تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا به جز زمین سیاره دیگری هم قابل سکونت برای انسان است

image آیا به جز زمین سیاره دیگری هم قابل سکونت برای انسان است

فهرست‌بندی آنلاین موسوم به «کاتالوگ سیارات فراخورشیدی قابل سکونت» این هفته اولین سالگرد خود را جشن می‌گیرد.هنگامی که این لیست در سال گذشته برای اولین بار منتشر شد، تنها دو سیاره با احتمال برخورداری از حیات در آن وجود داشت اما تا پایان سال پنج سیاره جدید به این فهرست اضافه شد که ورای انتظار محققان بود.

محققان دانشگاه پورتوریکو از یک کاتالوگ جدید خبر دادند که قرار است تمام سیارات شناخته شده در کهکشان با احتمال برخورداری از حیات را که در حال حاضر هفت مورد بوده و انتظار می‌رود افزایش یابند، فهرست کند.

به گفته محققان، خبرهای زیادی در مورد کشف سیارات قابل سکونت منتشر شده که برای افراد عادی گیج‌کننده است از این رو داشتن یک کاتالوگ از سیارات موجود در حال حاضر بسیار سودمند خواهد بود.

در حال حاضر ۲۷ سیاره کاندیدای دیگر در صف انتظار برای ورود به بخش قابل سکونت این لیست قرار دارند. در همین حین، ابزار هارپس(جستجوگر بسیار دقیق سرعت شعاعی سیاره) در شیلی و تلسکوپ فضایی کپلر هر ماه در حال کشف سیارات فراخورشیدی جدید هستند.

تکفارس آی آر

این محققان اصولا احتمال برخورداری یک سیاره از امکان حیات را با استفاده از سه معیار ارزیابی می‌کنند: تنوع انرژی دریافتی ستاره از ستاره میزبان، جرم سیاره و اندازه آن. به شکل ساده‌تر اینکه سیارات غول‌پیکر گازی در اطراف ستاره‌های متغیر از احتمال کمتری در میزبانی حیات نسبت به سیارات سنگی کوچکتر در اطراف ستارگان ثابت برخورداند.

البته این داده‌ها اکنون بسیار ابتدایی هستند. تاکنون تمام دانش بشری نسبت به سیارات فراخورشیدی از ارزیابی‌های فیزیکی ساده بدست آمده و هنوز آگاهی کمی در مورد داده‌های شیمیایی و زیستی آنها در دست است.

همچنین در برخی موارد ممکن است که سیاره‌ای شناسایی شده اما توسط مشاهدات دیگر قابل تائید نباشد. یک مثال برای این مورد سیاره گلیزه ۵۸۱g بود که توسط یک تیم از ستاره‌شناسان کشف شد اما با ابزار دیگر توسط تیمهای دیگر قابل شناسایی نبود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر