تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا روده های من سالم هستند چطور بفهمم

بیمار شدن مداوم

۷۰ درصد از سیستم ایمنی بدن در روده ساکن است. مخاط چسبنده و نازک دستگاه گوارش از سلول های ایمنی، ایمونوگلوبین ها (آنتی بادی هایی که بیگانه ها را از بین می برند)، و باکتری های روده ای ساخته شده است. اگر شما به طور مداوم بیمار شوید، یکی از دلایلی که وجود دارد این است که این سیستم تعادل ندارد.

توصیه این است که میوه های پر از فیبر، سبزیجات و غلات سبوس دار مصرف کنید و میزان مصرف قند را کنترل نمایید. یک رژیم غذایی خوب به ارتقای رشد باکتری های مفید روده (که از فیبر تغدیه میکنند) و محدود کردن رشد باکتری های مضر (که از پروتئین و چربی مواد غذایی مانند گوشت قرمز تغدیه میکنند) کمک میکند.

شما همچنین می توانید از پزشک بخواهید داروهای پروبیوتیک را برایتان تجویز کند که نوعی باکتری لاکتوباسیلوس است که سیستم ایمنی را تقویت می نماید.

بثورات پوستی خارش دار در آرنج و زانو

تکفارس آی آر

این مشکل ممکن است مانند یک اگزما به نظر برسد، اما می تواند بیماری سلیاک باشد، یک بیماری خودایمنی که باعث می شود فرد بیش از حد به گلوتن (پروتئین موجود در گندم و جو و چاودار) حساس شود. این بثورات جلدی با عنوان درماتیت هرپتی فرم شناخته می شوند که همیشه با علائم گوارشی همراه نیست.

بیماران زیادی وجود دارند که سال ها بیماری شان توسط درماتولوژیست ها درست تشخیص داده نمی شود و ناشناخته باقی میماند و بعدها در بسیاری از آن ها با توجه به علائمی مانند کم خونی و یا پوکی استخوان، سلیاک مشخص می گردد.

بدن افراد مبتلا به بیماری سلیاک حتی با خوردن مقدار بسیار کم گلوتن شروع به آزاد کردن آنتی بادی IgA میکند که به روده حمله می نماید. گاهی IgA در عروق خونی کوچک زیر پوست جمع شده و باعث بروز بثورات پوستی مانند اگزما می گردد.

خبر خوب اینکه اگر به بثورات پوستی دچار شدید، پزشک می تواند بیماری سلیاک را با نمونه بردری از پوست و مشاهده ی برخی آنتی بادی های خاص تایید کند. با توقف مصرف گلوتن، بثورات پوستی از بین می روند.

فرسوده شدن دندان ها

www.takfars.ir

آیا دندانپزشک به شما گفته است که مینای دندان هایتان به طور کامل فرسوده شده است و باید سریعا به یک متخصص گوارش مراجعه کنید. این می تواند نشانه ای از بیماری تشخیص داده نشده ریفلاکس معده و یا بازگشت اسید معده به مری باشد، به خصوص اگر شما علائم دیگری مانند گلودرد، خس خس و یا سرفه را نیز دارید.

انواع خاصی از باکتری های روده میتوانند خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را افزایش دهند

در این حالت می توانید دندان های عقبی را که پوسیده اند ببینید، زیرا اسید از معده به سمت مری می آید و تمایل دارد دندان های عقبی را در خود حل کند. اگر به علت مصرف زیاد مواد قندی، مینای دندان آسیب دیده باشد، این آسیب اغلب در دندان های جلویی دیده می شود.

ریفلاکس معده را می توان با روش هایی مانند عکسبرداری و یا آندوسکوپی تشخیص داد. درمان هم ممکن است شامل کاهش وزن، تغییر برنامه غذایی و مصرف دارو باشد.

افسردگی

آن چه که شما میخورید می تواند بر خلق و خوی شما تاثیر بگذارد. دلیلش این است که انواع خاصی از باکتری های روده میتوانند خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را افزایش دهند.

هنگامی که باکتری های مضر تکثیر پیدا میکنند، فعالیت آن ها در دستگاه گوارش موجب آزاد شدن ماده ی التهابی به نام سیتوکین می شود. این سیتوکین به مغز منتقل شده و تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین (تقویت کننده ی خلق و خو)، نوراپی نفرین و دوپامین را مختل میکند و باعث بروز یک دوره افسردگی می شود.

مصرف یک سری آنتی بیوتیک ها با کشتن باکتری های بد و مصرف مواد پروبیوتیک با افزایش باکتری های مفید روده می تواند شما را به حالت طبیعی برگرداند

شما می توانید دستگاه گوارش و مغز خود را با مصرف مواد غنی از پلی فنول شاد کنید.

باکتری های خوب با استفاده از این مولکول، باکتری های بد را از بین برده و موجب بهبود خلق و خوی تان می شوند.

تک فارس

درد و خستگی

برخی از مطالعات نشان می دهد که برخی افراد به رشد بیش از حد باکتری در روده ی کوچک (SIBO) مبتلا هستند که به معنی سطح بالا و غیر طبیعی باکتری های مضر است که در روده ی کوچک کمین کرده اند. در حالی که SIBO اغلب باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال می شود، گاهی اوقات علائم مبهمی مانند درد بدن و خستگی را به نمایش میگذارد.

باکتری های بسیار بد در هضم غذا و تحریک ویتامین و مواد معدنی تداخل ایجاد کرده و انرژی را از بدن شما می گیرند. با یک تست تنفسی می توان میزان متان و هیدروژن موجود در خون را اندازه گیری کرد (سطح بالای آن ها ممکن است رشد بیش از حد باکتری های مضر را نشان دهد).

مصرف یک سری آنتی بیوتیک ها با کشتن باکتری های بد و مصرف مواد پروبیوتیک با افزایش باکتری های مفید روده می تواند شما را به حالت طبیعی برگرداند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر