تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا اشعه موبایل خطرناک است و موبایل بدون اشعه هم وجود دارد

زمانی نه چندان دور وقتی با گوشی‌های تلفن همراه صحبت می‌کردیم، احساس گرمای شدیدی در صورت خود حس میکردیم که این گرما مربوط به تشعشعات گوشی‌ها بود. جذب تشعشعات توسط سر انسان بیش از ۱.۶ وات نمی‌تواند باشد و برای تشخیص مطابقت گوشی‌ها با این میزان باید بررسی‌های متعددی صورت گیرد. بر همین اساس طبق اعلام مسئولان سازمان تنظیم مقررات تمامی گوشی های موبایل که به صورت قانونی وارد می شوند، از نظر میزان تشعشع بررسی می شوند و در غیر این صورت اجازه ورود به بازار را ندارند.

اما در آشفته بازار موبایل ایران که بنا بر اعلام مراجع مختلف بیش از ۹۰ درصد واردات آن از مجاری قاچاق و غیرقانونی انجام می‌شود، اینکه تاچه حد این روند تحت کنترل قرار می‌گیرد جای بحث دارد. به هر صورت طبق اظهارات قبلی مسئولان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نتیجه بررسی‌های صورت گرفته گویای آن است که گاهی برخی گوشیهایی که در بازار وجود دارند از نظر SAR در شرایط نامناسبی قرار ندارند؛ به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۱ از میان ۱۲۲۵ گوشی بررسی شده ۳۹ مورد از نظر سلامت مردود اعلام شده و در موارد متعدد این نمونه‌ها از برندهای بسیار مطرح بودند.

این در حالی است که برای دریافت فرکانس متناسب با شرایط سلامت انسان لازم است که گیرنده‌ها با فرکانس‌های مورد نظر تناسب داشته باشند و تشخیص تناسب داشتن دستگاه‌ها با این معیار موضوعی است که نیاز به آزمایشگاه‌های مختلف برای بررسی دارد.

بسیاری از برندهای مشهور جهانی، محصولات خود را با کیفیت مختلف به مناطق مختلف ارسال میکنند و کشورهایی که دقت بیشتری دارند این گوشی ها را قبل از ورود به بازار تست میکنند تا از استاندارد تشعشعات آنها اطمینان حاصل کنند. اگرچه این محصولات از نظر ظاهری شبیه به هم هستند اما از نظر کیفیت با هم تفاوت دارند.

برای سنجش آسیب رسانی امواج معیاری با عنوان SAR Specific Absorption Rate یا “نرخ جذب ویژه” تعریف شده که مقدار آن، میزان انرژی جذب شده توسط بدن را برای زمانی که در معرض تشعشعات رادیویی است نشان می دهد. بر اساس قوانین کمیسیون ارتباطات فدرال یا FCC ایالات متحده، میزان آن برای گوشی های موبایل تا ۱.۶ وات بر کیلوگرم پذیرفته شده و فرای آن گوشی تاییدیه FCC را دریافت نخواهد کرد که معنایی جز مضر بودنش برای سلامتی انسان ندارد.

تکفارس آی آر

باید توجه داشت که SARدر زمان استفاده از سرویس داده (Data Service) متفاوت بوده و در نظر داشتن SAR در زمان خرید تلفن همراه، نظیر در نظر داشتن بر چسب انرژی در زمان خرید یخچال، ماشین لباسشویی یا اتومبیل است.

بر همین اساس به تازگی سازمان تنظیم مقررات از بررسی سه مدل از تلفن‌های همراه اپل با عنوان آیفون‌های SE ، ۷ و ۶S خبر داده و اعلام کرده تأییدیه دائم آنها توسط این نهاد نظارتی صادر شده است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر