تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا میخواهید به طور تضمینی سیگار کشیدن را ترک کنید

image آیا میخواهید به طور تضمینی سیگار کشیدن را ترک کنید

دلیل ترک سیگار را برای خود مشخص کنید

برای انگیزه داشتن به دلیلی قدرتمند و شخصی نیاز دارید. این دلیل می تواند محافظت از خانواده تان در برابر تنفس دود دست دوم سیگار، کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه، بیماری های قلبی و مشکلات دیگر یا حتی جوان تر دیده شدن باشد.

قبل از ترک کردن ناگهانی سیگار باید خود را آماده کنید

سیگار کشیدن یک اعتیاد است. مغز شما به نیکوتین آن وابسته شده است. از دکترتان بخواهید تمام راه هایی که به ترک سیگار کمک میکنند، مانند کلاس ها و اپلیکیشن های ترک سیگار، مشاوره ها، دارو و هیپنوتیزم را به شما معرفی کند. این روش ها به شما کمک میکنند برای روزی که میخواهید سیگار را کنار بگذارید، آماده باشید.

تکفارس آی آر

درمان جایگزین نیکوتین را در نظر بگیرید

وقتی سیگار را کنار می گذارید قطع نیکوتین می تواند باعث سردرد، تغییر در خلق و خو و کاهش انرژیتان شود. مقاومت در برابر تمایل و اشتیاق برای فقط یک سیگار دیگر بسیار سخت است. درمان های جایگزین نیکوتین میتوانند این تمایلات را متوقف کنند. مطالعات نشان داده اند که آدامس های نیکوتین میتوانند در طی دوره ترک سیگارتان بسیار مفید باشند.

داروهای تجویز شده تان را بشناسید

داروها میتوانند تمایل و گرایش به سیگار کشیدن را متوقف کنند و لذت آن در طی مصرف این داروها به شدت کاهش می یابد. برخی دیگر از داروها نیز عوارض ترک سیگار، مانند افسردگی یا مشکلات تمرکزی را کاهش می دهند.

به افراد مورد علاقه تان تکیه کنید

www.takfars.ir

خانواده، دوستان و افرادی که به آنها نزدیک ترید را در جریان دوره ترک سیگارتان قرار دهید. آنها میتوانند شما را به خوبی تشویق کنند و وقتی وسوسه می شوید که دوباره سیگاری روشن کنید با حمایتشان شما را از این کار منصرف کنند. هم چنین می توانید با مشاورتان در این مورد صحبت کنید.

به خود استراحت دهید

یکی از دلایلی که بیشتر افراد سیگار می کشند این است که سیگار کشیدن به آرام شدن آنها کمک میکند. وقتی سیگار را ترک میکنید به راه هایی جدید برای رفع این نیاز خود احتیاج خواهید داشت. گزینه های زیادی برای این کار خواهید داشت. می توانید به موزیک مورد علاقه تان گوش دهید، با دوستانتان وقت بگذرانید، برای ماساژ از مرکز ماساژ وقت بگیرید یا برای تفریحی که خیلی دوست دارید وقت بگذارید. در طی چند هفته اول ترک سیگارتان، سعی کنید از موقعیت های استرس زا دوری کنید.

از الکل و محرک های دیگر دوری کنید

وقتی مشروبات الکلی مصرف میکنید، پایبند بودن به اهدافی که برای ترک سیگار برای خود در نظر گرفته اید دشوار خواهد بود. به همین ترتیب، اگر وقتی قهوه می نوشید تحریک می شوید که سیگاری روشن کنید؛ سعی کنید قهوه را با چای جایگزین کنید. اگر عادت کرده بودید که بعد از غذا سیگار بکشید هم می توانید کار دیگری به جای آن انجام دهید؛ برای مثال می توانید قدم بزنید، آدامس بجوید، با دوست یا فردی که دوستش دارید سرگرم صحبت شوید.

خانه را تمیز کنید

بعد از اینکه تصمیم به کنار گذاشتن سیگار کردید تمام خاکستر سیگارها و فندک هایتان را دور بریزید. همه لباس ها و ملحفه ها و هر چیزی که بوی سیگار می دهد را بشویید. اگر مبلمان، وسایل منزل و فرش هایتان هم بوی سیگار گرفته اند آنها را تمیز کنید. برای خلاص شدن از شر هر بوی احتمالی دیگر نیز می توانید از خوشبو کننده هوا استفاده کنید. اگر در ماشینتان نیز سیگار می کشیدید، تمیز و خوشبو کردن آن را نیز فراموش نکنید. سعی کنید هر وسیله یا بویی که سیگار کشیدن را به یاد شما می آورد از خود دور کنید.

دوباره و دوباره تلاش کنید

خیلی از افراد بارها و بارها قبل از اینکه به طور کامل سیگار را کنار بگذارند تلاش میکنند. اگر یک بار سیگاری روشن کردید نا امید نشوید. در عوض به احساسات یا عواملی که باعث روشن کردن مجدد سیگارتان شدند فکر کنید و به دنبال راه حل برای تلاش مجدد باشید.

حرکت کنید

تک فارس

داشتن فعالیت می تواند گرایش به نیکوتین را کاهش داده و علائم ترک سیگار را کاهش دهد. وقتی میخواهید سیگار روشن کنید، به جای آن کفش های پیاده روی تان را بپوشید و کمی قدم بزنید. حتی فعالیت های کوچک هم کمک بزرگی به شما میکنند؛ مانند کشیدن علف های هرز باغچه یا بردن سگتان برای پیاده روی.

میوه و سبزیجات مصرف کنید

وقتی در حال ترک سیگار هستید سعی نکنید که رژیم هم بگیرید. فشار آوردن بیش از حد روی بدنتان می تواند تاثیری منفی داشته باشد. تنها اینکه کمی بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید تاثیر بسیار خوبی خواهند داشت و از هر لحاظی برای بدنتان خوب هستند.

پاداشی برای خود در نظر بگیرید

علاوه بر تمام مزایایی که ترک سیگار برای سلامتی شما دارد یکی از مزایای دیگری که کنار گذاشتن سیگار دارد پولی که ذخیره میکنید است. برنامه های آنلاینی وجود دارند که نشان می دهند اگر سیگار را کنار بگذارید چقدر پولدارتر خواهید شد. با خرج کردن بخشی از آن پول روی کار یا چیزی که دوست دارید به خود پاداش دهید.

به یاد داشته باشید که زمان نیز به نفع شماست

به محض ترک سیگار، فورا مزایای سلامتی آن را خواهید دید. بعد از تنها ۲۰ دقیقه، ضربان قلبتان به حالت عادی بر می گردد. بعد از ۱ روز، سطح مونوکسید کربن خونتان تنظیم خواهد شد. تنها در ۲ تا ۳ هفته خطر ابتلا به حمله قلبی در شما کاهش خواهد یافت. در بلند مدت خطر ابتلا به سرطان ریه و سرطان های دیگر نیز کاهش خواهند یافت.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر