تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ایده های جدید برای ساخت و تزیین باغچه های گل و گیاه

image ایده های جدید برای ساخت و تزیین باغچه های گل و گیاه

گیاهان کوچک بخرید: معمولاً گیاهان جوان‌تر، بهتر خودشان را با شرایط آب و هوایی جدید وفق می‌دهند.

گیاهانی را که نیاز‌های آبیاری مشابهی دارند، به علاوه آنهایی که رنگ‌ها و بافت‌های هماهنگی دارند، گروه بندی کنید. گیاهان غیر بومی و بدقِلق را در گلدان قرار دهید تا بتوانید به طور خاص و مجزا از آن‌ها مواظبت کنید.

جسور باشید: با کاشت توده‌ای از یک یا دونوع گیاه به جای ترکیب کردن گیاهان مختلف در یک ناحیه، جلوه‌ای قوی و یکپارچه به باغ خود بدهید.

با کاشت گیاهان پرچین و بوته‌های مرزی، مناطق مختلف باغ را از هم جدا کنید. داربست‌های چوبی، تاب‌های زینتی یا ساختارهای دیگری را نصب کنید تا محل‌های استراحت را سایه کرده و مکانی صمیمی خلق کنید.

تکفارس آی آر

بخش‌هایی از زمین را با خارج کردن خاک، مرتفع یا پست کنید. در حالی که یک تکه زمین صاف و هموار، تمام راز‌های خود را یک جا فاش می‌کند، یک تکه زمین دارای پستی و بلندی، چشم‌ها را فریفته و حس وسیعی به باغ می‌دهد.

مکان بیرون از خانه را تبدیل به مکانی برای کاوش کنید: پله‌هایی بسازید که یک شیب را دنبال کنند یا مسیرهای منحنی‌ای که از مقابل دید خارج می‌شوند ویا فواره را پنهان می‌کنند؛ صدای آب بازدیدکنندگان را وادار می‌کند به دنبال منشاء آن بگردند.

همین که طرح باغتان – سنگفرش تراس، مسیر‌ها، درختان، شاه می‌له‌ها و گیاهان پرچین – به طور کامل کشیده شد، پالتی از گیاهان درست کنید. فقط به دنبال انتخاب گل‌هایی که با خانه‌تان هماهنگ باشند نروید. (مانند سِت کردن گل‌های ختمی از مد افتاده با خانه‌های شیروانی!)

ببینید که چه چیزی در حیاط همسایه‌تان رشد می‌کند و مناسب منطقه است، گیاهان بومی یا گیاهان مهاجر از شرایط آب و هوایی مشابه؟ دماهای فصلی، بارش باران و نیز تاثیرات ساحلی وداخلی را در نظر بگیرید.

برای پی بردن به احتیاجات گیاهانی که دوست دارید و اینکه تا چه حد رشد می‌کنند، از کتاب‌ها و گلخانه‌های محله‌تان کمک بگیرید.

www.takfars.ir

تنوع به باغ جان می‌دهد. چند فضای کوچک و صمیمی را در نظر بگیرید که از یک جا به جای دیگر منتهی شده و با یک نقطه کانونی به هم متصل شوند. این نقطه کانونی می‌تواند گلدان سنگی یا فواره‌ای باشد که صدای جاده را محو می‌کند.

برای شروع، ساختار فعلی باغ را مورد ارزیابی قرار دهید:

طراحی‌های مقیاسی را رسم کنید یا عکس‌های پانوراما (عکسبرداری در مقیاس وسیع) از نمای زمینتان بگیرید. سپس تغییرات ممکن را روی کاغذ tracing (نوعی کاغذ نازک برای کپی برداری از روی تصاویر) طراحی کنید. کشیدن طرح‌های اولیه پیشنهادی، به شما کمک می‌کند تا گزینه‌هایتان را در ذهن خود ترسیم کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا از اینکه مواردی که اضافه می‌کنید از نظر مقیاس با عناصر موجود در تناسب هستند یا نه، اطمینان حاصل کنید.

به دنبال عناصر قابل توجهی باشید، مانند درخت‌های نمونه (بزرگ)، گیاهان برچین باغ و دیوار‌های سنگی که می‌تواند به باغتان ویژگی جدیدی بدهد (اما در اصلاح مناظر بدی که ترجیح می‌دهید نباشند، مانند بوته‌های فونداسیونی که بیش از حد رشد کرده و جلوی پنجره را گرفته‌اند، تردید به خود راه ندهید).

با ایجاد اتصال فیزیکی از اتاق‌ها به ناحیه بیرون، مانند درهای فرانسوی، باغ را قابل دسترس کنید. برای مثال نزدیک آشپزخانه یک تراس نهار خوری بسازید.

پاسیو‌ها و راهرو‌ها را با توجه به مصالح و سبک خانه طراحی کنید. خرت و پرت‌ها را از مقابل پنجره بردارید تا خطوط دیدی که منظره باغتان را سازماندهی می‌کنند، تعیین کنید. راهرو را در جایی که چشمانتان به طور طبیعی در سرتاسر زمین می‌چرخد، درست کنید. این مسیر را به نقاط مختلف انشعاب بدهید تا باغچه را به نواحی کشت متفاوت تقسیم کنید.

از نیمکت‌ها یا گلدان‌های بزرگ سنگی به عنوان نقطه کانونی مکان‌های استراحت استفاده کنید- مثل زیر درخت‌های سایه دار یا در محل تقاطع مسیر‌ها.

اگر از قبل بوته‌ها یا درختان بزرگی در امتداد ملکتان ندارید، روی گیاهانی سرمایه گذاری کنید که سریع رشد می‌کنند و می‌توانند مناظر نَچَسب را بپوشانند. برای خلق تصور یک مکان وسیع و گرفتن دید خانه‌های همسایه، توجه داشته باشید که درختانی را که در دید هستند انتخاب کنید و در زمین خودتان از‌‌ همان نوع درختان بکارید.

یک باغچه خوب طراحی شده باید هم به لحاظ فیزیکی و هم به لحاظ بصری خانه را به باغ متصل کند و بر کل فضای نشیمن تاثیر بگذارد. فضاهای داخلی که به سمت تراس و مناظر بازمی شوند، ظاهر جاداری دارند و باغ‌هایی که با مناطق نشمین مخلوط می‌شوند، حس صمیمیت را القاء می‌کنند. روح منظره را در نظر بگیرید – منطقه، همسایگی و خانه‌تان را در ذهن بررسی کنید – سپس گیاهان و ساختار‌ها را مطابق آن انتخاب کنید.

قبل از خرید گیاه یا موزاییک کردن زمین، به سوءالات زیر پاسخ دهید:

تک فارس

نیاز‌ها و اولویت‌هایتان چیست؟ آیا مکانی را برای سبزی کاری می‌خواهید یا فقط برای گل‌های رنگارنگ؟ آیا مکان جدایی برای بازی بچه‌ها نیاز دارید یا می‌توانید آن را با مکان بازی که برای پذیرایی در نظر گرفته اید، ترکیب کنید؟

سبک خانه‌تان چیست؟ سنتی یا مدرن؟ آجری یا سیمانی؟ از این سرنخ‌ها به عنوان نقطه شروع طرحتان استفاده کنید.

ساختار فعلی باغچه‌تان چیست؟ درخت نمونه دارید؟ (مترجم: «specimen tree» این تعریف در میان باغبان‌های مختلف متفاوت است. برخی از باغبان‌ها درخت‌هایی را که زیبایی خاصی دارند، درخت نمونه می‌دانند و برخی از باغبان‌ها درخت‌هایی را که قدیمی هستند یا رشد کرده و ارتفاع بلندی دارند)، در آن گیاهان پرچینی بالغ، دیوارهای سنگی‌ای که ارزش نگه داشتن داشته باشند دارید یا گیاهان فونداسیونی که بیش از حد رشد کرده باشند و درختان در حال مرگی که باید کنده شوند؟

هر ناحیه از باغتان، چه قدر نور دریافت می‌کند؟ ببینید در طول فصل‌های مختلف، حرکت نور در ملک شما چگونه است و مناطق سایه و باز و آفتابی را یاداشت کنید.

بودجه‌تان چقدر است؟ هزینه‌ها را در میان فصل‌ها تقسیم کنید و طبق آن اولویت بندی کنید. اگرچه برخی از پروژه‌های ساخت را می‌توان به تعویق انداخت و مرحله بندی کرد، اما حتماً باید آب پاش‌هایی را که نیاز به شیار بندی دارند، تهیه کنید. درخت‌های بزرگ‌تر و گیاهان پرچین نیز نیاز به توجه بیشتری دارند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر