تجزیه ماده ای به نام هموسیستئین در بدن دارد. هموسیستئین در سخت شدن شریان ها و عروق خونی (تصلب شرایین) نقش دارد. به همین دلیل مصرف سیب زمینی شیرین به علت برخورداری از ویتامین B6 سبب می گردد تا دیواره عروق خونی انعطاف پذیری شان را حفظ کرده و بتوانند به شکل مناسب خون را به بخش های مختلف بدن منتقل نمایند.

به علاوه سیب زمینی شیرین از لحاظ برخورداری از پتاسیم نیز غنی می باشد. پتاسیم از طریق دفع سدیم اضافه و تنظیم تعادل مایعات موجود در بدن در کاهش فشارخون نقش مهمی ایفا میکند. به علاوه پتاسیم یک الکترولیت مهم محسوب می شود که به تنظیم ریتم طبیعی قلب کمک نموده، در حفظ عملکرد طبیعی مغز و دستگاه عصبی مرکزی موثر است.

سیب زمینی شیرین و پیشگیری از سرطان

www.takfars.ir

سیب زمینی شیرین سرشار از فیبرهای غذایی است که برای ارتقای سلامت دستگاه گوارش لازم و ضروری هستند. این فیبرها با یبوست مقابله کرده و از بروز سرطان کولون پیشگیری میکنند. سیب زمینی شیرین شاخص گلیسمی پایینی دارد و به حفظ سلامت پانکراس کمک زیادی میکند. نتایج پژوهشی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است نشان می دهد که این ماده نشاسته ای نارنجی رنگ باعث تحریک و بهبود عملکرد پانکراس شده و خطر ابتلا به سرطان آن را به میزان ۵۰ درصد کاهش می دهد.

سیب زمینی شیرین نارنجی دارای آنتی اکسیدان بتاکاروتن هست که این آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد آسیب زننده به بدن مبارزه میکند. برخی مطالعات نشان داده اند که بتاکاروتن خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان قبل از یائسگی و سرطان تخمدان را در زنان یائسه کاهش می دهد. با وجود این، سیب‌ زمینی شیرین بنفش در جلوگیری از سرطان می‌تواند موثرتر از سیب‌ زمینی شیرین نارنجی عمل کند. سیب‌ زمینی بنفش توانایی مبارزه با سرطان بهتر و بیشتری دارد و تاثیر مثبتی بر روی رشد سلول های سرطانی می‌گذارد.

تاثیر سیب زمینی شیرین در کنترل قند خون

به خاطر شیرین بودن سیب زمینی های شیرین، شاخص گلیسمی آنها پایین است، یعنی آنها قند را به آهستگی وارد جریان خون می‌کنند. سیب زمینی های شیرین، برخلاف دیگر غذاهای نشاسته ای که بعد از مصرف به سرعت قند خون را بالا می برند، به پایداری سطح قند خون کمک می‌کنند. این بدان معناست که شما دچار افزایش ناگهانی قند خون نمی شوید، ولی میزان ثابتی از انرژی را دریافت می‌ کنید. این تنظیمات حتی در افراد دارای دیابت نوع ۲ نیز رخ می‌ دهد.

در ضمن سیب ‌زمینی شیرین غنی از کاروتنوئید و رنگ‌ دانه ‌های زرد و نارنجی است که به ارگانیسم‌ ها اجازه عکس ‌العمل در برابر انسولین را می‌ دهد. سیب ‌زمینی شیرین همچنین غنی از اسید کوروژنیک است؛ این ترکیب گیاهی طبیعی می ‌تواند به کاهش مقاومت در برابر انسولین کمک کند.

تذکر: مبتلایان به دیابت بایستی در خصوص رژیم غذایی شان حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایند، لذا خواهشمند است پیش از مصرف سیب زمینی شیرین موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

خواص سیب زمینی شیرین در حفظ سلامت چشم

یکی دیگر از خواص سیب زمینی شیرین تاثیر مصرف آن در حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی می باشد که این موضوع نیز به علت وجود بتاکاروتن (ماده اولیه ویتامین A) در آن است. دانشمندان معتقدند که ویتامین A در پیشگیری از نابینایی و دژنراسیون ماکولا مفید و موثر است. مصرف یک عدد سیب زمینی شیرین متوسط تمامی نیاز روزانه بدن ما به ویتامین A را تامین نموده و بلکه کمی بیش از آن را هم فراهم می نماید.

سیب زمینی شیرین و کاهش استرس

یکی دیگر از مواد معدنی موجود در سیب زمینی شیرین، منیزیم است. منیزیم نقش مهمی در کاهش استرس داشته و باعث ایجاد احساس آرامش در انسان می‌شود، بنابراین مصرف منظم سیب زمینی شیرین سبب افزایش دریافت منیزیم شده، استرس را کاهش می دهد.

تک فارس

فواید سیب زمینی شیرین در مقابله با بیماری آمفیزم

سیگاری‌ها بیشتر دچار آمفیزم (یک بیماری مزمن ریه) و کمبود ویتامین A می‌شوند. خوشبختانه کاراتنوئیدهای موجود در سیب‌زمینی شیرین به بدن کمک می‌کنند تا ویتامین A تولید کند و دستگاه تنفسی را احیا کند. در نتیجه پیشنهاد می‌شود برای داشتن ریه‌های سالم‌تر و قوی‌تر سیب‌زمینی شیرین مصرف کنید.

خواص سیب زمینی شیرین در کاهش علائم قاعدگی در زنان

خانم‌ها چند روز مانده به عادتشان دچار دردهایی جسمی و روحی شدید می‌شوند که آن‌ها را کلافه می‌کند. اگر شما هم از این قبیل مشکلات رنج می‌برید می‌توانید به این سیب زمینی اعتماد کنید. سیب زمینی شیرین حاوی میزان زیادی منگنز و آهن است که برای تسکین علائم پیش از قاعدگی مفید است.

خواص سیب زمینی شیرین در دوران بارداری

سیب زمینی شیرین (نارنجی) منبع بسیار خوبی از بتاکاروتن است. بتاکاروتن ترکیبی گیاهی است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A برای رشد و تفکیک بیشتر سلول‌ها و بافت‌ها ضروری بوده و برای رشد سالم جنین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طور کلی به زنان باردار توصیه می‌شود تا مصرف ویتامین A خود را ۴۰-۱۰ درصد افزایش دهند. حدود ۱۵۰-۱۰۰ گرم سیب زمینی شیرین پخته شده تمام نیاز روزانه‌ فرد را برآورده می‌کند.

علاوه بر این، خانم‌های باردار نیاز زیادی به اسیدفولیک دارند و سیب‌زمینی شیرین سرشار از ویتامین است. حتماً می‌دانید که اسیدفولیک به رشد بافت‌های جنینی و رشد سلول‌های آن کمک می‌کند.

خواص سیب زمینی شیرین برای پوست

بدن انسان برای داشتن پوستی سالم و قوی، به مقادیر مناسبی از ویتامین A نیاز دارد زیرا ویتامین A برای تولید بافت‌های به هم پیوسته در سطح پوست ضروری است. یکی از بهترین راه‌های افزایش سطح ویتامین A در بدن، مصرف خوراکی‌های حاوی بتاکاروتن است. این ماده در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود. سیب‌زمینی شیرین، بهترین منبع دریافت ویتامین A از بتاکاروتن به‌حساب می‌آید.

اگر سیب‌زمینی شیرین را می‌جوشانید آب آن را دور نریزید و از آن به‌عنوان لوسیون پوست استفاده کنید. این محلول باعث تسکین پوست‌های حساس شده و منافذ پوست را تمیز می‌کند. ویتامین C موجود در سیب‌زمینی شیرین کلاژن ساز است و ویتامین E موجود در آن پوست را خوش آب و رنگ می‌کند. علاوه بر این سیب‌زمینی شیرین حاوی آنتوسیانین است که به کاهش چین و چروک و گودی و کبودی زیر چشم کمک می‌کند.

T A K F A R S

سیب زمینی شیرین برای موها

یک سیب زمینی شیرین را با یک لیوان ماست مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن بادام را به آن اضافه کنید و آن را به قدری با هم مخلوط کنید تا یک محلول غلیظ برجای بماند. آن را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی موهای خود بگذارید. اگر موهای شما خیلی خشک است، ۲ تا ۳ قاشق روغن نارگیل را هم به این محلول اضافه کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر