تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اطلاعات جامع و علمی درباره لیفتینگ صورت با طب سوزنی

image اطلاعات جامع و علمی درباره لیفتینگ صورت با طب سوزنی

آیا همیشه طب سوزنی زیبایی بر درمان‌های دیگر زیبایی ارجح است؟

خیر. من برای بیمارانم هم لیزر و هم از طب سوزنی استفاده می‌کنم اگرچه درمان با لیزر برای پزشک بسیار راحت‌تر و سودمندتر است و طب سوزنی هم نیاز به جلسات مکرر دارد و هم وقت‌گیرتر است. ولی گاه اثرات شگفت انگیزی دارد که با هیچ روش درمانی دیگر قابل قیاس نیست. من برای درمان افتادگی صورت. گونه، غبغب، لک، کک و مک، جوش و حتی رفع چروک‌ها و کاهش چربی پوست قطعات سوزنی را بین ۱۰ تا ۲۴ جلسه پیشنهاد می‌کنم. (در حالی که این کار ظرف ۳ جلسه با لیزر قابل انجام است).

نورلیزر نیز برای کلاژن‌سازی و جوان‌سازی پوست مفید است و بیشتر برای پوست‌هایی استفاده می‌شود که مستعد کبودی یا (هماتوم) زیرپوستی بوده یا چربی زیر جلد آن کم است و یا به دلایل دیگر استفاده از الکترواکوپانکچر (طب سوزنی الکتریکی در آنها انجام پذیر نمی‌باشد، در بعضی موارد دیگر مثل خط‌های فانکشنال خط خم) اگر بیمار عادت به اخم کردن خود را تغییر ندهد نیز معمولا بهتر است از بوتاکس استفاده شود تا عادت از بین برود.

در سال ۱۹۹۶، طی تحقیقی در آمریکا روی ۳۰۰ نفر فیشیال آکوپانکچر انجام شد. ۹۰ درصد این افراد بعد از یک کورس درمانی احساس بهبودی کرده و از نتیجه کار راضی بودند (یک کورس بین سه تا ده جلسه است) و اظهار داشتند که خاصیت ارتجاعی عضلات صورت‌شان افزایش یافته، نرمی و لطافت پوست‌شان بیشتر شده، چین و چروک‌های پوست کاهش یافته و پوست صورت‌شان گلگون‌تر و به اصطلاح خوش آب و رنگ‌تر شده است.

تکفارس آی آر

طب سوزنی چگونه کار می‌کند؟

پایه و اساس فیشیال آکوپانکچر یا کاسماتیک آکوپانکچر مدل «Zang xiang» است. طبق این مدل نقاط مشخصی در سطح پوست به ارگان‌های داخلی مشخصی متصل هستند که این اتصال از طریق کانال‌های انرژی (که وظیفه حمل انرژی را به هر نقطه از بدن به عهده دارند)، ایجاد می‌شود.

از چهارده کانال انرژی ده کانال به صورت مستقیم یا به وسیله کانال جفتشان با صورت در ارتباطند. پنج ارگان yang (یا تو خالی) بدن شامل معده، روده بزرگ، روده کوچک، مثانه، کیسه صفرا یا از صورت آغاز و یا به صورت ختم می‌شوند و روی صورت نقاط مشخصی دارند. برای مثال، به ترتیب انتها و ابتدای کانال روده بزرگ و معده در صورت و در کنار بینی است و در هر بیماری مربوط به ناحیه بینی و بویایی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

پنج کانال yin بدن (توپر) شامل (Sp طحال / Lu ریه / Ht قلب / Kid کلیه و Liv کبد) نیز از طریق کانال‌های داخلی به ارگان‌های yang جفت خود متصلند و این به معنای آن است که انرژی هر یک از ده ارگان داخلی بدن می‌تواند با استفاده از نقاط طب سوزنی به صورت انتقال یابد.

طب چینی معتقد است که استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست صورت وابسته به میزان کافی انرژی Qi و خون در پوست صورت و عضلات زیرپوستی است که صورت را جوان نگه می‌دارد. به همین علت با گذشت زمان، این انرژی به تدریج کاهش یافته و باعث کاهش تغذیه، لطافت و رطوبت پوست می‌شود. سپس خطوط ریز در صورت ظاهر می‌گردد و پوست صورت می‌افتد و حالت کیسه‌ای و پف زیر چشم‌ها آشکار می‌شود.

www.takfars.ir

بادکنکی را که پر از هواست، تصور کنید. این بادکنک سفت و نرم است، به مرور زمان که باد آن خالی می‌شود، خطوط ریزی در آن ظاهر می‌شود و حالت کیسه‌ای شکل و افتادگی پیدا می‌کند. این مراحل چروک خوردن و افتادگی ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که مقدار کافی هوا به تدریج در آن دمیده شود و بادکنک دوباره حالت اولیه خود را به دست آورد.

هاله و پف زیرچشم مربوط به مشکل کدام ارگان است؟

در طب چینی‌ هاله و تیرگی اطراف چشم یکی از علائم نارسایی در کانال کلیه است که ممکن است ضعیف شده باشد. برای درمان، پزشک می‌تواند از کانال جفت کلیه، (UB مثانه) که نقاطی روی صورت و اطراف چشم دارد و همچنین از نقاط خود کلیه بر روی بدن استفاده نماید.

ضمنا کانال طحال چون یکی از وظایفش (بجز هضم و جذب غذا) نگه‌داشتن اعضا در محل اصلی‌شان است، وقتی دچار ضعف می‌شود، طبعا اعضاء از محل اصلی‌شان دچار افت می‌شوند علائمی مانند غبغب، افتادگی چهره و زیرچشم ایجاد می‌گردد. و حتی بیماری‌هائی مانند فتق در بدن ایجاد می‌شود به این منظور نیز درمانگر می‌تواند از کانال معده که جفت طحال است، در صورت و زیر چشم و از کانال طحال در ساق پا و سایر نقاط استفاده و آن را تقویت کند.

مکانیزم‌های طب سوزنی صورت به طور خلاصه عبارتند از:

۱- چرخش خون و انرژی را در کل بدن بهبود می‌دهد. به همین علت وقتی برای بیماران فقط طب سوزنی روی بدن هم انجام می‌گردد، بعد از چند جلسه صورت شفاف می‌شود. (بدون اینکه روی صورت کاری انجام شود!)

۲- درمان ذهن، جسم و روح را شامل می‌شود. (که این به علت تشرح سروتونین در بدن است که باعث شادی و نشاط می‌شود)

۳- باعث افزایش توان عضلات و خاصیت ارتجاعی پوست صورت می‌گردد.

۴- با فعال کردن مکانیزم‌های مربوط به ترمیم زخم می‌تواند اولا جریان خون در پوست را ثانیا جریان اکسیژن‌رسانی به پوست را افزایش دهد، نفوذپذیری عروق را بالا برده باعث رفع مواد زاید می‌شود.

۵- با کاهش ادم و مایعات اضافه بدن به کاهش ادم در اطراف چشم کمک می‌کند.

تک فارس

۶- بالانس هورمونی ایجاد می‌کند به همین علت معمولا روی ریزش مو، آکنه و گاهی موی زاید موثر است.

۷- به علت افزایش جریان خون و لنف، رطوبت‌رسانی (هیدرادرمی) انجام می‌دهد.

۸- موجب کاهش استرس (که از همه عوامل پاتوژن مهم‌تر است) می‌گردد.

طب سوزنی در چه مواردی کاربرد دارد؟

طب سوزنی در مواردی مانند خشکی پوست، چربی بیش از حد پوست، منافذ باز پوست، افتادگی صورت و چهره، رفع غبغب، شادابی و جوانسازی پوست گونه‌گذاری، چین و چروک و پیری پوست، لک و کک و مک صورت، جوش صورت، ریزش مو و کلا در لیفتینگ پوست موثر است. در مورد پف و تیرگی دور چشم اگر خیلی قدیمی و کهنه نباشد، می‌تواند مفید باشد.در مورد خطوطی که فانکشنال هستند (مثل خط اخم) طب سوزنی می‌تواند موثر باشد؛ به شرط آنکه با تغییر میمیک صورت و یا استفاده از چسب‌های مخصوص انقباض در این عضله به حداقل برسد.

روش کار چگونه است؟

برای درمان از سوزن‌های مخصوصی استفاده می‌شود که مویی شکل و با قطر بسیار اندک هستند (قطر ۱۸/۰-۱۶/۰و طول ۱۳/۰) بیشتر افراد هنگام کار با سوزن نگرانند؛ اما این نگرانی بی‌مورد است. درد در هنگام آمپول زدن به علت سایز بزرگ تنه و پاره شدن بافت و همچنین، عبور ماده تزریقی در رگ می‌باشد ولی در طب سوزنی سوزن‌ها مویی شکل و به ضخامت تار مو هستند و سوزنکاری دردناک نیست. از طرفی سوزن‌ها خشک می‌باشند. (DRY needie)

معمولا در هر جلسه بین ۲۰ تا ۱۰۰ سوزن برای کار صورت برحسب شدت چروک‌ها و بیمار انتخاب می‌شود. همچنین علاوه بر نقاط طب سوزنی نقاط دیگری هم برای این کار انتخاب می‌گردد و گاه برای گونه‌گذاری استفاده از طب سوزنی الکتریکی هم لازم است.

سوزن‌های صورت عموما بعد از اینکه کارشان تمام شد خود به خود رها می‌شوند!

معمولا بعد از سه الی چهار جلسه اثرات اولیه کار با طب سوزنی که شامل شاداب و روشن شدن پوست می‌باشد، ظاهر می‌شود و بعد از ۷-۸ جلسه اثرات کلاژن‌سازی شامل سفتی، گونه و کاهش عمق چروک‌ها مشخص است. چون کلا برای کلاژن‌سازی ۳ هفته زمان لازم دارد.جلسات دو تا سه بار در هفته و گاه برای مسافرانی که از خارج از کشور یا شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند، هر روز قابل انجام است.

T A K F A R S

پس از اتمام جلسات که بین ۱۰ تا ۲۴ جلسه می‌باشد، درمان نگهدارنده به صورت ماهی یک بار انجام می‌شود و به این ترتیب، طب سوزنی برخلاف بعضی روش‌ها قابل برگشت نیست! (مانند بوتاکس که بعد از ۳ ماه اثرش را از دست می‌دهد)!موارد منع استفاده: برای بیمارانی که پیس میکر (Pace maker) در قلب دارند، از دستگاه استفاده نمی‌شود. همچنین در بیمارانی که مبتلا به هموفیلی، روزاسه یا بیماری‌های التهابی پوست و یا بسیار مستعد کبودی هستند، بهتر است استفاده نشود.

درمان‌ های شخصی :

برای افرادی که تحت درمان با تکنیک‌های زیبایی صورت با طب سوزنی قرار می‌گیرند، بهتر است اقدامات کمکی زیر انجام گیرد :

۱- تغییر شیوه زندگی، مانند تغییر عاداتی که برای سلامت مضر است مانند سیگار کشیدن و…

۲-تمرینات ورزشی یا ماساژهای پوستی

۳- تمرینات تنفسی یا پرانایاما

۴- تمرینات خود آرامی

۵- فشار درمانی /ماساژ درمانی

۶- استفاده از تغذیه مناسب/مکمل‌های غذایی ۹ داروی گیاهی (Diet and supplement and Herbal medicine)

۷- استفاده از مغناطیس (magnet)

تک فارس www.takfars.ir

۸- ورزش روزانه

۹- روش‌های پاکسازی پوست، و استفاده از شیر پاک‌کن و به جای صابون کرم‌های مناسب برای پوست

نتیجه‌ گیری :

طب سوزنی در زیبایی اثرات بسیار مفیدی دارد. این اثرات نه تنها روی زیبایی و شادابی پوست صورت ظاهر می‌شود بلکه باعث ایجاد آرامش و نشاط در بدن می‌شود. نسبت به سایر روش‌ها بسیار مقرون به صرفه نیز می‌باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر