تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا واقعا نوشیدن آب زیاد احساس نگرانی را کم میکند

آیا با خوردن یک لیوان آب ساده می توانید از استرس رهایی پیدا کنید؟

برخی از علائم استرس:

سردرد

مشکل در تمرکز

آکنه

تکفارس آی آر

ولی آیا میدانید کم آبی بدن هم با استرس ارتباط نزدیکی دارد؟

تمام این مسائل به غدد فوق کلیوی یا غده های آدرنال Glands Adrenal برمی گردد. این غدد کوچک که در بالای هر دو کلیه قرار دارند، هورمون هایی را تولید میکنند که سیستم ایمنی بدن، متابولیسم و سایر عملکردهای مهم بدن را تنظیم میکنند. یکی از این هورمون ها، هورمون کورتیزول cortisol است که انرژی مقابله با ترس و استرس را به شما می دهد، به عنوان بخشی از غریزه جنگ و گریز عمل میکند.

اما اگر فشار استرس شما ممتد باشد و کم نشود، چه اتفاقی رخ می دهد؟

استرس طولانی مدت می تواند منجر به خستگی غده های آدرنال شود و وقتی این غدد فرسوده شوند، کمتر از حالت عادی فعالیت میکنند.به گفته رابرت کومینیارک ، رئیس هیئت مدیره پزشکان خانواده در اوهایو. این به این معنی است که در این حالت غده های آدرنال هورمون های کمتری ترشح میکنند که از جمله آنها آلدوسترون aldosterone است که به تنظیم سطح مایعات و الکترولیت بدن کمک میکند. وقتی آلدسترون کم تر شود سطح الکترولیت سقوط میکند و بدن شما دهیدراته (دچار کم آبی ) می شود.

به علاوه از دست دادن آب می تواند منجر به افزایش سطح کورتیزول شود. در حالی که افزایش سطح کورتیزول لزوما بد نیست ولی زمانی تبدیل به مشکل می شود که بدن شما به مکانیسم جنگ و گریزش به صورت فیزیکی پاسخ مناسبی ندهد(یعنی آب نمی نوشید). به عبارت دیگر اگر سطح کورتیزول افزایش یابد و با استرس روبرو شوید هیچ کاری در مقابلش نمی توانید انجام دهید، که منجر به مشکلات زیادی خواهد شد از جمله افسردگی و بیماری های روانی. در واقع شما در یک چرخه تنش و تشنگی گیر میکنید.

www.takfars.ir

پس دفعه بعدی که احساس ضعف داشتید نفسی عمیق کشیده و یک لیوان آب بنوشید. افزایش مایعات بدن می تواند کمکی فوری به کاهش استرس باشد.

اگر میخواهید با استرستان مقابله کنید بهتر است آب بیشتری بنوشید آشامیدن آب تاثیرات مختلفی در کاهش اضطراب شما خواهد گذاشت ،سردرد، مشکل در تمرکز و آکنه میتوانند با کم آبی در بدن افزایش پیدا کنند، استرس طولانی مدت می تواند عارضه های فراوانی در بدنتان ایجاد کند پس برای کاهش عوارض جانبی استرس بهتر است آب بنوشید .

در حالت استرس غده های آدرنال هورمون های کمتری ترشح میکنند که از جمله آنها آلدوسترون است که به تنظیم سطح مایعات و الکترولیت بدن کمک میکند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر