تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور از روی ناخن بفهمم حالم خوب است یا نه

image چطور از روی ناخن بفهمم حالم خوب است یا نه

ناخن انسان یک پوشش شفاف بر روی بافت نرم و پر از مویرگ­های کوچک و اعصاب می باشد و ناخن ها منعکس کننده تغییرات فیزیولوژیکی انسان می باشد. حتی رنگ ناخن های شما می تواند علائم زیادی درباره ی سلامتی شما به پزشک نشان دهد.

اما رنگ تنها شاخص نیست در حالیکه لکه های سفید، شیار های روی ناخن، نیم دایره های کوچک در ریشه ناخن میتوانند نشانه های خوبی باشند. ناخن ها فقط در مورد مشکلات جسمی نشانه هایی را بروز نمی دهند بلکه درباره­ی مشکلات روانی فرد نظیر استرس نیز مشکلاتی را برملا میکند. اگرچه برای تشخیص سریع مناسب است اما برای تشخیص یک بیماری و یا اختلال باید به پزشک سپرده شود. که با کمک چند تست دیگر بتواند وضعیت سلامتی را بررسی کند. با این حال، تغییر در رنگ و یا بافت ناخن ها می تواند نشان دهنده مشکلات مختلفی باشد نظیر :

کمبود تغذیه :

اگر شما به یک پزشک مراجعه کنید و از خستگی زیاد شکایت کنید او ابتدا دست های شما و ناخن هایتان را معاینه میکند . تغییرات کوچکی در ظاهر ناخن های شما می تواند بیان کننده کمبودهایی نظیر :

تکفارس آی آر

ناخن های سفید و کمرنگ تر از حد معمول نشان دهنده ی کمبود آهن و کم خونی می باشد.

لکه های سفید کوچک و یا خطوط عمودی روی ناخن ها نشان دهنده ی کمبود آهن است.

عفونت های قارچی :

عفونت های قارچی میتوانند رنگ ناخن را تغییر دهند و رنگ ناخن زرد، سبز، سفید و یا حتی سیاه شود. ناخن هایی که دچار عفونت شده باشند خیلی ضخیم و ناخوشایند به نظر می آیند. ناخن شروع به ترک خوردگی، لایه برداری و حتی کل ناخن می افتد.

عفونت های مکرر همچنین می توانید نشان دهنده یک سیستم ایمنی در معرض خطر و بیماری های دیگر ، برای مثال دیابت باشد.

www.takfars.ir

بیماری های کبدی:

اگر ناخن شما در قسمت پایین کبود شده باشد ممکن است نشانه ای قوی از بیماری های کبدی باشد البته بسته به سن ممکن است در افراد مسن تر نشان دهنده ی بیماری کبد یا قلب باشد

مشکلات تیروئیدی:

شیارهای عمودی ایجاد شده بر روی ناخن می تواند بیان کننده مشکلات تیروئیدی باشد. ناخن های شکننده و با شیارهای عمودی در افرادی که کم کاری تیروئید دارند شایع است.همچنین پوست خشک، حافظه ضعیف و اضافه وزن میتوانند علائم کم کاری تیروئید باشند.

سرطان پوست (ملانوم) :

یک نوار عمودی به رنگ سیاه یا قهوه در ناخن ممکن است اولین نشانه از ملانوم یا سرطان پوست باشد. البته ممکن است بر اثر ضربه یا بیماری قلبی نیز باشد. بهتر است توسط پزشک بررسی شود.

مشکلات مربوط به گردش خون :

رنگ آبی ناخن ها می تواند نشانه ای از گردش خون ضعیف به دلیل بیماری ریوی باشد. که بر اثر آن انگشت ضخیم می شود و منحنی پایین ناخن و اطراف آن از اکسیژن محروم مانده است این می تواند نشانه ای از بیماری های مختلف قلبی و ریوی ، مانند سرطان ریه ، سل، و یا فیبروز کیستیک باشد.. شرایط نامناسب قلبی نیز زیر ناخن را قرمز میکند.

بنابراین ناخن ها میتوانند نشان دهنده ی بیماری های جزئی و یا بیماری های جدی در افراد باشند. اما ممکن است این نشانه ها گاهی به بیماری مربوط نباشد و تحت شرایط خاصی ایجاد شده باشد. ولی برای تشخیص نهایی باید سایر علائم و تست ها نیز بررسی شوند.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر