تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

انسان ها چطور میتوانند در مریخ خانه بسازند و زندگی کنند

image انسان ها چطور میتوانند در مریخ خانه بسازند و زندگی کنند

دانشمندان به تازگی راه‎حل جدیدی برای این مشکل پیدا کرده ‎اند. ساکنان مریخ می ‎توانند درون ساختارهایی با دیواره‎ های یخی زندگی کنند. برای ساخت خانه های مریخی این دیواره‎ ها ابتدا از آب پر می ‎گردد و سپس به دلیل هوای خشک و سرد سطح مریخ به سرعت یخ خواهد زد. دیواره‎ ای از یخ با ضخامت ۵ سانتی ‎متر می ‎تواند محیطی مناسب را با درجه استاندارد تابش‎ های گاما و فرابنفش فراهم کند.

خورشید و سایر ستارگان کهکشان راه شیری ذرات با انرژی بالا تولید می‎ کنند که به بدن انسان آسیب می ‎رساند. زندگی فضانوردان در مریخ با خطرات زیادی از جمله تابش اشعه های کیهانی روبرو است که وجود خانه های مریخی می تواند به آنان کمک میکند.

ذرات خورشیدی بیشتر شامل پروتون‎ های کم انرژی می ‎شوند که به آسانی جذب سایر ساختارها می ‎گردند و به آن ‎ها آسیب وارد می ‎کنند.اشعه‎ های کیهانی هم بسیار خطرناک هستند و در دراز مدت می‎ توانند آسیب‎ های بسیاری به بدن فضانوردان وارد کنند. سایر ذرات فضایی شامل پروتون ‎های هسته عناصر سنگین می‎ شوند که در صورت برخورد با بدنه فضاپیماها موجب از هم پاشیدن ساختار بدنه آن‎ ها می ‎گردند و اشعات ثانویه در داخل فضاپیما ایجاد می ‎کنند.

فضانوردانی که به مریخ فرستاده خواهند شد به شدت با این گونه تابش‎ ها در تماس خواهند بود. در واقع تنها کسانی که تاکنون در سطحی خارج از کره زمین فرود آمده ‎اند سرنشینان فضاپیمای آپولو بودند. آن ‎ها در مدت کوتاهی که در سطح ماه قرار داشتند بیشتر از حد استاندارد تحت تابش ‎های کیهانی قرار گرفتند در حالی که از پوشش ضد تابش استفاده می‎ کردند. اما به دلیل کوتاه بودن زمان در معرض تابش مشکل جدی برای آن‎ ها ایجاد نشد.

تکفارس آی آر

اما اگر فردی در بلندمدت تحت تابش این گونه اشعه‎ ها قرار گیرد ساختار DNA او شکننده می ‎شود و زمینه برای ایجاد بیماری‎ هایی مانند سرطان ایجاد می ‎گردد. هم ‎چنین بیماری حاد ایجاد شده در کوتاه مدت عوارضی مانند تهوع، سرگیجه و خون‎ ریزی را در پی دارد. به همین دلیل مریخ‎ نوردان به پوششی نیاز دارند تا از آن ‎ها در برابر این صدمات حفاظت کند.

اگرچه این طرح مشکل ‎های مخصوص به خود را هم دارد. برای مثال ارسال ساختارهای پیش ساخته به مریخ بسیار گران قیمت خواهد بود. هم‎ چنین ساخت چنین محفظه ‎هایی حدود ۴۰۰ روز زمان لازم خواهد داشت و استفاده از نیروی انسانی مقدور نخواهد بود. به همین دلیل ماشین‎ هایی باید قبل از رسیدن فضانوردان به مریخ این ساختارها را آماده کنند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر