تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا بازی در پارک برای بچه های کوچک مفید است

image آیا بازی در پارک برای بچه های کوچک مفید است

خیلی از والدین تمایلی برای بردن فرزندانشان به پارک ها ندارند و ترجیح می دهند کودکشان در خانه و تنها بازی کند. این تفکر نشات گرفته از چیست؟

بیشتر والدینی که چنین دیدگاهی دارند خودشان دچار استرس و ترس هستند و برای اینکه خطری کودکشان را تهدید نکند، مانع از رفتن او به پارک یا فضاهای عمومی سبز شهر می شوند.

قبول کنید خیلی از وسایل بازی ای که در پارک های ما وجود دارند استاندارد و مناسب نیستند؟

بله، اما این موضوع دلیل نمی شود که کودک را در خانه محبوس و از بازی در پارک منع کنیم. به هر حال در همه جای دنیا بچه ها برای بازی به پارک می روند و از بازی کردن کنار همسن و سالانشان لذت می برند. از طرف دیگر، از آنجایی که کشور ما دارای آفتاب بی نظیری است بهتر است برای دریافت نور آفتاب هم که شده اجازه دهیم بچه هایمان در پارک بدوند و بازی کنند.

تکفارس آی آر

وضعیت امنیت در پارک هاست. متاسفانه در بعضی از پارک های شهر آن امنیتی که باید وجود ندارد. والدین چگونه میتوانند خودشان به نوعی امنیت را در کودکشان به وجود آورند؟

در وهله اول بهتر است خودشان دچار استرس و اضطراب نباشند تا بتوانند تمرکز بیشتری روی کودکشان در آن محیط داشته باشند و بعد هم بهتر است کنار کودک باشند و او را رها نکنند. به هر حال وسایل بازی ای که در پارک ها وجود دارد برای همه کودکان است و آنها باید استفاده از آنها را کنار کودکان دیگر بیآموزند.

بعضی از وسایل بازی در پارک ها از نظر بهداشتی مطلوب نیستند و این مساله باعث بروز امراض مختلف در کودکان می شود. در این مورد چه راهکاری پیشنهاد میکنید؟

بخشی از حل این موضوع به مسئولان امر مربوط است که باید آن را مد نظر قرار دهند. از طرف دیگر، والدین هم باید به کودکانشان بیآموزند که فضای پارک را تمیز نگه دارند و هر باری که از پارک به خانه بر می گردند دست هایشان را بلافاصله ضدعفونی کنند یا وقتی به پارک می روند حتما دستمال مرطوب همراه داشته باشند. اگر کودکی بیمار است هم بهتر است مدتی در خانه بماند و استراحت کند.

آیا کار درستی است که والدین کودک را در زمین بازی همراهی کنند؟

www.takfars.ir

بله، اما به شرط اینکه خودشان را هم سطح فرزندانشان نکنند. ما حتی توصیه می کنیم گاهی رئیس یک اداره با همه کارمندان و حتی کارگران یکی بازی گروهی مثل فوتبال یا تیم والیبال ترتیب دهند تا از این طریق روابط افراد با یکدیگر بهبود یابد. البته به شرط اینکه حریم و احترام افراد رعایت و حفظ شود.

چه راهکاری برای کنترل هیجان کودکان دارید؟ چون خیلی از کودکان هنگام بازی هیجانات غیرقابل کنترلی دارند.

بهتر است ابتدا والدین سعی کنند هوش هیجانی کودکشان را بشناسند و به او بیآموزند درباره حس هایی که دارد با آنها حرف بزند، مثلا اینکه الان خوشحال است یا ناراحت یا چه زمانی دچار ترس و استرس می شود. پس اولین مرحله شناسایی هوش و هیجانات کودک است و پس از آن می توانیم آموزش های لازم را به کودک بدهیم تا بتواند در مواقع خاص از هیجانات بیش از اندازه اش جلوگیری کند.

بعضی والدین بر این باور هستند که کودک بیش فعالشان با بازی زیاد و بدوبدو کردن خسته می شود و آرام خواهد شد. آیا این طرز تفکر درست است؟

نه، چون این بچه ها دارای انرژی خوب و بالایی هستند و باید انرژی بیش از حد آنها را کنترل کنیم و مهارت های لازم را به آنها بیآموزیم، بنابراین انرژی آنها تنها با پریدن و بازی کردن بیش از اندازه تخلیه نمی شود.

بازی های گروهی در فضاهایی مانند پارک ها چقدر در روحیه و ایجاد خلاقیت بیشتر در کودکان موثر است؟

قطعا خیلی زیاد. آنها با بودن کنار هم خیلی چیزها می آموزند، از نظم و قرار گرفتن در صف برای استفاده از یک وسیله بازی مثل تاب و سرسره گرفته تا بازی های دسته جمعی مثل فوتبال بازی کردن. بنابراین نباید تنها به دلیل ناامن بودن یا غیربهداشتی پارک بچه ها را از این فضا دور کرد.

بهتر است به بچه ها فرصت دهیم تا زمان کوتاهی را در پارک بازی کنند اما باید حتما کنارشان باشیم و اگر متوجه شدیم وسیله بازی ای خطرناک یا خراب است، اجازه بازی به کودک ندهیم و دلیلش را هم برایش توضیح دهیم تا بهانه گیری نکند.

به هر حال پارک ها و بازی در فضای سبز غذای روح بچه هاست به خصوص در عصری که ما زندگی می کنیم این نیاز بیشتر از پیش احساس می شود چون مثل گذشته نیست که بچه ها در حیاط و کوچه ها با هم بازی کنند بنابراین نباید مانع بازی آنها در پارک شد.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر