تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا خوردن نوشابه همراه غذا هضم آن را آسان میکند

خیلی از افراد بر این باور بسیار غلط هستند که مصرف نوشابه باعث هضم غذا در بدن می شود ،نوشیدنی های گاز دار نه تنها باعث هضم غذا نمی شود بلکه موجب رقیق شدن اسیدهای گوارشی شده و درنتیجه هضم غذا با مشکل مواجه خواهد شد. مواد غذایی پس از مصرف در درون معده از نظر دمایی تعدیل می ‌شوند و به دمای مناسب برای هضم می ‌رسند، این در حالی است که مصرف نوشیدنی ‌های سرد به همراه غذا، تعدیل حرارت مواد غذایی را مختل می ‌کند که در نتیجه هضم غذا با مشکل مواجه می ‌شود.

یک باور غلط دیگر که در میان مردم رواج یافته اینکه نوشابه برای افرادی که سنگ کلیه دارند مفید است . مصرف زیاد نوشابه های گازدار باعث برداشته شدن کلسیم از استخوانها و ورود این کلسیم به درون خون می شود و به این ترتیب کلسیم استخوانی در خون جریان یافته و موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه ها خواهد شد که این امر در نهایت فرد را مبتلا به تشکیل سنگ کلیوی در کلیه میکند یا روند تشکیل این سنگ ها را در کلیه سرعت می بخشد بنابراین اگر فرد را دچار سنگ کلیه نکنند در بهبود آن چه بسا هیچ نقشی ندارد .

سیستانی در رابطه با نوشابه های رژیمی نیز خاطرنشان کرد: این فرآورده‌ها از شیرین‌کننده‌های مصنوعی که طعم بسیار شیرینی دارند تهیه می شود .اما در میان خبرهای ناخوشایندی هم در این خصوص مشاهده شد که در طولانی‌مدت خطراتی برای ما ایجاد می‌کنند یا سرطانزا هستند در مورد عوارض این شیرین‌کننده‌ها نگرانی‌های جدی اولیه وجود داشت که از جمله سرطان‌زا بودن آنها بود که به اثبات نرسید و حالا گفته می‌شود که مصرف میزان مجاز و متعارف این شیرین‌کننده‌ها بی‌خطر است. اما ناگفته نماند همه نوشابه های گازدار معمولی موجب چاقی می شوند که این طبیعی است. اما مصرف کنندگان نوشابه های رژیمی هم از این قاعده مستثنا نیستند و با اضافه وزن دست و پنجه نرم میکنند .

این متخصص تغذیه در مورد نوشینی های انرژی زا هم گفت: مهم ترین ضرر این نوع از نوشیدنی ها اعتیاد آور بودن آن است لذا علاوه بر آن تمام مضرات نوشابه های معمولی را دارا هستند و بی نظمی ضربان قلب، افزایش فشارخون، افزایش ضربان کم آبی بدن و بی خوابی میتوانند اثرات منفی کوتاه مدت آنها باشد. مصرف همزمان نوشابه ها ی انرژی زا و مشروبات الکلی باعث بروز ریتم نامنظم و غیر طبیعی قلب میشود و به هیچ عنوان نباید این دو را باهم مصرف کرد .

وی در رابطه با بهترین نوشیدنی برای ایرانیان اظهار کرد : برخی افراد معتقدند ماءالعشیر عوارض کمتری نسبت به نوشابه دارد این هم یکی دیگر از تصورات اشتباه در این رابطه است و ماءالشعیر مانند نوشابه عوارض بدی را به دنبال دارد. توصیه ما متخصصان تغذیه به افراد این است که تا حد امکان از نوشابه و مالشعیر پرهیز کنند و از آب و یا دوغ برای نوشیدن همراه غذا استفاده کنند .

تکفارس آی آر

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر