تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا جراحی بینی مدل باز بهتر است یا مدل بسته

جراحی بینی باز یا بسته؛ کدام روش را می پسندید؟

در جراحی های بینی که پیش از این انجام می شدند، عملکرد تنفسی بینی کمتر مورد توجه قرار می گرفت و به همین دلیل بسیاری از بیماران بعد از عمل جراحی زیبایی بینی دچار مشکل تنفسی می شدند. علاوه بر این در بسیاری از بیماران بخشی از غضروفهای بینی (و حتی قسمت استخوانی بینی) بیش از حد لازم برداشته می شد که نتیجه آن ایجاد بینی «عروسکی» یا سر بالا بودن بیش از حد بینی بود. بدیهی است که هر یک از نتایج گفته شده علاوه بر اینکه به ظاهر بینی آسیب می رساندند، موجب اختلال عملکرد تنفسی بینی نیز می شدند. طی سالهای اخیر تغییرات زیادی در تکنیکهای جراحی پدید آمده است که از جمله این تغییرات برداشتن محدود و کاملا حساب شده عناصر ساختمانی بینی است، یعنی فقط آن قسمت از غضروف یا استخوان که موجب ناهماهنگی ظاهری بینی یا مشکل تنفسی میشود، برداشته شده و بقیه قسمتها حفظ می شود، در ضمن در بیشتر موارد از تامپون بینی استفاده نمی شود. حاصل این کار علاوه بر نیل به نتیجه مطلوب از نظر زیبایی و عملکرد تنفسی، حذف ناراحتی و درد خارج کردن تامپون بینی بعد از عمل است. برای آشنایی بیشتر با این مسئله توضیحات دکتر مسعود بنیادی متخصص گوش و حلق و بینی را در این زمینه می خوانیم.

آیا برای انجام عمل زیبایی بینی روشهای مختلفی وجود دارد؟

بله. برای انجام این عمل ۲روش به نام های روش باز و روش بسته وجود دارد. بعضی جراحان روش بسته و بعضی دیگر روش باز را ترجیح می دهند. روش باز نسبتا جدیدتر از روش بسته بوده و طرفداران آن در حال افزایش هستند. البته استفاده کردن یک جراح از یک روش الزاما امتیاز مثبت یا منفی ندارد آنچه اهمیت دارد این است که نتیجه نهایی مطلوب حاصل شود.

چه فرقی بین این ۲ روش وجود دارد؟

تکفارس آی آر

تنها فرق روش باز با روش بسته این است که در روش باز علاوه بر خطوط برشی که در روش بسته به کار می رود، برش کوچکی نیز روی پوست بین ۲ سوراخ بینی داده میشود. مزیت این برش این است که می توان پوست بینی را بلند و تمامی ساختمان های اصلی بینی را دقیقا مشاهده کرد و عمل جراحی را زیر دید مستقیم انجام داد.

آیا جای برش جراحی باز بعد از عمل دیده میشود؟

خیر. محل جوش خوردن این برش باقی نمیماند و جای نگرانی نیست.

طراحی کامپیوتری بینی قبل از انجام جراحی چه ارزشی دارد؟

این طراحی برای بیمار این فرصت را فراهم می کند تا از چهره اش بعد از عمل خود تصویری واقع بینانه داشته باشد و به پزشک نیز این امکان را می دهد که خواسته های بیمار را بهتر درک کرده و درمورد امکان تحقق آن اطلاعات لازم را دراختیارش قرار دهد.

www.takfars.ir

آیا نتیجه عمل دقیقا مثل طراحی خواهد بود؟

این مسئله به چند عامل بستگی دارد؛ نخست اینکه اگر طراحی توسط جراح مربوطه انجام شود شباهت آن با نتیجه بعد از عمل بیشتر می شود، چون جراح علاوه بر اینکه طراحی میکند مزایای تکنیک جراحی، محدودیتهای بالقوه آن و نیز پاسخ احتمالی بافتها به جراحی را که ممکن است در مورد هر فرد متفاوت باشد را نیز در نظر می گیرد. درنتیجه طراحی کاملا واقع بینانه بوده و محدودیت های احتمالی در آن درنظر گرفته می شود. دوم اینکه هر چه نرم افزار مربوطه کارآیی بیشتری داشته باشد طراحی واقع بینانه تر خواهد بود، البته حتی درصورتی که این شرایط وجود داشته باشد باز هم نمی توان گفت که بینی بعد از عمل دقیقا مثل طراحی خواهد بود چون بخشی از تغییرات بعد از عمل مربوط به واکنش بدن بعد از انجام جراحی است که درمورد افراد مختلف متفاوت است. محل جوش خوردن برش جراحی باز باقی نمیماند و جای نگرانی نیست

آیا در هر یک از این روشها (باز یا بسته) نیازی به بخیه زدن در دو طرف بینی (پره های بینی) وجود دارد؟

برش خوردن یا برش نخوردن در این قسمت ارتباطی به روش باز یا بسته ندارد بلکه به اندازه سوراخهای بینی و ضخامت پره های بینی بستگی دارد، بدین معنی که وقتی سوراخهای بینی بزرگ بوده و لازم باشد که جمع تر شوند هیچ راهی به جز برش خوردن کناره های (پره های) بینی وجود ندارد.

عوارض جراحی زیبایی بینی چیست؟

اهمیت بینی فقط در زیبایی چهره یک فرد نیست بلکه کارکرد آن (تنفس و حس بویایی) نیز اهمیت فوق العاده ای دارد. توجه به این ۲ مسئله یعنی تاثیر بسیار مهم ظاهر بینی روی زیبایی فرد و اهمیت تنفس از راه بینی است که جراح بینی را ملزم میکند علاوه بر برخوردار بودن از دانش و تجربه کافی در این زمینه، عملکرد بینی را نیز مدنظر قرار داده و باعث مختل شدن آن و انسداد بینی نشود. در گذشته جراحی زیبایی بینی صرفا محدود به کوچک کردن بینی بود و بینی ای مورد قبول بود که قوس دار و سر بالا (اصطلاحا عروسکی) باشد امـــا امروزه جراحی زیبایی بینی به طور چشمگیری تغییر کرده، به این معنی که امروزه روی جراحی زیبایی با حفظ عملکرد تنفسی بینی تاکید بسیار زیادی می شود، به طوری که روشهایی که منجر به ایجاد مشکل تنفسی میشد کاملا منسوخ شده اند. با رعایت اصول علمی و تکنیکی، احتمال پیدایش عارضه به دنبال عمل جراحی بینی بسیار کاهش یافته است، حتی می توان قبل از انجام جراحی با معاینه دقیق بینی عوارض خاصی را پیش بینی کرد. در این صورت باید این مطلب را با بیمار در میان گذاشت تا از انجام این عمل و ایجاد عوارض جلوگیری شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر