تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

افرادی که میگرن دارند چه غذاهایی بخورند چه غذاهایی نخورند

image افرادی که میگرن دارند چه غذاهایی بخورند چه غذاهایی نخورند

متخصصان بر این عقیده هستند کهسردردهای میگرنی به دلیل فعالیت های غیر عادی مغزی رخ می دهند از جمله اتساع و انقباض رگ های خونی در مغز. یک حمله میگرنی می تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد و روی عملکرد یک فرد در خانه و سرکار تاثیر بگذارد.

میگرن می تواند باعث احساس حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا، سر درد شدید و اختلالات بصری شود که موجب از کار افتادن فرد است و کسی که این علائم را دارد می خواهد خیلی سریع التیام پیدا کند. اگر هرگز سردرد میگرنی را تجربه نکرده اید خودتان را خوش شانس بدانید اما برای آنهایی که تجربه اش را دارند، یافتن راهی برای کنترل درد و کاهش تعداد حملات یک اولویت به حساب می آید.

بهترین دفاع برای پیشگیری از سردرد های میگرن این است که بدانیم چه مواردی باعث تحریکمان می شوند و از آنها پرهیز کنیم. برای بسیاری تحریک کننده های غذایی از اصلی ترین عوامل هستند. به مدت چند هفته برای خود یک دفترچه غذایی درست کنید و غذاهایی که حس میکنید قبل و بعد از میگرن مشکل ساز بوده اند را یادداشت کنید. با یادداشت برداری درست و با دقت می توانید الگویی را بدست بیاورید. این کار را در کنار یک آزمایش فیزیکی انجام دهید تا متوجه کمبود مواد مغذی ممکن شوید ( افرادی که از میگرن رنج می برند معمولا دچار کمبود منیزیم، ویتامین B، ویتامین D و CoQ10 هستند. ) همچنین با یک متخصص درباره علائم و راه های التیام سردرد میگرنی مشورت کنید تا بتوانید به مرور دوباره کیفیت زندگی که از دست داده بودید را بدست بیاورید. راهنمای غذایی که در ادامه می آید به کار بیشتر کسانی که از میگرن رنج می برند می آید.

غذاهای تشدید کننده میگرن

تکفارس آی آر

نوشیدنی های الکلی

تحقیقات متعددی تا به حال نشان داده تمام انواع نوشیدنی های الکلی تاثیر منفی روی میگرن دارد ( البته این تنها یکی از مضرات چنین نوشیدنی هایی است و اگر بخواهیم لیست تاثیرات منفی آن روی بدن را بیاوریم خود به مقاله ای دیگر نیاز دارد ). بنابراین این عاقلانه نیست که خود را در معرض چنین خطری قرار دهید.

محصولات پخته شده

آرد گندم موجود در بیشتر محصولات پخته شده سنتی حاوی پروتئین گلوتن است. اگر به گلوتن حساس هستید و یا از بیماری خود ایمنی سلیاک رنج می برید حتی مقدار اندکی گلوتن می تواند باعث واکنش التهابی شدید در بدنتان شود. در حالی که بیماری سلیاک را می توان با آزمایش های مخصوصی تشخیص داد اما راهی برای تشخیص عدم تحمل گلوتن وجود ندارد. به مدت دو هفته تمام مواد غذایی حاوی گلوتن را از برنامه غذایی خود حذف کنید و علائم را نظارت کنید. این تنها روش قابل استناد برای تشخیص عدم تحمل گلوتن است. در کنار مشکلات روده، مشکلات عصبی مانند میگرن نیز در هر دو بیماری شایع است. اگر فکر میکنید گلوتن عامل میگرنتان است با پزشک خود درباره دنبال کردن یک برنامه بدون گلوتن صحبت کنید تا متوجه تاثیر آن روی سلامت کلی بدنتان شوید.

گوشت های فرآوری شده

www.takfars.ir

برای افزایش طول عمر و حفظ طعم گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و دیگر موارد مشابه، کارخانه های تولیدی به آنها نگهدارنده نیترات سدیم و نیتریت سدیم اضافه میکنند. وقتی غذایی مصرف می کنیم که حاوی نگهدارنده نیترات سدیم و نیتریت سدیم است، باعث افزایش اکسید نیتریک می شود که با افزایش بروز سردرد های میگرنی در ارتباط است. علاوه بر این یک تحقیق بسیار جالب که به تازگی انجام گرفته نشان داده افرادی که مقدار زیادی از نوعی باکتری خاص در روده شان دارند برای تسهیل تجزیه نیترات بیشتر، در معرض حملات میگرنی قرار دارند.

مونو سدیم گلوتامات

مونو سدیم گلوتامات سابقه طلانی در ایجاد سردرد و میگرن دارد. مونو سدیم گلومات یک طعم دهنده غذایی است که به انواع محصولات از سس سالاد گرفته تا چیپس ها اضافه می شود. متاسفانه حجم استفاده از این ماده بسیار بالا است طوری که ممکن است متوجه نشوید چه غذاهایی آن را وارد بدنتان میکنند. اگر مقدار زیادی غذاهای فرآوری شده، فست فود و غذای رستوران ها را میخورید بیشتر از دیگران در معرض خطر مونو سدیم گلوتامات و سردردهای میگرنی قرار دارید.

شیرین کننده های مصنوعی

این مواد در نوشیدنی ها، محصولات پختنی، شیرینی ها، غذاهای فرآوری شده و خیلی موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام از موارد تحریک کننده سردردهای میگرنی هستند.

مرکبات

شاید برایتان عجیب باشد که در این لیست مرکبات می بینید، اما اکتاپامین نوعی ماده شیمیایی است که در مرکبات یافت می شود و می تواند برای افرادی که حساس هستند ایجاد سردرد های میگرنی کند.

غذاهای مفید برای درمان و تسکین میگرن

هالی بوت، خال مخالی، قزل آلا

سعی کنید بیشتر از ماهی ها استفاده کنید تا به اندازه کافی امگا ۳ دریافت کنید. تحقیقات نشان داده برنامه های غذایی سرشار از امگا ۳ و مقدار کمی امگا ۶ باعث می شود میزان سردردهای میگرنی در افراد تا حدود زیادی کاهش پیدا کند.

تک فارس

کاشو، بادام و دانه کدو

کاشو، بادام و دانه کدو به دلیل مقدار بالای منیزیمی که دارند میتوانند به کاهش تعداد حملات میگرنی کمک کنند. ۲۸ گرم در روز کافی است.

بلغور جو دو سر

کاهش قند خون می تواند از دلایل تحریک کننده میگرن باشد. برای اینکه دچار چنین مشکلی نشوید باید بیشتر به سمت غذاهایی بروید که دیر هضم می شوند مانند بلغور جو دو سر.

اسفناج

بیشتر افراد اسفناج را به خاطر انرژی و آهنش مصرف میکنند اما کسانی که مشکلات میگرنی دارند آن را به خاطر فولیک اسید و ویتامین B بالایی که دارد میخورند. تحقیقات نشان داده افرادی که سطح دریافت این مواد مغذی را در خود بالا می برند کمتر دچار میگرن می شوند.

آب

تامین آب بدن یکی از مهم ترین کارهایی است که باید برای بدنتان انجام دهید و خواهید دید که این کار به بهبود میگرن نیز کمک میکند. روزانه هشت لیوان آب توصیه می شود اما اگر نمی توانید این مقدار آب را بنوشید و فراموش میکنید، سعی کنید در طول روز غذاهایی میل کنید که میزان آب زیادی دارند مانند خیار، سیب و گلابی.

در پایان باید بگوییم برای اینکه نشانه های میگرن و حملاتش را به حداقل برسانید سعی کنید غذاهای تازه میل کنید و تا حد امکان از غذاهای فرآوری شده دوری کنید.

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر