تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا می شود چربی خون را فقط با غذا کنترل کرد

image آیا می شود چربی خون را فقط با غذا کنترل کرد

ما دو دسته چربی در خون داریم؛ یکی تری‌گلیسیرید خون است که ارتباط بسیار مستقیمی با نوع غذای مصرفی ما دارد و دومین چربی خون، چربی کلسترول است که به چند بخش تقسیم می‌شود: کلسترول خوب (کلسترول HDL) و کلسترول بد (کلسترول LDL).

تری‌گلیسیرید صد درصد با برنامه غذایی ما مرتبط است.

اگر مثلا یک هفته به مسافرت بروید و در آنجا دائم از غذاهای چرب استفاده کنید، بعد از مسافرت تری‌گلیسیرید نسبت به ده روز قبل یا یک ماه قبل تغییر واضحی می‌کند.

از طرف دیگر برای کاهش تری‌گلیسیرید خون، حتما باید چربی‌های غذا را کاهش داد، بخصوص چربی‌های ترانس که در روغن جامد هیدروژنه وجود دارند که توسط سازمان بهداشت جهانی روغن مضری محسوب می‌شود و توصیه می‌شود به هیچ عنوان افراد از آن استفاده نکنند.

تکفارس آی آر

همچنین چربی‌های اشباع که در کره، خامه و سرشیر وجود دارند هم منجر به این می‌شوند که سلامت قلب و عروق تحت تاثیر قرار بگیرد .

در رابطه با کلسترول مقداری کار سخت‌تر است.

هفتاد درصد کلسترول درون‌زاد است و ما نمی‌توانیم با تغذیه نقش خاصی روی آن بازی کنیم، اما در رابطه با سی درصد بقیه عملا جای مانور داریم که می‌توانیم با استفاده از غذاهای کم‌چرب، غذاهای فاقد چربی‌های ترانس، غذاهای با چربی اشباع کم و استفاده از روغن‌های مفید، میزان کلسترول را کاهش دهیم.

باید یاد آور شد کلسترول خوب خون می‌تواند با ورزش کردن افزایش پیدا کند و نسبت کلسترول بد به کلسترول خوب را می‌توانیم به این طریق تصحیح کنیم.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر