تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا من از دیگران باهوش تر هستم چطور باید بفهمید

image آیا من از دیگران باهوش تر هستم چطور باید بفهمید

میزتان نامرتب و شلوغ است

همان طور که گفته شد، ارائه تعریف واحدی از هوش وجود ندارد و سالیان سال است که رونشناسان به بررسی در این زمینه مشغول هستند. پروفسور رابرت جی، اشترنبرگ، هوش را یک توانمندی می داند و می گوید: آموختن از تجارب گذشته، به کارگیری مفاهیم انتزاعی و بهره گیری از آگاهی برای ایجاد تغییراتی محیطی، یکی از تعاریف هوش تلقی می شود.

برخی از مهارت ها از جمله ادراک، یادگیری، تقویت حافظه، استدلال و حل مشکلات، به تقویت هوش می انجامند. احتمالا تصور شما از یک فرد باهوش، این است که وی باید بسیار مرتب و منظم باشد اما مطالعات انجام شده در دانشگاه مینه سوتا نشان می دهد افرادی که ایده های خلاقانه بیشتری دارند، در مقایسه با سایرین، چندان مرتب نیستند.

نویسنده این پژوهش، دکتر کاثلین وُهز، چنین می گوید: چنین بهم ریختگی هایی به دلیل شکستن سنت هاست که به شکل گیری بصیرت های جدیدی نیز می انجامد. محقق دیگری از دانشگاه دوک به نام دکتر جاناتان وای نیز بر این موضوع صحه گذاشته و چنین می گوید: در واقع این بی نظمی و در هم ریختگی محیط اطراف نیست که به خلاقیت و تولید می انجامد بلکه خلاقیت است که سبب چنین بی نظمی هایی می شود.

تکفارس آی آر

در واقع افراد باهوش دائم در حال پرورش ایده های جدید هستند و به برخی از مسائل جزئی توجه چندانی نمیکنند.

تا دیروقت بیدار هستید

در بسیاری از فیلم ها نیز شاهد بوده اید که افراد باهوش تا پاسی از شب بیدار هستند. در پژوهشی که در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن انجام پذیرفت، نشان داده شد، افرادی که دیرتر می خوابند از هوش بالاتری برخوردار هستند. دلیل اصلی این امر نیز به روند تکامل بشر وابسته است چرا که شب برای اسلاف ما با مخاطراتی همراه بود و به نظر می رسد که افرادی که در این زمان بیدار بودند، به مراتب با هوش تر از دیگران بودند.

همچنین بیدار بودن در طول شب برای ذهن های خلاق جذابیت بیشتری نیز داشت. دکتر وای بر این باورست که ساعت بدن افراد باهوش تر به گونه متفاوتی عمل میکند و دلیل دیگر این امر نیز آن است که آنها اغلب افراد درونگرایی هستند و با بیدار ماندن در طول شب، تمام عوامل مزاحم را کنار گذاشته و به اندیشیدن و حل مسائل مبادرت میکنند.

اگر شما نیز در گروه افراد شب زنده دار هستید توجه داشته باشید که بین هفت تا نه ساعت خواب شبانه روز را در برنامه خود بگنجانید.

www.takfars.ir

دشنام می دهید

پژوهشگری به نام دکتر تیموثی جی به مطالعه لغات نه چندان رایج زبانی که از آنها به عنوان فحش یاد می شود، پرداخت و روابطی را میان روان بودن در ابراز واژه ها مورد بررسی قرار داد. وی می گوید: هر اندازه در زمینه ای الفاظ بیشتری بدانید، بدان معناست که در زمینه دیگری نیز دایره لغتی بیشتری دارید. چندان عجیب نیست که افراد باهوش تر، فحش های بیشتری را بلد باشند. البته این بدان معنا نیست که این الفاظ را به کار می برند.

دوش آب سرد را دوست دارید

احتمالا در این باره بسیار شنیده اید. مطالعه ای در این زمینه و در کشور فنلاند انجام پذیرفت نقش موثر دوش آب سرد برای کاهش خستگی، فشار، تقویت حافظه و خلق و خوی را به اثبات رسانید.

مقالاتی که در این ارتباط و در نیویورک تایمز انتشار یافتند، به نقش آب سرد تاکید و آن را برای شکل گیری الهام ها و ایده هایی در طول روز اشاره کرد. این عادت می تواند به مغز شما انرژی رسانی کند.

صدای جویدن غذا، اعصاب تان را خرد میکند

احتمال برای تان پیش آمده که فردی با صدای بلند و نامطلوب در کنارتان چیزی را بجود. مطالعه ای در دانشگاه نورث وسترن نشان داده که هر عاملی که تمرکز را در افراد باهوش برهم بزند، موجبات آزار آنها را فراهم می آورد. شاید به همین دلیل نیز این گروه شب ها را برای انجام عمده فعالیت های فکری خود بر می گزینند.

گاهی کارهای احمقانه و بدون تفکر انجام می دهید

اگر در گذشته چنین کارهایی را انجام داده اید، این امکان وجود دارد که فرد باهوشی باشید. بر اساس مطالعات علمی انجام شده توسط سونی براون، نویسنده تکامل دیوانگی، انجام بدون فکر برخی از کارها به پردازش اطلاعات و حل مشکلات کمک میکند.

این پژوهش توسط محققان بریتانیایی نیز مورد بررسی قرار گرفت. محققان این پژوهش دریافتند، افرادی که بدون فکر کردن کاری را انجام می دهند، تا ۲۹ درصد بیشتر از سایرین، برخی از اطلاعات را به خاطر می آورند. انجام بدون فکر برخی از کارها سبب کارآیی بهتر حافظه تان شده و به مغز نیز راهکارهای بصری را برای بیان مفاهیم و احساسات می دهد.

تک فارس

دکتر وای فرضیه ای را در این ارتباط ارائه می دهد: در واقع این وضعیت، عدم تفکر کامل به شمار نمی آید بلکه دور ماندن از برخی از مسائل است. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که ایده ای به ذهن شما بیاید در حالی که تمرکزی بر آن نیز وجود نداشته و این ایده در پس ناخودآگاه ذهن شکل گرفته باشد.

از خودتان انتقاد میکنید

شاید این تصور رایج وجود داشته باشد که افراد باهوش از اعتماد به نفس فراوانی برخوردار باشند اما لزوما این امر صادق نیست. در مطالعه سال ۱۹۹۹ میلادی (۱۳۷۸ شمسی) دانشگاه کورنل، دانشمندان دریافتند، افراد بی کفایت خود قادر به تشخیص بی کفایتی های شان نیستند که نوعی ارزیابی فردی تلقی و از آن به اثر دانینگ-کروگر یاد می شود.

دکتر دیوید دانینگ نتایج مطالعات خود را اخیرا در نشریه Pacific Standard به انتشار رسانید. او بر این باورست که افراد باهوش تر، عمدتا توانمندی ها و دستاوردهای خود را دست کم می گیرند و به جای آنکه اعتماد به نفس فراوانی داشته باشند، از عملکردهای خود انتقاد میکنند.

رویاپردازی میکنید

اگرچه تا پیش از این تصور می شد، روپردازی تاثیرات منفی را بر عملکرد مغز میگذارد اما پژوهش های اخیر محققان نشان داده که عوامل دیگری بر این روند تاثیرگذار باشند. مطالعه مرتبط دانشگاه کالیفرنیا، به اثبات رسانید افرادی که در فواصل انجام کارهای ضروری به امور غیرضروری نیز می اندیشند، تکالیف و وظایف خود را بهتر انجام می دهند.

این پژوهش ها نشان داد، اختصاص زمانی به انجام کارهای غیرضروری، می تواند به حل بهتر مسائل و افزایش خلاقیت افراد بیانجامد. مکانیزم رویاپردازی بسیار شبیه به انجام کاری بدون تفکر است. دکتر وای در این باره می گوید: رویاپردازی اتفاقی در پس ذهن است و این احتمال وجود دارد که حتی بدون تمرکز مستقیم به یک موضوع خاص، به حل آن و یا ارائه راهکارهایی برای آن مسئله بپردازد.

بسیاری از دستاوردهای علمی نیز نشان می دهند که اندکی دور ماندن از مسئله ای که ذهن را مشغول نگاه داشته، با پرت کردن حواس به ارائه راهکارهای مرتبط می انجاند. اگر شما نیز رویاپردازی میکنید و این کار یکی از عادات تان به شمار می رود، این احتمال وجود دارد که مهارت های حل مسائل و یا خلاقیت در شما بیشتر از سایرین باشد.

با خودتان حرف می زنید

شاید به نظرتان برسد که حرف زدن با خود از نشانه های جنون است اما بهتر است بدانید که یکی از نشانه های قدرت تفکر در ابعاد وسیع، حافظه خوب و مهارت های ادراکی است.

T A K F A R S

در مطالعه ای که در دانشگاه ویسکونتین و پنسیلوانیا انجام پذیرفت، محققان از شرکت کنندگان این پژوهش خواستند تا اشیائی را به خاطر سپرده و آنها را بیابند. بلند گفتن نام آن اشیاء توانست به به خاطر سپردن آنها کمک فراوانی کند.

گری لوپیان، نویسنده این تحقیق، در مورد نتایج بدست آمده چنین می گوید: زبان تنها سیستم برقراری ارتباط نیست بلکه می تواند ادراک را افزایش داده و به تفکر موثرتر نیز بیانجامد. در واقع زمانی که نام شیء را بلند بیان میکنید، آنرا در ذهن خود مجسم میکنید و در نتیجه مغز قدرت به خاطر سپردن و یا یافتن بهتر آن شیء را می یابد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر