تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آن چه که باید قبل از خرید موبایل بدانید

image آن چه که باید قبل از خرید موبایل بدانید

مگاپیکسل بیشتر یعنی دوربین بهتر؟

جواب نه بله است نه خیر. دوربین بهتر به عوامل متفاوتی بستگی دارد و گاهی یک دوربین می‌تواند برای افراد متفاوت بسته به خواسته‌های آنها خوب یا بد باشد. به طور کل به موارد زیر برای انتخاب دوربین توجه کنید:

اندازه بزرگترپیکسل = بهبود کیفیت عکس در نور کم، گستره دینامیکی بهتر رنگ و سایه در نور زیاد و کم، رنگ‌های زنده تر

به‌تازگی به دلیل آشکار شدن اهمیت این موضوع، تولیدکنندگان اندازه پیکسل را در مشخصات دوربین ارائه می‌دهند، مثلا اپل در آیفون ۶ عدد ۱-۵ میکرون را اشاره می‌کند. در برخی موارد نیز با اینکه سنسور بزرگ است اما رزولوشن به حدی زیاد است که این اندازه کاهش می‌یابد. به طور مثال دوربین اکسپریا Z3 که بسیار بزرگتر از سنسور آیفون است به دلیل دارا بودن ۲۰-۷ مگاپیکسل از پیکسل‌های کوچک ۱-۱۳ میکرون برخوردار است.

تکفارس آی آر

مگاپیکسل بیشتر با اندازه سنسور یکسان = جزئیات بیشتر در نور زیاد و نویز بیشتر در نور کم

در صورتی که در نور اتاق یا نور کم عکس نمی‌گیرید و همیشه در بیابان آفتابی و منظره‌های پرنور عکس می‌گیرید بین یک سنسور ۱ بر ۳ اینچی ۸ مگاپیکسلی و یک سنسور هم‌اندازه ۱۳ مگاپیکسلی بهتر است گزینه با مگاپیکسل بالاتر را انتخاب کنید. به طور مثال سنسور آیفون ۶ و سنسور ال جی جی ۳ یک اندازه دارند اما مگاپیکسل ال جی بیشتر است. هرچه پیکسل بزرگتر، کیفیت عکس در شرایط مختلف بالاتر، هرچه تعداد پیکسل بیشتر، جزئیات در نور مناسب بیشتر

جنس شیشه نمایشگر، هرچقدر بیشتر پول بدهید بیشتر آش می‌خورید

جنس شیشه نمایشگر معمولا بستگی به قیمت موبایل یا تبلت شما دارد. در صورتی که موبایل‌های میان رده را انتخاب کنید معمولا شیشه این موبایل‌های از نوع سطح پایین و ارزان قیمت است که به راحتی اثر انگشت شما بر روی آن باقی می‌ماند و خش می‌افتد. در این موارد حتما باید از محافظ صفحه نمایش مناسبی استفاده کنید. در ضمن انعکاس نور این شیشه‌ها بسیار بیشتر از نمونه‌های گران‌قیمت است و بعضا استفاده از این موبایل‌ها را در محیط بسیار پر نور مشکل می‌کند.

شیشه‌های موبایل‌های پرچم‌دار و رده‌بالا دارای انعکاس کمتر و مقاومت بیشتر نسبت به خط، خش، ضربه و اثر انگشت هستند

www.takfars.ir

در موبایل‌های گرانقیمت و پرچم‌دار معمولا از شیشه‌های بسیار پیشرفته‌تر مانند Gorilla Glass 3 و Dragon Trail استفاده می‌شود که هر دو بسیار مقاوم‌تر نسبت به خط، خش، ضربه و اثر انگشت هستند و هم زمان انعکاس نور بسیار کمتری نیز دارند. استفاده از محافظ صفحه نمایش تنها تجربه لذت‌بخش شما از موبایل را کاهش می‌دهد، پس در صورتی که یک کاور بسیار مناسب برای موبایل خود تهیه کرده‌اید که از نمایشگر به خوبی در تمام جهات محافظت می‌کند(مخصوصا از روبه‌رو) استفاده از محافظ صفحه نمایش پیشنهاد نمی‌شود، مگر اینکه با دیدن خش‌های کوچک و ناچیز شب خوابتان نمی‌برد یا می‌خواهید چند ماه بعد گوشی‌تان را بفروشید.

تعداد هسته

تعداد هسته بیشتر دقیقا همانند داستان مگاپیکسل است. به نظر شما یک ارتش هزار نفری کودکان ۵ ساله می‌تواند بر یک ارتش ۲۰ نفره ۲۵ ساله چیره شود؟ خیر. کیفیت هسته مهم‌تر از تعداد آن است. به طور مثال آیفون با وجود ۲ هسته‌یی بودن عملکردی هم تراز و گاها بالاتر از پردازنده‌های ۸ هسته‌یی مدیاتک یا سامسونگ دارد. برای تشخیص اینکه کدام پردازنده بهتر است نمی‌توان فرمول ثابتی داد که اگر این اعداد و ارقام را در لیست مشخصات دیدید مطمئن باشید که این پردازنده بهترین است. اما به راحتی می‌توان گفت که در حال حاضر شرکت‌های سازنده پردازنده مانند کوالکام که در حال حاضر بزرگترین ارائه‌دهنده پردازنده موبایل است، معمولا ۴ رده پردازنده را به بازار ارائه می‌کنند:

پرچم‌دار مانندA8 شرکت اپل، Exynos 5433 شرکت سامسونگ، Snapdragon S805 یا به زودی Snapdragon 810 شرکت کوالکام که ۶۴ بیتی و هشت هسته‌یی نیز هست، قیمت این موبایل‌ها معمولا بالای ۱۱۰۰ هزار تومان است و نمایشگر آنها Full HD و به تازگی QHD یا ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ است که واقعا رزولوشن بالا و بی‌موردی است.

رده بالا مانند Snapdragon 610 یا Snapdragon 615 که هر دو ۶۴ بیتی هستند و نسخه S615 هشت هسته A53 دارد. معمولا موبایل‌های این رده بین ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ هزار تومان قیمت دارند و نمایشگرهای HD و حتی Full HD دارند.

میان‌رده مانند Snapdragon 410 که برای گوشی‌های ارزان قیمت‌تر که بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و حتی زیر ۴۰۰ هزار تومان قیمت هستند استفاده می‌شوند و حتی از پس نمایشگرهای HD نیز به راحتی بر می‌آیند.

پایین رده و پردازنده‌های پوشیدنی، البته پردازنده‌های میان‌رده مانند Snapdragon 400 در محصولات پوشیدنی استفاده می‌شوند. این رده معمولا محصولاتی با نمایشگرهای کوچک و رزولوشن پایین را شامل می‌شوند و همیشه قیمت آنها زیر ۴۰۰ هزار تومان است. پس اگر گوشی دیدید که این دسته پردازنده را دارد و قیمتی بالای ۴۰۰ هزار تومان دارد را به هیچ عنوان خریداری نکنید.

هسته همانند مگاپیکسل دوربین است، هر چه کیفیت هسته بالاتر، عملکرد بهتر و هر چه تعداد هسته بیشتر، تعداد کارهای همزمان راحت‌تر

پس تعداد هسته نشان‌دهنده سرعت پردازده نیست، عواملی مانند معماری، فرکانس کاری، حافظه کش، لیتوگرافی و بسیاری موارد دیگر بر عملکرد پردازنده تاثیر عمده دارند.

LCD ، AMOLED ، IPS و دیگر اصطلاحات نمایشگر

تک فارس

بگذارید خیال شما را راحت کنیم، دیگر مانند گذشته انتخاب بین خوب و بد نیست، بلکه بین خوب و خوبتر است، به این معنا که گوشی‌های میان رده ، رده بالا و پرچمدار همگی از نمایشگرهای خیلی خوب استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی این نمایشگرها همانطور که در بخش دوم ذکر شد درانعکاس نور است. نمایشگر موبایل‌های گرانقیمت‌تر معمولا عملکرد بهتری زیر نور شدید دارند. اما در شرایط عادی خیلی سخت می‌شود گفت که یک موبایل ۱-۵ میلیون تومانی خیلی بهتر از یک موبایل ۶۰۰ هزار تومانی است. البته باید دقت داشت که اگر عباراتی مانند IPS را مشاهده کردیم یعنی این نمایشگر دارای کنتراست، زاویه دید و روشنایی بالا است. و اگر عبارت AMOLED را مشاهده کردیم به این معنا است که کنتراست به بی نهایت نزدیک شده است و رنگ سیاه بدون نقص پخش می‌شود که در دیدن فیلم بسیار تجربه بهتری ایجاد می‌کند.

کیفیت نمایشگرها هر روز بهتر می‌شود، اگر اصطلاح IPS یا AMOLED را دیدید نگران کیفیت نمایشگر نباشید.

مواردی که در انتخاب نمایشگر باید به آن توجه کنید این است که تراکم بالای ۲۵۰ پیکسل در اینچ خیلی خوب است و تا ۴۰۰ پیکسل در اینچ تفاوت احساس می‌شود. بالاتر از ۴۰۰ تنها به طول عمر باتری و عملکرد لطمه وارد می‌کند و تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند.

طول عمر باتری در کارهای مختلف

طول عمر باتری در بسیاری از برندها به سمت و سوی مثبتی پیش می‌رود و مخصوصا در بخش رده بالا و پرچم‌دار بسیاری از نمونه‌های تولیدشده در ۶ ماهه اخیر از باتری بسیار خوب بهره‌مند هستند. وب‌سایت‌های متعددی تست‌های استاندارد برای موبایل و تبلت انجام می‌دهند که شما می‌توانید به راحتی با مراجعه به آنها ببینید که آیا موبایل‌های مورد نظر شما از باتری مناسب برخوردار هستند یا خیر. در هر صورت توجه داشته باشید که اگر عمر باتری وب‌گردی زیر ۷ ساعت یا عمر پخش ویدیو زیر ۷ ساعت بود، بعدا دچار مشکل خواهید شد و شاید پیش از اتمام یک روز مجبور به شارژ گوشی خود شوید.

پیش از خرید به تست‌های استاندارد وب‌سایت‌های معتبر مانند GSMArena توجه کنید.

محصولات هم‌قیمت

همیشه به یاد داشته باشید در اکثر مواقعی که ما یک موبایل خاص را مورد توجه خود داریم، خوب است که نمونه‌های هم‌قیمت این محصول را در برندهای دیگر بررسی کنیم، این موضوع چند مورد را به ما نشان می‌دهد:

در قیمت برابر کدام برند ارزش بیشتری از دید سخت‌افزاری می‌دهد

در این رده قیمت چه انتظاراتی باید از موبایل داشت

T A K F A R S

این محصول در چه دوره‌ای از عمر خود است، آیا به‌تازگی منتشر شده یا کاهش قیمتی خود را قبلا داشته است

اگر موبایل‌ خاصی را در نظر دارید، حتما موبایل‌های هم قیمت برند‌های دیگر را نیز بررسی کنید

گذشته برندها را فراموش کنید

اگر فکر می‌کنید که سونی هنوز برند اول و آخر دنیای تکنولوژی است یا برندهای چینی تماما محصولات بی‌کیفیت تولید می‌کنند باید بگوییم که به طور کامل اشتباه می‌کنید. پیش از انتخاب نهایی توجه داشته باشید که در محصولات ارزان‌قیمت، میان‌رده و رده بالا محصولات شرکت‌هایی که ۲۰ سال پیش آنها را نمی‌شناختیم مانند هواوی و لنوو شاید ارزش نسبت به قیمت بسیار بهتری به ما بدهند، در عین حال کیفیت بسیار خوبی داشته باشند.

زمانه قدرت بلامنازع برندهای قدیمی به سر رسیده است، به برندهای معتبر جدید دیگر هم سر بزنید.

صبر کنید، بخوانید و بپرسید

قند در دل‌تان آب شده که گلکسی نوت ۵ مگا پلاس زوم دو سیم‌کارته نسخه هنگ کنگ با یک کاور هوشمند با دو سوراخ در بالا و پایین برای دید زدن به نمایشگر منتشر شده است؟ صبر کنید. دلایل صبر کردن :

بسیاری از شرکت‌ها در سری اول تولید شده بسیاری از مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری را نمی‌دانند و در تولیدات جدیدتر آن را برطرف می‌کنند. حتی اپل هم از این قضیه مستثنا نیست. حتما قضیه خم شدن آیفون ۶ پلاس از ناحیه دکمه کم و زیاد کردن حجم صدا را شنیده‌اید، به تازگی مشخص شده که اپل در سری جدید استحکام آن نقطه ضعف را برطرف کرده که باعث شده وزن آیفون ۶ پلاس های جدید ۸ گرم بیشتر شود.

قیمت محصولات در چند روز اول بین ۲۰ تا ۵۰ درصد(هر چه معروف‌تر این درصد بیشتر) و در چند هفته بعد بین ۵ تا ۱۰ درصد دیگر کاهش پیدا می‌کند. پس اگر واقعا منتظر محصولی بودید و نمی‌توانستید یک یا دو ماه برای کاهش قیمت صبر کنید، حداقل یک هفته دندان‌های خود را بر جگر بگذارید تا دو برابر قیمت واقعی را نپردازید.

در این مدت که صبر کردید به بررسی‌های فنی وب‌سایت‌ها اکتفا نکنید، چرا که این وب سایت‌ها تنها چند روز را با محصول گذرانده‌اند و معمولا تنها درصد کمی از مشکلات محصول را متوجه می‌شوند. برای این کار به انجمن‌های گفتگوی مخصوص آن محصول مراجعه کرده یا عباراتی شبیه موارد زیر را در گوگل جستجو کنید(اگر انگلیسی جستجو کنید نتایج بازهم بهتری خواهید یافت) . فرض کنید که محصول مورد نظر شما آیفون ۶ پلاس است :

تک فارس www.takfars.ir

مشکلات مربوط به آیفون ۶ پلاس

نقد و بررسی مشتریان آیفون ۶ پلاس

از خرید آیفون ۶ پلاس پشیمان شده‌ام

….

در وب‌سایت‌هایی که نقد مشتریان ارائه می‌شود، به دنبال نقدهایی که نمره بد داده‌اند بگردید و ببینید چه مشکلاتی مردم را عصبانی کرده است، شاید به محض آشکار شدن مشکلات اصلی این محصول شما نیز از خرید آن منصرف شدید.

بدترین زمان خرید چند هفته اول انتشار محصول است

گارانتی و حمایت از محصول

گارانتی را جدی بگیرید. اول اینکه زمانی که محصولی را از گارانتی اصلی و معتبر خرید می‌کنید مطمئن هستید که آن محصول اصلی و غیر قاچاق است و برای منطقه ما منتشر شده است. مورد بعدی اینکه با وجود اختلاف قیمت نه چندان زیاد شما مطمئن هستید که اگر ناگهان گوشی چند ماه پس از خرید از کار افتاد، کسی هست که به شما پاسخ دهد و این همه هزینه از دست رفته شما را نجات دهد. تصور کنید که چند صد هزار تومان و حتی ۱ یا ۲ میلیون تومان هزینه بابت یک محصول پرداخته باشید و ناگهان ۳ ماه بعد از استفاده دیگر روشن نشود. این اتفاق نادر نیست و نباید از آن چشم پوشی کرد.

خدمات گارانتی هیچ شرکتی بدون نقص نیست، اما داشتن یک گارانتی معتبر همیشه به نفع مشتری است

فقط باید توجه داشته باشید که گارنتی که از آن خریداری می‌کنید نام نشان معتبری داشته باشد و سعی کنید از گارانتی‌هایی که هیچ کس آنها را نمی‌شناسد و وب سایت و دفتر مشخصی ندارند خودداری کنید.

تکفارس

مورد بعدی بحث حمایت از محصول است. حمایت از محصول لزوما به گارانتی مربوط نیست. به طور مثال اگر محصولات شرکت اپل را خریداری کنید حتی اگر گارانتی معتبری نداشته باشد، حداقل مطمئن هستید که تا سال‌ها بعد قطعات پرخطر مانند نمایشگر، دکمه‌ها، اسپیکر و میکروفون و دیگر قطعات در مراکز تعمیر یافت می‌شود. پس اگر بین دو محصول که یکی پرفروش و دیگری خیلی خاص و کم‌یاب است سعی کنید گزینه پرفروش و پرطرفدار را بخرید، چرا که مسلما بازار هم حمایت بهتری از آن محصول خواهد داشت.

در مورد لوازم جانبی نیز دقیقا به همین صورت اگر به سمت محصولات کم‌یاب‌تر بروید نمی‌توانید لوازم جانبی مناسب را برای محصول خریداری‌شده بیابید.

از شر گوشی خود کی می‌خواهید خلاص شوید

اگر گوشی خود را فقط چند ماه یا یک سال می‌خواهید استفاده کنید و بعد از آن با مدل جدید تعویض کنید، همانند نکته قبلی به سمت محصولات پرفروش‌تر بروید (یعنی حتی اگر آیفون ۶ پلاس می‌خرید به سمت مدل ۶۴ گیگابایت بروید) و حتما محافظ صفحه نمایش و قاب محافظ مناسب تهیه کنید. به یاد داشته باشید که تمامی عضویت‌های کاربری، عکس و فیلم خود را پیش از فروش پاک کنید و در صورت لزوم به طور کل موبایل یا تبلت خود را ریست فکتوری کنید.

خرید موبایل‌های پرفروش‌تر و معروف‌تر از جنبه‌های مختلف مانند خدمات تعمیرات آسان‌تر و ارزان‌تر در کنار لوازم جانبی بیشتر، به نفع مشتری است

محصولات معتبر
محصولات معتبر