تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اگر میخواهید حالت تهوع را خانگی درمان کنید چاره کار اینجاست

۱.زنجبیل:

زنجبیل که معمولا به شکل چای به کار می‌رود تقریبا بهترین درمان برای توقف حالت تهوع است. زنجبیل ترشح آنزیم‌های گوارشی را ترویج می‌کند و همین امر باعث می‌شود اسید معده خنثی گردد.این ماده همچنین در برگیرنده فنول است که می‌تواند باعث آرامش عضلات معده شود و همانند یک آرام بخش برای بافت‌های تحریک شده معده عمل خواهد کرد. با مصرف زنجبیل فعالیت بیش از حد معده کاهش پیدا می‌کند. در همین زمان، فنولی که در زنجبیل وجود دارد به روده شما کمک می‌کند مواد غذایی هضم شده و سموم را سریع‌تر از سیستم عبور دهد و هر گونه مواد بدی که باعث ایجاد حالت تهوع می‌شود را دور نماید. شما می‌توانید زنجبیل را به شکل کپسول، خام یا حتی پودر شده مصرف نمایید. اگر برایتان ممکن بود از چای زنجبیل تازه استفاده کنید.

اگر می‌خواهید چای زنجبیل را آماده کنید به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

یک عدد ریشه زنجبیل تازه

عسل(اختیاری)

تکفارس آی آر

یک عدد چاقوی تیز

دو الی سه پیمانه آب

تخته برای برش زنجبیل

طرز تهیه:

ابتدا زنجبیل را به خوبی بشویید و سپس پوست ان را بکنید. آن را به تکه‌های کوچک برش دهید.دو الی سه پیمانه آب را بر روی گاز حرارت دهید تا بجوشد. سپس زنجبیل را به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت سه الی پنج دقیقه بجوشد. آن را از روی حرارت بردارید و آبکشی کنید. اگر دوست داشتید کمی عسل به آن بیفزایید و میل کنید.

www.takfars.ir

اگر می‌خواهید نوشیدنی زنجبیلی را آماده کنید به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

دو پیمانه زنجبیل تازه خرد شده

سه الی چهار عدد لیمو یا پوست لیموی تازه

یخ

یک دوم پیمانه شکر

طرز تهیه:

در یک ماهیتابه دو پیمانه زنجبیل تازه ، لیمو یا پوست لیمو و ۴ پیمانه آب را اضافه کنید. آن را بر روی حرارت بگذارید و اجازه دهید بجوشد. بعد آن را به صورت مرتب هم بزنید و به مدت ۱۰ دققیه اجازه دهید به همین حالت بماند. زمانی که مواد را هم می‌زنید، شکر را به آن اضافه کنید. مقدار شکر اضافه شده به خود شما بستگی دارد. بر اساس ذائقه خود می‌توانید آن را کم یا زیاد کنید. بعد از اینکه شکر را اضافه کردید، به جوشاندن ترکیب ادامه دهید. به ۱۵ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت تا حجم ترکیب به سه پیمانه کاهش پیدا کند. آن را در یک کاسه بزرگ بریزید. مواد جامد را از مایع خارج کنید. آن را بعد از سرد شدن در یک ظرف شیشه ای بریزید و در یخچال بگذارید. بعد از چند روز ، یک چهارم پیمانه از آن را با یک پیمانه یخ ترکیب کنید. اگر دوست داشتید می‌توانید طعم‌های دیگری به آن اضافه کنید.

۲.طب فشاری را یاد بگیرید:

طب فشاری روشی شبیه طب سوزنی است که در آن به جای استفاده از سوزن از فشار انگشتان دست استفاده می‌شود. در این شرایط بر روی نقاط خاصی از بدن با انگشت فشار وارد می‌شود. با این فشار می‌توان احساس درد ناشی از برخی از بیماری‌های را تسکین داد. شما می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید و اگر خودتان این کار را بلد هستید آن را در منزل انجام دهید. متخصصان بر این باورند که اعمال فشار باعث ازاد شدن انتقال دهنده‌های عصبی همچون سروتونین یا اندورفین می‌شود. این مواد شیمیایی می‌توانند سایر مواد شیمیایی که بدن را از حالت تعادل خارج می‌کند را مسدود سازند.

برخی از فشارهایی که می‌توانید امتحان کنید به شرح زیر است:

تک فارس

نقطه P6 یا دروازه داخلی: به اندازه دو یا سه انگشت عرض از طرف مچ دست به پایین بیایید. همانطور که مشاهده می‌کنید یک شیار بین دو تادون بزرگ وجود دارد. به آرامی این ناحیه را فشار دهید تا حالت تهوع برطرف شود.

بالا و پایین مچ دست: انگشت شست و سبابه را بگیرید و بر روی نقطه مورد نظر فشار وارد کنید.

۳.اجازه دهید از بدن خارج شود:

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که به طور مکرر حالت تهوع دارند بهتر است با آن مبارزه نکنید. در برخی از موارد اینکار روشی است که بدن برای مبارزه با بیماری‌ها انتخاب می‌کند. اگر اجازه استفراغ به خود بدهید حالتان بهتر از قبل خواهد بود. نگه داشن استفراغ می‌تواند به مری شما نیز آسیب وارد کند زیرا اسید معده از راه مری وارد گلو می‌شود و در آنجا نگه داشته خواهد شد.

۴.اضطراب و استرس خود را مدیریت کنید:

برای برخی از افراد حالت تهوع زمانی ایجاد می‌شود که احساس اضطراب و استرس وجود داشته باشد. به عنوان مثال وجود یک جلسه کاری مهم یا امتحان می‌تواند شرایط اضطراب و استرس را در فرد ایجاد کند. اگر این احساس را در خود داشتید به موارد زیر توجه کنید:

باید این حقیقت را بپذیرید که همیشه امکان بروز شرایط دشوار وجود دارد. افکار خود را مدیریت کنید و به جای استرس و اضطراب تلاش کنید شرایط را کنترل نمایید.برخی از اوقات ترس نیز باعث ایجاد حالت تهوع می‌شود.

نفس عمیق بکشید و کمی آب بنوشید. اینکار به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید. هیپرونتیلاسیون نیز می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود یا حتی موجب استفراغ گردد.

۵.از شیر و نان تست استفاده کنید:

در برخی از مواقع غذاهای ترکیبی می‌تواند به حالت تهوع شما کمک کند. دو مورد از این غذاها شیر و نان تست است. همانطور که می‌دانید نان اسید اضافی را جذب می‌کند. این در حالیست که شیر، معده شما را پوشش می‌دهد. به همین خاطر زمانی که دارویی همچون اسپرین مصرف می شود بهتر است از شیر استفاده گردد زیرا از آسیب آن به معده خالی جلوگیری می‌کند.با اینحال در برخی از شرایط نمی‌توانید شیر را به طور مستقیم میل کنید زیرا لبنیات خود به تنهایی حالت تهوع را بدتر می‌کنند. بنابراین بهتر است آن را با یک ماده دیگر ترکیب کنید. بهترین گزینه نان است. اگر التهاب معده روده ای دارید از مصرف این ماده خودداری کنید. شیر و نان تست به شما کمک می‌کند معده تحریک شده را درمان نمایید.

T A K F A R S

به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

یک پیمانه شیر

یک تکه نان تست

کره بدون نمک

طرز تهیه:

یک پیمانه شیر را بر روی حرارت بگذارید و آن را گرم کنید. اجازه ندهید بجوشد. سپس آن را در یک کاسه بریزید. تکه ای نان را تست کنید یا از نان تست آماده استفاده کنید. کمی کره بدون نمک به آن اضافه کنید. نان را داخل شیر خرد کنید و به آرامی میل نمایید.

۶.کشش:

درد کمر و گردن می‌تواند حالت تهوع را بدتر کند. در چنین شرایطی، حالت تهوع واکنش بدن شما به ناراحتی‌هایی است که در کمر و گردن وجود دارد. به همین خاطر بهتر است کشش‌های ساد‌ه ای را امتحان کنید تا شرایط بهتر شود.

تمرینات کمر: بر روی یک سطح صاف و مسطح دراز بکشید. یک فرش مخصوص یوگا بر روی زمین بیندازید. بر روی آن دراز بکشید. تنها قسمت بالایی بدن را بلند کنید. اجازه دهید کمر خم شود.

تمرینات گردن:سر خود را به سمت جلو بیاورید و سعی کنید در این حالت چانه‌تان قفسه سینه را لمس کند. ۱۰ الی ۱۵ ثانیه در همین حالت بمانید. اینکار را تکرار کنید.

تک فارس www.takfars.ir

۷.از برش‌های لیموی تازه استفاده کنید:

بوی مرکبات می‌تواند احساس و حالت تهوع را برطرف کند و شکم شما را ارام تر سازد.

برای انجام اینکار به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

یک عدد لیموی تازه

یک عدد چاقوی تیز

طرز تهیه:

لیموها را از وسط برش دهید و آن را در نزدیکی محلی که نشسته‌اید بگذارید تا بتوانید بوی آن را حس کنید. مطمئن شوید که دم وبازدم را به صورت کامل انجام می‌دهید.

۸.از کمپرس سرد استفاده کنید:

اعمال کمپرس سرد در پشت گردن می تواند باعث بهبود حالت تهوع شود. اگر این مورد با گزینه ۷ ترکیب شود اثر خوبی خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که این کمپرس نباید بیش از حد سرد باشد. ابتدا چند تکه یخ را از یخچال بیرون بیاورید و اجازه دهید در هوای آزاد بماند. در این شرایط مطمئن خواهید بود که یخ‌ها بیش از حد سرد نیستند. آن را در یک پارچه تمیز بریزید. اگر دراز کشیده‌اید، کمپرس را زیر گردن خود قرار دهید. اگر نشسته اید آن را در سرتاسر پشت و گردن به آرامی حرکت دهید.

۹.پاشنه‌های خود را بلند کنید و ضربه بزنید یا بنشینید:

تکفارس

زمانی که صحبت از حالت تهوع و سرگیجه به میان می آید ، گردش خون یک مسئله مهم خواهد بود. سرگیجه اغلب با تهوع همراه است. برای اینکه بتوانید این حس را کنترل کنید، بهتر است موقعیت‌های زیر را برای پمپ کردن خون به جایی که نیاز است را امتحان نمایید. این موارد به مغز شما کمک میکند حس تعادل داشته باشد و از بروز سرگیجه و حالت تهوع جلوگیری خواهد کرد.

ابتدا مکانی را برای دراز کشیدن پیدا کنید. بهتر است این مکان آرام و تاریک باشد. مطمئن شوید که سر شما در یک موقعیت مسطح و تخت قرار گرفته است. زانوی خود را خم کنید و مطمئن شوید که نفس می‌کشید.

در موقعیت مناسبی بنشینید. سعی کنید پشت خود را به دیوار بچسبانید. زانوها را بالا ببرید و سر خود را بین آن‌ها قرار دهید. سپس نفس بکشید.

۱۰.از نعناع استفاده کنید:

همانند لیموی تازه، نعناع نیز یکی از مواردی است که بوی آن می تواند حال شما را بهتر کند. شما می‌توانید از انواع مختلف نعناع همچون چای یا روغن آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید سریع تر به نتیجه برسید بهتر است روغن نعناع را به طور مستقیم بر روی لثه‌ها بریزید.

به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

روغن نعناع

پارچه تمیز یا پنبه

کمی روغن نعناع بر روی پنبه یا پارچه تمیز بریزید. آن را به طور مستقیم بر روی لثه‌ها اعمال کنید. اگر پنبه یا پارچه تمیز نداشتید کمی روغن نعناع را روی دست خود بریزید و بر روی لثه‌ها بمالید.

takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر