اگر به شما بگوییم که فقط با صرف کردن یک دقیقه می‮توانید تاثیر یک نرمش ۵۴ دقیقه‮ای را احساس کنید، آن‮وقت چه؟ طبق مطالعاتی که اخیراً توسط فیزیولوژیست‮های دانشگاه منچسترصورت گرفته است :« تمرینات ورزشی سنگین، ناگهانی و بسیار کوتاه مدت می‮تواند تاثیر بسزایی در سلامت بدن داشته باشد".‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

باید به این نکته توجه داشته باشید که یک دوره تمرینی روزانه، حدود ۱۰ دقیقه است که با حرکاتی برای گرم کردن بدن آغاز می‮شود و با تمریناتی برای پایین آوردن دمای بدن، پایان می‮یابد ولی در این میان تنها حدود یک دقیقه به حرکات سخت و سنگین اختصاص دارد. چه بهانه‮ای می‮توانید داشته باشید که از صرف تنها ۰۱ دقیقه خودداری کنید؟ هیچ! هیچ بهانه‮ای نمی‮توانید بیاورید و ما می‮دانیم که همه شما حتماً ۰۱ دقیقه وقت برای خودتان دارید.‬‬‬‬‬‬‬

مطالعات انجام گرفته

افراد تیم تحقیق، ۲۷ نفر که معمولاً ورزش نمی‮کنند را انتخاب کردند و آن‮ها را به سه گروه تقسیم کردند. دو گروه تجربی، که از یکی خواسته شد سه جلسه در هفته تمرین سنگین انجام دهند و از گروه دیگر خواسته شد تا سه جلسه در هفته تمرین معمولی و معتدل انجام دهند. گروه سوم نیز، گروه کنترل بود که افراد موجود در این گروه اصلاً هیچ ورزشی انجام نمی‮دادند.‬‬‬

در گروه تمرینات سنگین، از افراد خواسته شد تا تمرینات سریع و سنگین را باوقفه انجام دهند (SIT)؛ در طی این تمرینات، ۲ دقیقه نرمش برای گرم کردن بدن، ۳ دوره ۲۰ ثانیه‮ای رکاب زدن سریع و در انتها ۲ دقیقه رکاب زدن عادی برای کاهش حرارت بدن انجام می‮گرفت.‬‬

از آن دسته افرادی که در گروه تمرین معمولی قرار داشتند، خواسته شد تا تمریناتی با سنگینی و فشار متوسط ولی به‮شکل بی‮وفقه و مستدام (TICM) انجام دهند. این افراد در یک پیست دوچرخه‮سواری به مدت ۵۴ دقیقه و سه بار در هفته، با سرعت متوسط و یکنواخت دوچرخه‮سواری می‮کردند.در طول این تحقیق، محققان برخی از فاکتورهای حیاتی مهم را مورد بررسی قرار دادند تا از سلامت قلبی-عروقی و میزان انسولین مطلع گردند و چگونگی تنظیم سطح قند خون شرکت‮کنندگان را اندازه‮گیری کنند.‬‬‬‬‬‬‬

نتایج مطالعات انجام گرفته

افرادی که در گروه ورزش متعادل قرار داشتند، تقریباً ۵ برابر گروه "ورزش سنگین" ورزش کردند اما نتایجی که در دو گروه بدست آمد تا حد زیادی به هم شباهت داشت. به گفته گیابلا (Gibala) سرگروه تیم تحقیق، اغلب افراد برای فرار از ورزش کردن، "نداشتن زمان کافی" را بهانه می‮کنند. تحقیق ما نشان می‮دهد که تمرینات کوتاهی که با وقفه انجام می‮گیرند، می‮توانند مفیدتز از تمرینات طولانی و بی‮وقفه باشند و شما می‮توانید با صرف وقت کمتر، به اندازه روش‮ها و رویکردهای سنتی از مزایای ورزش کردن بهره‮مند گردید.‬‬‬‬‬‬‬‬

شما چه عذر و بهانه‮هایی می‮تراشید؟‬‬

بی‮شک این تحقیق در مقیاس بسیار کوچکی انجام گرفته است و می‮توان آن را در مقیاس بزرگتر و روی افراد بیشتری امتحان کرد تا نتایج دقیق‮تر و کاملتری به دست بیاید. ولی آنچه مسلم است این است که تمرینات ورزشی کوتاه و سنگین تاثیرات مثبت چشمگیری دارند و با توجه به برخی دلایل، تمرینات طولانی مدت برای همه نمی‮تواند عالی و ایده‮آل باشد. البته بدن هر فردی واکنش متفاوتی به ورزش‮ها و تمرینات ورزشی نشان می‮دهد اما مهم این است که همه ما وقت کافی برای ورزش کردن را داریم و باید حتماً ورزش بکنیم!‬‬‬‬‬‬‬

تنها چند بار در هفته، آن هم فقط به مدت ۱۰ دقیقه، زمان زیادی نیست و هرکس می‮تواند این میزان زمان را به سلامت خود اختصاص دهد. لازم نیست که حتماً به باشگاه ورزشی بروید؛ کافی است به زمین‮های بازی نزدیک محل سکونت‮تان بروید یا یک طناب بردارید و طناب‮زنی کنید؛ حتی می‮توانید پا را از این هم فراتر بگذارید و دوچرخه خود را بردارید و با انجام دوچرخه‮سواری درجه دشواری تمرینات خود را افزایش بدهید! اگر به‮طور منظم ورزش خاصی انجام می‮دهید، آن هم می‮تواند به عنوان این برنامه ورزشی هفتگی درنظر گرفته شود.‬‬‬‬‬‬‬‬‬


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید