تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اشتباهاتی که در رژیم لاغری خود مرتکب می شوید

اشتباه در میزان یا نوع مصرف یک ماده غذایی، منجر به تبدیل غذای سالم به مضر می شود و به جای لاغر کردن شما، چاقتان می‌کند. در اوج یک رژیم سالم هستید، اما ناگهان اشتباهاتی مرتکب می‌شوید. انتخابهایی نامناسب که غذاهای سالم شما را خراب میکنند. چرا که وقتی قصد و نیت درستی دارید باید پاداش مناسب هم دریافت کنید.

اشتباه اول: در سالادتان چه می‌ریزید؟

image اشتباهاتی که در رژیم لاغری خود مرتکب می شوید

سالاد پایه ثابت یک رژیم غذایی سالم است، اما به راحتی ممکن است تبدیل به غذایی پر کالری شود. بسیاری از خوارکی های محبوبی که در سالادها می‌ریزیم، کالری بالایی دارند. منظورم نان برشته، ترتیلا، پنیر و آجیل شیرین است. اما بزرگترین و بدترین ماده ای که به سالاد اضافه می‌کنیم چیست؟ سس سالاد.

یک سالاد کاملا سالم، با استفاده از سس پرچرب و چاق کننده تبدیل به بمب کالری می‌شود. دو قاشق غذاخوری سس سالاد حدود ۱۵۰ کالری دارد اما معمولا سالادهایی که مصرف می‌کنیم، دو برابر این میزان سس دارند. خوشحالید که به جای پاستا سالاد سزار مرغ سفارش داده اید؟ کمی بیشتر فکر کنید. این سالادهای خوشمزه به صورت متوسط ۸۵۰ کالری دارند.

تکفارس آی آر

راهکار: از سسهای سبک و به میزان کم استفاده کنید. شاید بهتر است بگویم بخورید، ولی کم و سبک. حتی می‌توانید از کمی سرکه بالزامیک و یک قاشق غذاخوری سس سالسا هم استفاده کنید تا سالاد سالمتری داشته باشید.

اشتباه دوم: مصرف آب میوه و سبزیجات

image اشتباهاتی که در رژیم لاغری خود مرتکب می شوید

وقتی که میوه را آب می‌گیرید، تمام فیبری که در آن هست را از دست می‌دهید و چون از مقدار زیادی میوه برای به دست آوردن آبمیوه استفاده می‌کنید، نتیجه نهایی سرشار از کالری خواهد بود.

من خودم طرفدار نوشیدن گاه به گاه اسموتی در خانه هستم اما همه اسموتی ها که شبیه هم درست نمی‌شوند. اسموتیهایی که در مغازه های آبمیوه فروشی تهیه می‌شوند سرشار از مواد چاق کننده هستند: گرانولا، لبنیات کم چرب، شربتهای پر از قند، کره و خیلی چیزهای دیگر. بنابراین قبل از رفتن به آبمیوه فروشی، محتویات آبمیوه ها را چک کنید. حتما شگفت زده خواهید شد.

www.takfars.ir

اشتباه سوم: چربی های مفید در رژیم کم کالری

طی سالهای اخیر، غذاهای با چربی کامل دوباره به رژیم غذایی مردم بازگشته اند؛ مواد غذایی ای که چربیهای تک سیر نشده دارند نظیر روغن زیتون، آووکادو و روغن بادام، چربیهای خوب محسوب میشوند. درست است که این مواد غذایی همگی فواید بسیار زیادی دارند، اما میزان کالری آنها بالاست، بدان معنا که مقدار کمی از آنها، حاوی مقدار بسیار زیادی کالری است. هرچند در رژیم های کم کربوهیدرات مصرف آن ها مانعی ندارد.

به عنوان مثال، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون،۱۲۰ کالری دارد، یک چهارم فنجان آجیل مخلوط حدود ۲۰۰ کالری و یک آووکادوی بزرگ ۳۲۰ کالری دارد. رستورانها معمولا مقادیر زیادی از آنها را سرو می‌کنند اما برای بهره گیری از فواید این مواد غذایی، تنها یک مقدار اندک کافی است. بنابراین مراقب میزان مصرفتان باشید. درواقع، این غذاها مکمل هستند و نه غذای اصلی.

اشتباه چهارم : گرانولا یک غذای سالم نیست

image اشتباهاتی که در رژیم لاغری خود مرتکب می شوید

گرانولا چقدر ما را گول زده ای. گرانولا یکی از غذاهایی است که ظاهرا سالم به نظر می‌رسد، اما سرشار از کالری است. یک فنجان گرانولا حدود ۵۰۰ کالری و ۳۰ گرم چربی دارد. فکرش را هم نمی‌کردید.

گرانولا را باید در وعده های کوچک و با حجم بسیار کم مصرف کرد. اما بسیاری از افراد، بی آنکه بدانند، معادل دو یا سه وعده را به یک باره می‌خورند. خود من ترجیح می‌دهم از مصرف گرانولا صرفنظر کنم اما اگر آن را برای پارفۀ صبحانه تان دوست دارید، میزان آن را به دو سه قاشق غذاخوری محدود کرده و به جای آن، میوه بخورید؛ انواع توتها، موز و آناناس، انتخابهای بهتری هستند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر