تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا شش ها و ریه های من سالم است نشانه های تشخیصی

image آیا شش ها و ریه های من سالم است نشانه های تشخیصی

در پاها احساس ورم، درد و یا فشردگی دارید

شاید در نگاه نخست داشتن چنین نشان هایی ذهن را به سمت وجود مشکلی در ریه متمایل نسازد اما اختلال در رگی به نام ترومبوز در پا، دردها یا گرفتگی هایی در این منطقه از بدن به وجود می آورد. دکتر اندرو مک کی از مرکز سرطان سوفیا گوردن در برلینگتون ماساچوست، می گوید، پارگی این رگ می تواند اختلالی را در ریه ها به وجود آورد که از آن به آمبولی ریه یاد می شود.

انسداد در ریه می تواند منجر به بسته شدن مسیر خون و آسیب شدید شش ها شود. نفس های بریده، مشکلات تنفسی و درد در ناحیه قفسه سینه می تواند از جمله نشانه های این بیماری به شمار آیند. بهتر است در چنین زمان هایی هرچه سریع تر از یک پزشک کمک بگیرید چرا که گزارش های بدست آمده از مراکز قلب، ریه و خون آمریکا، احتمال ۳۰ درصد مرگ را در هنگام بروز نشانه های یاد شده گزارش کرده است.

بریده بریده نفس می کشید

تکفارس آی آر

سرماخوردگی و آنفولآنزا می تواند مشکلات فراوان تنفسی را به وجود آورد. دکتر مک کی می گوید: اگر از مشکلات تنفسی رنج می برید و یا استرس فراوانی را تجربه میکنید، احتمال شکل گیری باکتری های عفونی در کنار سرماخوردگی در شما بیشتر خواهد شد.

این باکتری ها کارکرد شش ها به مخاطره می اندازند و احتمال ابتلا به ذات الریه باکتریایی یا برونشیت را افزایش می دهند. در چنین مواقعی، لازم است که ارزیابی های پزشکی مرتبط انجام گیرد و در صورت لزوم از آنتی بیوتیک نیز استفاده شود.

اخیرا به جای پله از آسانسور استفاده میکنید

اگر در هنگام انجام برخی از فعالیت های معمول روزانه در تنفس دچار مشکل می شوید، بدون آنکه سرماخورده باشید، تنفس های بریده و غیرطبیعی دارید این احتمال وجود دارد که پزشک تان برای شما آزمایش COPD که مربوط به بیماری مزمن انسدادی ریه است را تجویز کند. بر اساس داده های انجمن ریه آمریکا این بیماری سومین عامل مرگ و میر در این کشور به شمار می آید.

از آنجایی که ۱۱ میلیون آمریکایی تحت درمان بیماری مزمن انسدادی ریه قرار دارند، این احتمال وجود دارد که بسیاری دیگری از آنها خصوصا زنان آمریکایی از ابتلای خود به این عارضه ناآگاه باشند. بسیاری تصور میکنند که تنفس های کوتاه و بریده از نشانه های افزایش سن است که البته این تصور نادرست است.

www.takfars.ir

سینه شما خس خس میکند

دکتر مک کی بر این باور است که اگر فردی قادر به کشیدن نفس های عمیق نباشد باید به پزشک مراجعه کند. این عارضه می تواند بر اثر بیماری مزمن انسدادی ریه یا کم خونی به وجود آمده باشد که کم خونی حاصل از فقر آهن یا آنمی با یک آزمایش ساده خون قابل تشخیص است.

یکی دیگر از دلایل خس خس کردن سینه در میان بزرگسالان می تواند ابتلا به آسم باشد که بر اساس مطالعات و بررسی های انجمن تنفس اروپا در مقایسه با آسم در دوران کودکیشدت بیشتری دارد. در واقع ۱۰ درصد از بزرگسالان بالای ۶۵۵ سال ممکن است به چنین نارسایی مبتلا باشند و در کنار سینوزیت های مزمن می تواند مشکلات بیشتری را برای فرد بزرگسال به همراه داشته باشد.

هیچ نشانه ای در شما وجود ندارد

سرطان ریه یکی از خبرهایی است که شنیدن در مورد آن برای هیچ فردی مطلوب نیست. دکتر مک کی می گوید متاسفانه در مراحل اولیه ابتلا به این سرطان، نشانه ها به سختی ظاهر می شوند. وی از تجربه خود در مورد بیمارانش می گوید: در میان بیماران من سرطان ریه به ندرت و تنها بر حسب اتفاق در مراحل اولیه آن تشخیص داده می شود. در مواقعی که از ستون فقرات یا شش های بیمار نمونه اشعه ایکس گرفته می شود این عارضه قابل تشخیص است.

برخی دیگر از نشانه ها با مشاهده احساس خستگی، سردرد و پراکنده شدن ضعف در کل بدن قابل تشخیص هستند. به همین دلیل نیز اگر در معرض بیماری های ریوی قرار دارید یعنی در سنین بالای ۵۵ سال هستید یا بیش از ۳۰ سال است که سیگار می کشید، بهتر است سی تی اسکن را انجام دهید. دکتر مک کی آمار مبتلایان به سرطان ریه در آمریکا را ۹۹ میلیون نفر می داند.

با سرفه کردن خون بالا می آورید

اگر خون بالا می آورید می تواند هشداری برای مراجعه هرچه سریع تر شما به پزشک باشد. این خون می تواند قرمز، قهوه ای یا به همراه خلط باشد. دکتر مک کی می گوید اگرچه این امر یکی از نشانه های سرطان ریه است اما بدان معنا نیست که همه کسانی که خون بالا می آورند به این سرطان مبتلا باشند.

آمار و داده های بدست آمده از کلینیک مایو نشان داده که خروج خون می تواند دلایل دیگری چون برونشیت های خوش خیم و یا بیماری مزمن انسدادی ریه داشته باشد. در هر حال توصیه می شود که در صورت بالا آوردن خون و به هر دلیلی که باشد به پزشک مراجعه شود.

چگونه شش های خود را سالم نگه دارید؟

تک فارس

دکتر مک کی مهم ترین عامل محافظت از شش ها را دور ماندن از تنباکو می داند و می افزاید: باید بدانید که ریه ها همچون یک فیلتر از ورود ذره های ناسالم و آلوده جلوگیری به عمل می آورند و در عوض مسئول رساندن اکسیژن به سایر اندام های بدن هستند. شما هم تمایلی ندارید که سد کار این عضو شده و اکسیژن رسانی را مختل کنید.

وی توصیه میکند که با کنار گذاشتن سیگار، کارآیی طبیعی این عضو را حفظ کنید.

ریه یا شش، عضو کنترل کننده وضعیت تنفس در بدن است که اکسیژن را از محیط دریافت و به جریان خون وارد میکند، سپس دی اکسید کربن را به محیط باز می گرداند.

برخی از نشانه ها از جمله سرفه های بدون توقف، نفس نفس زدن در هنگام بالا رفتن از پله یا حتی مشاهده اندکی خون در هنگام سرفه کردن بسته به شدت هر کدام از نشانه های نامبرده شده میتوانند، هشدارهایی را در مورد شش ها به همراه داشته باشند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر