تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا واقعا حرکات پا در بدنسازی جلوی رشد قد را میگیرد

image آیا واقعا حرکات پا در بدنسازی جلوی رشد قد را میگیرد

تغذیه استراحت ورزش و شرایط زندگی نقش مهمی در رشد قد یک نوجوان دارد.

شایعه ای فراگیر در ایران منتشر شده که ورزش بدنسازی قد را کوتاه میکند و یا باعث جلوگیری از رشد قد می شود این شایعه کاملا اشتباه این است اولا قد انسان بعد از رشد با حرکات ورزش کوتاه نمی شود و دوم اینکه ورزش و فعالیت بدنی بخصوص حرکات کششی و کشش باعث تحریک استخوان ها به رشد ترشح بیشتر هورمون رشد می شود البته اگر فرد در سن و سال رشد قرار داشته باشد.

آیا بدنسازی برای سن ۱۳ سال یا ۱۴ سال مضر است؟

آ*یا بدنسازی برای این سنین باعث کوتاهی قد می شود یا نه؟

تکفارس آی آر

به نظر می رسد نوجوانان و جوانان بدنساز عصر حاضر بسیار زود دست به کار بدنسازی شده اند البته این خبر جالب و خوبیست.

بانوان در ۹ سالگی و آقایان ۱۵ سالگی به بلوغ می رسند و رشد استخوان های آنها تا چند سال بعد هم ادامه دارد طی تحقیقات علمی دانشمندان معتقدند قد هر نوجوان وابسته به قد پدر و مادر قابل پیش بینی می باشد ولی غیر از آن عوامل محیط زندگی نیز در رشد قد آنها موثر است. حدودا با یک رقم کلی می توانیم بگوییم ۸۰ درصد رشد قد به ژنتیک و ۲۰ درصد به محیط و شرایط دیگر وابسته است .

در تحقیقات اخیر دانشمندان در مورد حرکات قدرتی بخصوص تمرین با وزنه در مورد رشد قد دریافتند که این گونه تمرین باعث خواب عمیق تر و ترشح سوماتروپین ( همان هورمون موثر در رشد) خواهد شد و بخصوص حرکات قدرتی پا باعث ترشح هورمون مردانه تستسترون خواهد شد و در بالا بردن سوخت و ساز مواد در بدن تاثیر بیشتری دارد که این خود کمک میکند رشد قد در افراد نوجوان و جوان سرعت بیشتری بگیرد.

برنامه بدنسازی برای رشد قد

البته نکته قابل توجه که نوجوانان و جوانان باید بدانند مقدار ورزش و روزهای تمرین بدنسازی برای آنها حد و اندازه ای دارد و تمرین قدرتی بیش از حد از کیفیت رشد آنها جلوگیری میکند.

www.takfars.ir

خواب عمیق و به موقع و کافی یکی از عواملی است که در رشد قد موثر است همانطور که ذکر شد هورمون سوماترونین در خواب بخصوص خواب عمیق بیشتر ترشح می شود و در همان خواب باعث رشد اندام ما می شود بعضی از افراد تصور میکنند قد در هنگام ورزش بدنسازی می خواهد رشد کند و فشار وزنه ها مانع رشد آن می شود بخصوص تصور میکنند در هنگام حرکات پا مثل اسکات پرس پا یا هاگ پا می باشد که این کاملا اشتباه است و قد در خواب رشد میکند نه در سالن بدنسازی.

افراد زیادی در شبکه های مجازی پول های نجومی می گیرند و داروهای ناشناخته و بدون مجوزی را تحت عنوان رشد قد تبلیغ میکنند که نوجوانان باید مواظب این کلاهبرداران باشند ولی قابل ذکر است که مکمل آرژنین در صورتی که با مشورت پزشک مصرف شود و صفحه رشد استخوان های شما بسته نشده باشد در رشد قد موثر است البته با تجویز پزشک و آزمایشات لازم.

تاثیر پرورش اندام در رشد قدی

باز دسته ای از افراد مدعی هستند که با حرکات اصلاحی و حرکات درمانی باعث رشد قد می شوند و با هزینه های گزاف حرکات تکراری و بی خاصیت را به شما آموزش می دهند که نهایت این کار این است که شما کمی بدون قوس کمر و کشیده می نشینید و می ایستید و ۲ سانت قد بلند می شوید در حالی قبلا در همین سایز قد بوده اید. نکته جالب این است که این افراد سود جو قد همه افراد در تمامی سنین را قابل رشد می دانند .

نکته نهایی که می توانیم به آن اشاره کنیم این است که قد دختران تا ۱۸ و قد پسران تا ۲۰ سال در حال رشد است و ۳ عامل حرکات ورزشی حساب شده و منظم تغذیه مقوی بخصوص کلسیم دار و استراحت بموقع شب باعث حداکثر رشد قد خواهد شد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر