تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اگر میخواهید در ۳۰ سالگی مادر شوید بخوانید

image اگر میخواهید در ۳۰ سالگی مادر شوید بخوانید

باید بدانید قدرت باروری در ۳۰ سالگی به بعد نسبت به قدرت باروری در ۲۰ سالگی تفاوت‌های عمده‌ای دارد. هرقدر بیشتر از مرز ۳۰ سالگی دور شوید قدرت باروری‌تان نیز کمرنگ‌تر می‌شود. با این حال اگر تا به امروز یک زندگی سالم را دنبال کرده‌اید و حسابی مراقب وزن و تناسب اندام‌تان بوده‌اید احتمال اینکه در سنین بالا بارداری سالم‌تری داشته باشید، بیشتر است. بارداری زیر ۱۸ سال خطرناک است.

بهترین سن برای بارداری

بهترین سن برای بارداری معمولا ۲۵ و ۲۶ سالگی است. در این سن اکثریت عوارض بارداری کاهش پیدا می‌کند و معمولا بارداری به صورت طبیعی ادامه پیدا می‌کند. احتمال دیابت، فشارخون و کاهش رشد جنین بسیار کم است و بارداری‌ها در این سن معمولا بدون خطر است، در ضمن احتمال ناهنجاری‌های جنینی که بیشتر به علت سه تایی شدن کروموزوم‌های ۱۳، ۱۸ و ۲۱ اتفاق می‌افتد، بسیار کم است. تمام تخمک‌های یک خانم در زمان تولد تولید و ذخیره می‌شوند و تا ۵۰ سالگی هر ماه یکی از آنها آزاد شده و باعث تخمک‌گذاری و عادات ماهانه می‌شود. حال هرقدر سن باروری پایین‌تر باشد (البته نه زیر ۱۸ سال) به خصوص در ۲۵ تا ۲۶ سالگی کیفیت تخمک‌هایی که بارور می‌شوند، بسیار بهتر است و معمولا بارداری‌ها راحت‌تر و بدون مشکل می‌گذرند. علاوه براین در این سن معمولا سلامت خانم‌ها بیشتر است و به اندازه کافی از شعور اجتماعی و دانش لازم برای مادر شدن هم برخوردار شده‌اند.

اگر سیگاری هستید حتما سیگار را قطع کنید و قلیان را کنار بگذارید. در صورت وجود اعتیاد نیز باید حتما مصرف مواد را ترک کنید تا حین بارداری مشکلی پیش نیاید

تکفارس آی آر

نکته کلیدی در سلامت بارداری

باردار شدن در سنین بالا این احتمال را دارد که دیابت یا فشارخون حاصل از بارداری، پس از زایمان برای مادر باقی بماند یا اینکه ممکن است اختلالات مربوط به وریدها باعث لخته شدن خون و ترومبوزهای وریدی شود، البته این احتمال در افراد چاق و کم‌تحرک بیشتر است، حتی احتمال آمبولی ریه نیز وجود دارد، با این حال اگر مادر از سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشد، رژیم غذایی مناسبی داشته باشد، به طور مرتب ورزش کند و اضافه وزن نداشته باشد، می‌تواند در سنین بالاتر نیز بارداری سالم و بی‌خطری داشته باشد، برای مثال یک خانم ۴۰ ساله که از سلامت کامل برخوردار است و مرتب ورزش می‌کند، نسبت به یک خانم ۲۷ ساله که چاقی مفرط دارد و وزنش بالای ۱۰۰ کیلوگرم است، حاملگی بسیار بهتری را خواهد گذراند.

این آزمایش‌ها را ۶ ماه قبل از بارداری انجام دهید

به تمام خانم ها توصیه می‌شود ۶ ماه قبل از بارداری به پزشک زنان مراجعه کنند تا تمام آزمایش‌های روتین و مورد نیاز را انجام دهند، البته امروزه وزارتخانه انجام این آزمایش‌ها را اجباری کرده است. در این آزمایش‌ها کم‌خونی، فعالیت غده تیروئید، گروه خونی، هپاتیت، ایدز، سیفلیس، عملکرد کلیه و … بررسی می‌شوند، همچنین واکسن‌هایی که قبلا تزریق نشده‌اند مانند واکسن کزاز، سرخجه و… برای فرد تزریق خواهد شد، سپس از او درخواست می‌شود حتما ۳ ماه قبل از بارداری شروع به مصرف مولتی ویتامین‌ها و اسید فولیک کند و یک زندگی سالم داشته باشد، یعنی میزان مصرف فست‌فود، چربی، شیرینی و نشاسته را کاهش دهد و از انواع پروتئین‌ها، حبوبات، سبزیجات، لبنیات کم‌چرب و یک یا دو بار در هفته از ماهی استفاده کند. همچنین لازم است هر روز ورزش‌های مناسبی انجام دهد، برای مثال می‌تواند روزی ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پیاده‌روی تند داشته باشد یا شنا، ایروبیک و هر ورزشی که دوست دارد انجام دهد تا عضلاتش آمادگی اضافه شدن ۲لیتر خون و۱۵ تا ۲۰ضربان قلب و کشش و تحمل حداقل ۱۲ کیلو اضافه وزن را حین بارداری داشته باشد.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر