تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اثرات مثبت و منفی شیرین بیان برای سلامتی

image اثرات مثبت و منفی شیرین بیان برای سلامتی

خواص شیرین بیان برای مجاری تنفسی

گلیسیریزین که یکی از ترکیبات مهم موجود در شیرین بیان است به کاهش التهاب در مجاری تنفسی کمک زیادی میکند. این ترکیب مفید مانع رشد و اثرات بیماری زای اکثر ویروس ها می شود. امروزه این ماده در ترکیب داروهای مربوط به بیماری های تنفسی قرار داده می شود و برای تسکین علائمی مانند سرفه و گلودرد موثر عمل میکند. این گیاه همچنین باعث روان شدن خلط شده و مجاری تنفسی را باز میکند. در واقع شیرین بیان ویروس هایی که مجاری هوایی را تهدید میکنند نابود می سازد.

فواید شیرین بیان برای مقابله با التهاب

شیرین بیان خاصیت ضداسپاسمی دارد و با اختلالات گوارشی به ویژه نفخ، کندی هضم غذا، آروغ، گاز معده و غیره مقابله میکند. تأثیر شیرین بیان روی غدد فوق کلیوی در درمان سندرم خستگی مزمن موثر است. این گیاه همچنین در درمان بسیاری از عفونت ها و برطرف کردن التهاب های بدن نقش دارد. شیرین بیان در درمان هپاتیت نیز مورد استفاده قرار می گیرد چون به کاهش التهاب کبد کمک کرده و با فعالیت ویروس هایی که منشأ این بیماری هستند مقابله میکند.

تکفارس آی آر

شیرین بیان و خواص ضدسرطانی

نتایج اولیه به دست آمده بر روی حیوانات نشان می دهد که شیرین بیان می تواند خواص ضدسرطانی داشته باشد و به ویژه در پیشگیری از سرطان های کولون و سینه موثر عمل کند. این گیاه تأثیر خود را از ترکیب اصلی خود یعنی گلیسیریزین می گیرد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند. البته تأثیر ضدسرطانی این گیاه همچنین مدیون فیتواستروژن هایی موجود در ریشه آن به نظر می رسد در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه نقش دارد.

شیرین بیان و درمان کبد چرب

شما می توانید از شیرین بیان نیز برای مداوای مشکلات کبدی نظیر بیماری کبد چرب غیر الکلی استفاده کنید. بر طبق مقاله ای که در سال ۲۰۱۲ انتشار یافت، عصاره ریشه گیاه شیرین بیان به کاهش فعالیت آنزیم های ترانس آمیناز کبد در بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک میکند. این گیاه همچنین از آسیب کبدی ناشی از فلزات سنگین و سموم جلوگیری میکند.

برای بهره مندی از فواید شیرین بیان در درمان کبد چرب، نصف قاشق چایخوری ریشه شیرین بیان را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. درب فنجان را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و مقدار کمی عسل بدان افزوده و این دمنوش گیاهی را ۲ بار در روز بیاشامید. روش دیگر این است که یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را با ۲ قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده و یک بار در روز از این مخلوط میل کنید و مصرف آن را چندین هفته ادامه دهید.

www.takfars.ir

توجه: اگر مایل به استفاده از مکمل های شیرین بیان هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید چون ممکن است مصرف این مکمل با برخی داروهای ویژه فشارخون، دیابت و کورتیکو استروئیدها تداخل داشته باشد.

خواص شیرین بیان برای گوارش

در ادامه با خواص شیرین بیان برای گوارش بیشتر آشنا خواهیم شد. شیرین بیان خاصیت ضداسپاسمی دارد و با اختلالات گوارشی به ویژه نفخ، کندی هضم غذا، آروغ، گاز معده و غیره مقابله میکند. این گیاه همچنین در درمان زخم معده، ورم معده و مشکلات روده موثر است. نتایج پژوهش های آزمایشگاهی نشان می دهد که فلاوونوئیدهای موجود در این گیاه باعث نابودی هلیکوباکتری پیلوری می شود. باید بدانید که این باکتری عامل زخم معده است.

تنظیم میزان ترشح هورمون استروژن

گلیسیریزین در عملکرد استروژن تأثیر دارد. این ترکیب روی گیرنده های استروژنی بدن تثبیت می شود. به این صورت زمانی که میزان استروژن بیش از اندازه بالا می رود (که یکی از عوامل بروز سندرم پیش از قاعدگی است) باعث انسداد گیرنده های این هورمون شده و فعالیت آن را کاهش می دهد. زمانی که میزان استروژن دچار افت و کاهش می شود (مانند دوران بعد از یائسگی) گلیسیریزین به صورت جزئی کمبود آن را جبران میکند. این گیاه همچنین در ترکیب داروهای برخی از اختلالات قاعدگی یا داروهای مربوط به یائسگی استفاده می شود.

شیرین بیان و تسکین گلودرد

شیرین بیان باعث تسکین گلودرد می شود. البته منظورمان آبنبات هایی که در داروخانه ها به فروش می رسند نیست، چون این محصولات از روغن آنیس (بادیان رومی) تهیه می شوند و شیرین بیان واقعی نیستند.

گلیسیریزا ترکیب فعال موجود در ریشه شیرین بیان است که به تسکین گلودرد و همچنین مشکلات گوارشی کمک میکند. شیرین بیان باعث کاهش میزان کورتیزول (هورمون استرس) می شود که با گلودرد بی ارتباط نیست.

بهتر است دمنوش شیرین بیان تهیه کرده و روزانه دو مرتبه میل کنید. اگر فشارخون دارید، از مصرف این گیاه بپرهیزید. همچنین باید بدانید که شیرین بیان باعث بیخوابی می شود، بنابراین نباید آن را بعد از ساعت شش عصر مصرف کرد.

عوارض جانبی احتمالی مصرف شیرین بیان

تک فارس

قبل از مصرف شیرین بیان و هر نوع مکمل دارویی گیاهی با پزشک مشورت کنید به ویژه اگر با هر نوع مشکل سلامتی درگیر هستید. بنابراین حتماً با پزشک صحبت کرده و میزان مصرف مناسب شرایط بدنی و وضعیت سلامتی خود را دریافت کنید. زنان باردارو شیرده بایستی از مصرف شیرین بیان و مواد تهیه شده از آن بپرهیزند.

افزایش فشارخون: یادتان باشد که جذب میزان زیادی از این گیاه می تواند باعث افزایش فشارخون شود. بنابراین اگر از فشارخون بالا رنج می‌برید و یا مشکل کمبود پتاسیم دارید باید در مصرف شیرین بیان احتیاط کنید. اگر در مصرف آن شک دارید حتما با پزشکتان مشورت کنید.

کاهش میل ج.ن.س.ی: گیاه شیرین ‌بیان سطح تستسترون و میل ج.ن.س.ی را کاهش می‌دهد. پس درصورتی که برای درمان مشکلات معده‌تان مصرف شیرین‌ بیان به شما توصیه شده، مراقب علائم بعدش باشید و درصورتی که احساس کردید از زمان مصرف آن، میل ج.ن.س.ی‌تان کاهش پیدا کرده، داروی جایگزینی برای درمان مشکلات معده‌تان پیدا کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر