تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا نوشابه های رژیمی هم برای سلامتی مضر هستند

image آیا نوشابه های رژیمی هم برای سلامتی مضر هستند

اگرچه نوشابه‌های رژیمی فاقد کالری هستند، نه‌تنها به کاهش وزن کمک نمی‌کنند، بلکه در برخی موارد منجر به افزایش وزن می‌شوند.

یک قوطی نوشابه حاوی ۱۵۰ کیلوکالری انرژی و ۱۰ قاشق چایخوری قند است. این میزان قند بیشتر از میزان قند و شکری است که هر فرد در طول روز مجاز به مصرف آن است. مصرف زیاد قند و شکر احتمال چاقی را افزایش داده و سلامت دندان‌ها و قلب و عروق را به خطر می‌اندازد. به همین علت امروزه مصرف نوشابه‌های رژیمی که حاوی قندهای مصنوعی هستند، بسیار رواج یافته است. قندهای مصنوعی مورد استفاده در نوشابه‌های رژیمی برای بیشتر افراد بی‌خطر بوده و شواهد معتبری که نشان دهنده سرطان‌زا بودن آنها باشد، وجود ندارد.

اغلب ما تصور می‌کنیم که استفاده از نوشابه‌های رژیمی به ویژه به با هدف کاهش وزن یک انتخاب سالم و آگاهانه است. جایگزین کردن نوشیدنی‌های رژیمی که حاوی قندهای مصنوعی مانند آسپارتام، ساخارین و سوکرالوز است به جای نوشابه‌های معمولی که حاوی قند هستند انرژی دریافتی را حدود ۱۴۰ کیلوکالری کاهش می‌دهد.

:قندهای مصنوعی نسبت به شکر طعم بیشتری دارند. آسپارتام ۲۰۰ برابر شکر و سوکرالوز ۶۰۰ برابر شکر شیرین هستند. بنابراین با گذشت زمان تمایل ما را برای مصرف غذاهایی مانند میوه‌ها که به طور طبیعی شیرین هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهند. از آنجاکه میوه‌ها نسبت به نوشابه از شیرینی کمتری برخوردار هستند، ممکن است مصرف آنها برای فردی که به طور مداوم از نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌کند خیلی خوشایند نباشد. همچنین مشخص شده که قندهای مصنوعی اثری مشابه شکر روی بدن دارند. قندهای مصنوعی با تحریک ترشح انسولین منجر به تجمع چربی در بدن و درنتیجه افزایش وزن می‌شوند.

تکفارس آی آر

عامل دیگری که می‌تواند سبب افزایش وزن در میان مصرف کنندگان نوشابه‌های رژیمی شود، عامل روانی است. زمانی که شما می‌دانید با مصرف نوشابه‌های رژیمی کالری اضافی دریافت نمی‌کنید ممکن است با خیال آسوده‌تری از سایر مواد غذایی پرکالری استفاده کنید که خود می‌تواند منجر به چاقی شود.

مصرف نوشابه‌های رژیمی علاوه بر افزایش وزن، خطرات دیگری را نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد. مطالعات مختلف نشان داده که استفاده از انواع نوشیدنی‌ها (شامل رژیمی و غیررژیمی) با کاهش تراکم استخوان در زنان همراه است. قند مصنوعی آسپارتام می‌تواند سبب بروز سردرد در برخی افراد شود. شواهد به دست آمده از برخی تحقیقات نیز نسبت به افزایش شانس ابتلا به سکته مغزی و زوال عقل در میان افرادی که نوشابه‌های رژیمی می نوشند، هشدار می‌دهند.

بهترین نوشیدنی چیست؟

بهترین نوشیدنی بدون کالری، آب است. آب برای بسیاری از فرآیندهای طبیعی بدن ضروری است. بنابراین جایگزین کردن آن با نوشابه‌های رژیمی یک اقدام نادرست محسوب می‌شود.

حذف نوشابه‌های رژیمی برای کسانی که به مصرف آنها عادت کرده‌اند، می‌تواند دشوار باشد. بنابراین این فرآیند می‌تواند به صورت تدریجی انجام شود. اگر شما روزانه ۵-۴ لیوان نوشابه رژیمی می‌نوشید، ابتدا مصرف آن را به ۳-۲ لیوان در روز و سپس یک لیوان در روز کاهش دهید.

www.takfars.ir

به طور کلی، توصیه می‌شود به طور مداوم از نوشابه‌های رژیمی استفاده نکنید. فقط زمانی که تمایل به مصرف نوشابه دارید می‌توانید از نوشابه‌های رژیمی به عنوان یک جایگزین موقت استفاده کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر