تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آن چه باید درباره آب و هوای بیابان ها بدانید

image آن چه باید درباره آب و هوای بیابان ها بدانید

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که بیابان‌ها غیرقابل سکونت و برهوت هستند اما جالب است بدانید که طبق آمار National Geographic، یک میلیارد نفر روی کره زمین ساکن بیابان‌ها هستند. بسیاری از حیوانات و گیاهان نیز خودشان را با شرایط سخت و طاقت‌فرسای زندگی در بیابان سازگار کرده‌اند.

شرایط و اوضاع بیابان بر حسب موقعیت جغرافیایی متفاوت است اما در همه آنها یک چیز مشترک است: بیابان‌ها سرزمین‌های خشک و بی‌آب و علفی هستند. برخی از بیابان‌ها بی‌نهایت گرم هستند اما برخی دیگر تا پایین‌تر از دمای انجماد هم سرد می‌شوند.

دما

اغلب این گونه تصور می‌شود که بیابان‌ها مکان‌هایی بسیار داغ هستند اما این نظریه، در مورد همه بیابان‌ها صدق نمی‌کند. بیابان گابی (Gobi) در مانگولیا در فصل تابستان داغ و سوزان است اما در فصل زمستان یکی ازسردترین بیابان‌های دنیا محسوب می‌شود. از طرف دیگر، صحرای بزرگ آفریقا بی‌نهایت داغ است و می‌تواند به دمای ۱۲۲ درجه فارنهایت (۵۰ درجه سانتی‌گراد) هم برسد. بیابان‌ها در طول روز در بیشترین حالت گرمای خود هستند و بسیاری از حیوانات فقط در شب‌های سرد از لانه بیرون می‌آیند.

تکفارس آی آر

شرایط جوی

شرایط جوی رایج در بیابان‌ها آسمان آفتابی و صاف است. طوفان‌های باران پراکنده در برخی بیابان‌ها رخ می‌دهد و می‌توانند سیل‌آسا هم باشند. در بیابان‌های سردتر، برف و یخ‌بندان در فصل زمستان و شب‌ها رایج است.

آب

بیابان‌ها سرزمین‌های خشکی هستند. آنها به طور مرتب رطوبت خود را از دست می‌دهند زیرا هوای بیابان‌ها بسیار گرم است و آب‌ها تبخیر می‌شوند. برای طبقه‌بندی بیابان‌ها، سرزمین‌هایی که سالانه کمتر از ۲۵ سانتی‌متر بارش باران را دارند بیابان می‌نامند. برخی از گیاهان خودشان را با این شرایط جوی خو داده‌اند و ریشه‌های طویلی دارند تا بتوانند خودشان را به آبی که خیلی پایین‌تر از سطح زمین است برسانند. برخی از مردم که در بیابان‌ها زندگی می‌کنند چاه حفر می‌کنند و چشمه‌های آب زیرزمینی را برای هدایت کردن آب حیاتی به روستاهایشان متصل می‌کنند.

پوشش زمین

www.takfars.ir

شن و صخره زمین بیشتر بیابان‌ها را شکل می‌دهد. برف در سردترین بیابان‌ها می‌بارد و در هنگام زمستان زمین می‌تواند برای همیشه زیر برف بماند و یخ بزند. در بیابان تپه‌های شنی هم اغلب دیده می‌شود اما این تپه‌های شنی تنها در ۱۰ درصد از آنها وجود دارد. ویژگی رایج و بارز بیابان‌ها وجود کوهستان و صخره‌های بزرگ است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر