تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا استرس وزن را زیاد میکند یا کم

چگونه استرس منجر به افزایش وزن می‌شود

هنگامیکه ما تحت استرس هستیم، بدنمان سرشار از هورمون استرس یعنی کورتیزول و آدرنالین و همچنین هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین (CRH) می‌شود. ترکیب هورمون‌های استرس، انرژی بدن را فورا افزایش می‌دهند. این امر در ابتدا منجر به کاهش یا از بین رفتن اشتها می‌شود. اما از آنجایی که شما این انرژی را با دویدن یا راه رفتن سریع مصرف نمی‌کنید، در پایان دچار گرسنگی شدید می‌شوید.

می‌دانید که از بین سه هورمون استرس، کورتیزول تا مدت زیادی بعد از اینکه علت استرس برطرف شد، همچنان بالا باقی می‌ماند. این هورمون، دردهای گرسنگی را افزایش خواهد داد و باعث می‌شود که بیشتر غذا بخورید. سطح بالای کورتیزول، اغلب منجر به انباشته شدن چربی در اطراف ناحیه شکمی می‌شود.

استرس بیش از حد، می‌تواند باعث غذا خوردن احساسی نیز بشود. هنگامیکه سطح کورتیزول بالاست، ما معمولا هوس کربوهیدرات می‌کنیم. به همین دلیل است که برخی از مردم بطور غیر ارادی، بعد از خوردن کربوهیدرات، احساس بهتری پیدا می‌کنند. آنها بخاطر آرام شدن به غذا روی می‌آورند.

بعلاوه هنگامیکه استرس داریم، معمولا بدترین انتخاب‌های غذایی را انجام می‌دهیم. دلیلش این است که تمام این هورمون‌ها، ما را وادار می‌کنند که بخاطر تسکین اعصاب فرسوده‌مان، غذاهای شیرین، شور و پرچرب را انتخاب کنیم. و اگر شما به انتخاب مواد غذایی نامناسب ادامه دهید، در نهایت غذاهای پرکالری می‌خورید که نمی‌توانید آنها را بسوزانید، و این امر، منجر به افزایش وزن می‌شود.

تکفارس آی آر

چگونه استرس منجر به کاهش وزن می‌شود

اکثر افراد معمولا زمانی که تحت استرس قرار می‌گیرند، دچار افزایش وزن می‌شوند. اما در بعضی موارد، بر عکس آن اتفاق می‌افتد و افراد، کاهش وزن پیدا می‌کنند! هنگامیکه استرس دارید، مضطرب می‌شوید و هنگامیکه مضطرب هستید، در یک زمان در مورد میلیون‌ها چیز فکر می‌کنید و تمرکزتان را بر احساسات اصلی مانند گرسنگی از دست می‌دهید.

اضطراب، منجر به کاهش وزن ناخواسته می‌گردد، و باعث می‌شود اشتهایتان را از دست بدهید یا علی رغم غذا نخوردن در تمام طول روز، احساس سیری کنید. به این دلیل است که افراد مضطرب می‌توانند از وعده‌های غذایی صرفنظر کنند، بدون آنکه حتی پس از آن پرخوری کنند.

خب شاید فکر کنید در حال حاضر کاهش وزن برای بعضی از افراد، مهمتر از استرس داشتن است. این درست نیست! هنگامیکه شروع به حذف وعده‌های غذایی می‌کنید و مقدار زیادی وزن از دست می‌دهید، بدن شما شروع به ضعیف شدن می‌کند. اندام‌های شما بطور موثر کار نخواهند کرد، انرژی‌تان را از دست می‌دهید، و دچار اختلالات خوردن و مشکلات سلامتی مختلف می‌شوید.

مدیریت استرس از راه درست

www.takfars.ir

برای جلوگیری از افزایش وزن یا کاهش وزن ناخواسته بدلیل استرس، باید یاد بگیرید که چطور هجوم هورمون‌ها در بدن را از راه صحیح کنترل کنید. اول، کمی‌استراحت کنید. هر روز به خودتان برای استراحت کردن، زمان کافی بدهید. تمام روز را در جلوی کامپیوتر سپری نکنید. در عوض، هر سی دقیقه یا هر یک ساعت، برای پاک کردن ذهن و خم کردن پاهایتان، به خودتان استراحت دهید.

شروع به خوردن وعده‌های غذایی مغذی و متعادل کنید و هرگز یک وعده غذایی را حذف نکنید تا بعدا مجبور به پرخوری شوید. مهم نیست که سرتان چقدر شلوغ است، مطمئن شوید که درست غذا می‌خورید.

در آخر، بطور منظم ورزش کنید. بدن باید در بهترین فرم خود باشد تا بتواند در برابر عوامل استرس زای روزمره مقاومت کند. برای اینکه کارهایتان را بطور موثر انجام دهید، باید هر روز در بهترین وضعیت ممکن باشید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر