تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا میخواهید با لبخند خود دیگران را شیفته خود کنید

روزی دوبار مسواک بزنید

برای داشتن دندان‌های سفید و سالم دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند روزی ۲ مرتبه مسواک بزنید. از آنجایی که پلاک می‌تواند به تارتار تبدیل شود، با مسواک کردن مرتب سفیدی و سلامت دندان‌های خود را حفظ خواهید کرد.

نحوه‌ی مسواک کردن دندان‌ها هم مهم است. فرچه را در زاویه‌ی ۴۵ درجه‌ی لثه نگه دارید و به اندازه‌ای فشار وارد کنید که بافت لثه کمرنگ شود. حالا آرام آرام مسواک را روی دندان‌ها بکشید و هر بار تنها بر یک یا دو دندان تمرکز کنید. با این کار سلامت لثه‌ها حفظ خواهد شد و پلاک بیشتری از بین خواهد رفت.

قطعا مدتی طول خواهد کشید تا متوجه تغییر در دهان و دندان‌‌هایتان شوید. با این حال به‌وجود آوردن این تغییرات ارزش صرف وقت و هزینه را دارد؛ زیرا هم لبخند زیبا و هم سلامت عمومی بدن شما را تضمین خواهد کرد.

هر روز از نخ‌ دندان استفاده کنید

تکفارس آی آر

نخ دندان پلاک‌ها را از بین دندان‌ها و زیر لثه‌ها یعنی دقیقا جاهایی که مسواک به آنها دسترسی ندارد، پاک می‌کند. استفاده‌ی روزانه از نخ دندان مانع پوسیدگی دندان و التهاب لثه می‌شود. اگر پلاک‌ها را از بین نبرید، زیر سطح خطوط لثه جمع می‌شوند و به این ترتیب دچار بیماری‌های پیرادندانی می‌شوید، استخوان دندان‌تان از بین می‌رود و در نهایت دندان‌ خود را از دست خواهید داد.

برای استفاده صحیح از نخ دندان باید آن را محکم به دور انگشت‌تان بپیچید و در فضای بین دندان‌ها وارد کنید. دو یا سه بار به آرامی آن را در زیر خطوط لثه‌ بالا و پایین کنید. اگر دچار خونریزی شدید باید بدانید که این خونریزی احتمالا به علت التهاب لثه یا یک نوع بیماری لثه است. اگر خونریزی ناشی از التهاب خفیف یا معتدلِ لثه باشد، در طی ۲ هفته بند خواهد آمد.

اگر واقعا نمی‌توانید از نخ دندان استفاده کنید، آب‌پاش دهانی را امتحان کنید. این دستگاه آب یا محلول دهان‌شوی را روی دندان‌ها اسپری می‌کند و پلاک و غذاهای باقی‌مانده بین دندان‌ها و زیر خط لثه را تمیز می‌کند.

دوبار در سال دندان‌ها‌یتان را جرم‌گیری کنید

با جرم‌گیری دندان‌ها‌یتان هر شش ماه یک‌بار، هم سلامت دهان و دندان‌ و هم زیبایی لبخندتان را تضمین کرده‌اید. وقتی جرم‌گیری دندان‌ها نامرتب باشد، دچار بیماری‌های پیرادندانی خواهید شد. این بیماری‌ها لثه‌ها را عقب می‌برد و آنها را ملتهب و دچار خونریزی می‌کند. باید توجه کنید که بیماری‌های پیرادندانی با خطرات دیگری از جمله حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، دیابت، اضافه وزن، زایمان زودرس و وقفه‌ی تنفسی در خواب در ارتباط است.

www.takfars.ir

از آنجایی که بسیاری از بیماری‌ها خود را در دهان نشان می‌دهند، دندان‌پزشک‌ علاوه بر از بین بردن جرم‌ها، سلامت عمومی بدن شما را نیز بررسی می‌کند و در صورت وجود مشکل شما را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

سیگار و قلیان را ترک کنید

سیگار و قلیان دندان‌هایتان را زرد می‌کنند. زردی و جرم ناشی از دود گاهی اوقات سطحی و ظاهری است و می‌توان با جرم‌گیری آن را از بین برد، اما باید حواس‌تان باشد که گاهی این زردی و جرم به مینا‌ی دندان نفوذ و آنجا جا خوش می‌کند.

سیگار و قلیان به لثه‌های سالم شما آسیب می‌زنند، آن‌ها را به عقب می‌برند و در اطراف دندان‌ها حفره‌های بزرگ ایجاد می‌کنند؛ به این ترتیب دندان‌ها بلندتر به نظر می‌رسند و فضاهای سیاهی بین آنها دیده می‌شود. مصرف دخانیات درمان بیماری‌های لثه را نیز دشوارتر می‌کند.

مصرف چای و قهوه را کم کنید

همه می‌دانیم که نوشیدنی‌هایی نظیر چای و قهوه دندان‌ها را زرد می‌کنند. این نوشیدنی‌ها نیز لایه‌ی زردی را روی دندان‌هایتان ایجاد می‌کنند که با جرم‌گیری از بین می‌روند؛ اما همان‌طور که در مورد دخانیات گفتیم، این زردی ممکن است وارد مینای دندان‌هایتان بشود.

چای یا قهوه‌‌ی خوش‌عطر و طعم‌تان را با نی میل کنید تا دندان‌هایتان جرم نگیرند و ریسک از دست دادن این عضو حیاتی را کاهش دهید. بهتر است پس از نوشیدن چای و قهوه آب در دهان‌تان بچرخانید؛ با این کار مایع تیره‌رنگ به مدت طولانی روی دندان‌تان نمی‌نشیند.

محصولات سفیدکننده را با دقت انتخاب کنید

بسته به نیازتان در بازار محصولات سفیدکننده‌ی متنوعی را می‌یابید از جمله مدادهای ژلی، دهان‌شویه، خمیردندان، محصولات سفیدکننده‌ی لیزری و غیره. گرچه انتخاب محصول مناسب از بین این همه گزینه دشوار است اما هر کدام مزایای خاص خود را دارد که می‌تواند به حل مشکل شما کمک کند. خمیردندان‌‌ها و دهان‌شویه‌های سفیدکننده برای چای‌ و قهوه‌خورهای قهار مناسب هستند. مدادهای ژلی هم برای پاک کردن نواحی کوچک، مثلا وقتی دندانی به عقب رفته و جرم زیادتری در آنجا جمع می‌شود، مناسب هستند. با استفاده از سفیدکننده‌های لیزری، بهترین نتایج را به دست خواهید آورد.

یک مسواک باکیفیت بخرید

تک فارس

مسواک‌های برقی باکیفیت در مقایسه با مسواک‌های دستی معمولی، پلاک‌های بیشتری را از بین می‌برند و در سلامت لثه‌ها مؤثرتر هستند. در حال حاضر بسیاری از مسواک‌های برقی دارای گزینه‌هایی برای سفید کردن و دندان‌های حساس هستند. بدنه‌ی این مسواک‌ها تا دو سال ماندگاری دارد، در حالی‌که سر آنها را می‌توان به‌طور مرتب تعویض کرد.

اگر توانایی مالی برای خرید یک مسواک برقی ندارید، حتما یک مسواک دستی با فرچه‌ی نرم تهیه کنید. گرچه مسواک‌های سفت و معمولی به وفور در بازار وجود دارند، اما متخصصان دهان و دندان به هیچ عنوان آنها را توصیه نمی‌کنند. مسواک کردن محکم و استفاده از مسواک‌های سفت لثه‌ها را به عقب می‌راند و مینای دندان را از بین می‌برد.

آب بسیار بنوشید

آب سالم‌ترین نو‌شیدنی برای داشتن لبخند زیبا و سلامت بد‌ن‌تان است. نوشیدن آب دندان‌ها را تمیز می‌کند و مانع پوسیدگی آنها می‌شود. آب شیر بهترین گزینه است، چرا که فلوراید موجود در آن در محدوده‌ی میزان توصیه‌شده است. آب‌های بسته‌بندی اغلب از منابعی تهیه می‌شوند که یا به مقدار فلوراید موجود در آن نظارت نمی‌شود یا کاملا فاقد فلوراید است. میزان مناسب فلوراید سلامت دندان‌ها را ارتقا می‌دهد و مانع پوسیدگی آنها می‌شود.

نوشیدن مداوم نوشیدنی‌های اسیدی یا شیرین باعث تسریع پوسیدگی و از بین رفتن دندان می‌شود. از آنجا که نوشیدنی‌های ورزشی مضرات زیادی برای دندان‌ها دارد، ورزشکاران جزو افرادی هستند که دندان‌هایشان بیشتر در معرض آسیب قرار دارد.

سلامت کلی بدن‌تان را بهبود ببخشید

بیماری‌هایی نظیر فشارخون بالا، دیابت، اضافه‌وزن و دندان‌قروچه بر سلامت دندان و ظاهر لبخندتان تأثیر منفی دارند. یادتان باشد وقتی بدن‌ دچار یک بیماری باشد، درمان بیماری‌های دیگر دشوارتر خواهد بود.

به جای اینکه روی علائم بیماری‌تان سرپوش بگذارید، خوب است که سلامت خود را با به‌کارگیری روش‌های پیشگیری‌کننده بهبود ببخشید. تغذیه‌ی مناسب و ورزش کافی در سلامت دندان و لثه‌ها بسیار مؤثر است.

‌بیماری دهان و دندان را به موقع درمان کنید

بیماری‌های دهان و دندان هرگز خودبه‌خود خوب نمی‌شوند. اگر پوسیدگی دندان را درمان نکنید، خواهید دید که یک حفره‌ی کوچک به پوسیدگی عمیق دندان تبدیل خواهد شد و آن وقت است که دندانی که فقط به پُر کردن سطحی نیاز داشت، به پُر کردن کانال ریشه و تاج دندان نیازمند است.

T A K F A R S

درمان زودهنگام پوسیدگی دندان یعنی نواحی کوچک‌تری از دندان را باید درمان کرد. با این کار ساختار و ثبات دندان حفظ می‌شود و هزینه‌های درمان نیز کمتر خواهد بود. اگر پوسیدگی دندان را رها کنید، به سایر دندان‌‌ها سرایت می‌کند و ممکن است عفونت به سراسر بدن‌تان نیز انتقال یابد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر