تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آمپول پی دی فرون عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

انترفرون آلفا در درمان لوسمی Hairy cell، کوندیلوماتا الکومیناتا، هپاتیت مزمن فعال، سارکوم کاپوسی همراه با ایدز، کارسینوم مثانه، کارسینوم کلیه، لوسمی میلوسیتیک مزمن، پاپیلوماتوزیس لارنژیال، لنفوم های غیر هوچکینی، ملانوم بدخیم، میلوم مولتیپل و میکوزوفونگوئید مصرف می شود. این دارو همچنین در درمان کارسینوم دهانه رحم نیز مصرف شده است.

مکانیسم اثر

انترفرون ها اثرضد ویروس، ضد تکثیر وتقویت ایمنی دارند. فعالیت ضد ویروس و ضد تکثیر آن به علت تغییر در ساخت DNA و RNA و پروتئین های سلولی شامل انکوژن هاست. انتروفرون همچنین باعث کاهش تکثیرسلول و نیز افزایش فعالیت فاگوسیتیک ماکروفاژها و اثرات سمی لنفوسیت ها بر روی سلول های هدف می شود.

فارماکوکینتیک

تکفارس آی آر

جذب عضلانی یا زیر جلدی دارو بیش از ۸۰ در صد است . متابولیسم دارو کلیوی است. نیمه عمر آلفا ۲a رکامبیننت بعد از تزریق عضلانی ۸- ۶ ساعت و به صورت انفوزیون وریدی ۵/۸- ۷/۳ ساعت است. نیمه عمر آلفا ۲b رکامبیننت بعد از تزریق عضلانی یا زیر جلدی ۳-۲ ساعت. با مقدار مصرف روزانه به صورت تزریق عضلانی، ممکن است دارو در بدن تجمع یابد . زمان رسیدن به حداکثر اثر شکل رکامبیننت آلفا ۲a با یک نوبت تجویز عضلانی۸/۳ ساعت و از راه جلدی ۳/۷ ساعت است و برای رکامبیننت آلفا۲b به صورت یک نوبت تجویز عضلانی یا زیر جلدی ۱۲ -۳ ساعت است.

موارد منع مصرف

هشدارها

در صورت حساس بودن بیمار به انترفرون آلفا ممکن است به انواع دیگر آن نیز حساسیت نشان دهد.

به دلیل تفاوت در مقدار مصرف نمی توان انواع انتروفرون های آلفا را بدون دستور پزشک، به جای هم مصرف نمود.

www.takfars.ir

در صورت وجود بیماری اتوایمون یا سابقه آن، بیماری شدید قلبی مثل انفارکتوس میوکارد اخیر، دیابت ملیتوس مستعد به کتواسیدوز، بیماری ریه، آبله مرغان، زونا، اختلالات کار CNS ، سایکوز شدید یا سابقه ابتلاء به آن، اختلالات تشنجی، حساسیت به دارو، عیب کار تیروئید و کاهش فعالیت مغز استخوان با احتیاط فراوان مصرف شود.

در صورت بروز خونریزی غیر عادی، مدفوع سیاه وقیری، خون در ادرار یا مدفوع و بروز لکه های قرمز رنگ روی پوست با پزشک تماس گرفته شود.

در صورت بروز عوارض جانبی شدید، کاهش مقدار مصرف تا ۵۰ درصد و یا قطع موقتی مصرف دارو پیشنهاد می شود.

عوارض جانبی

تغییر حس چشایی یا احساس طعم فلزی، اسهال، سرگیجه، خشکی دهان، سندرمشبه آنفلوانزا، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ، بثورات جلدی، خستگی غیرعادی، کم خونی، لکوپنی، ترومبوسیتوپنی، مسمومیت کبدی و کاهش نسبی میزان مو از عوارض جانبی مهم و نسبتاً شایع دارو می باشند.

تداخل دارویی

نکات قابل توصیه

کاهش اشتها و خستگی غیر عادی با ادامه مصرف بیشتر مشخص می شود و ممکن است نیاز به کاهش مقدار مصرف داشته باشد. همچنین تهوع و استفراغ معمولاً۵-۳ روز بعد از مصرف دارو بر طرف می گردد.

تزریق زیر جلدی برای بیمارانی که ترومبوسیتوپنی دارند و یا خطر خونریزی در آنها وجود دارد، ترجیح داده شود.

کاهش فشارخون طی درمان یا تا ۲ روز بعد از درمان دیده می شود. و نیاز به درمان کمکی جانشینی مایعات دارد. گاهی نیز افزایش خون مشاهده می شود که خفیف و گذرا می باشد.

تک فارس

کاهش تعداد لکوسیت و پلاکت با مصرف انترفرون آلفا۲bرکامبیننت طی ۵-۳ روز درمان مشاهده می شود و ۵-۳ روز بعد از قطع مصرف دارو بهبود می یابد.

سندرم شبه آنفلوانزا در اغلب بیماران و به طور قطع بیشتر در هفته اول درمان مشاهده می شود که به تدریج به علت مقاومت طی ۴-۲ هفته و با ادامه درمان کاهش می یابد. در صورت تکرار تب و سردرد و علائم شبه آنفلوانزا قبل و بعد از مصرف انترفرون ممکن است نیاز به مصرف استامینوفن باشد. در صورت تداوم سردرد کاهش مقدار مصرف دارو پیشنهاد شده است.

مقدار مصرف

انترفرون آلفا ۲a : در درمان لوسمی Hairy cell به صورت عضلانی یا زیر جلدی ابتدا ۳ میلیون واحد در روز به مدت ۱۶ روز تا ۲۴ هفته مصرف می شود. برای درمان نگهدارنده به صورت عضلانی یا زیر جلدی ۳ میلیون واحد سه بار در هفته به کار می رود. در سارکوم کاپوسی همراه با ایدز به صورت عضلانی یا زیر جلدی ابتدا ۳۶ میلیون واحد در روز به مدت ۱۲-۱۰ هفته یا ۳ میلیون واحد در روز به مدت ۱۲-۱۰ هفته یا ۳ میلیون واحد در روز در روزهای اول تا سوم و ۹ میلیون واحد در روز های چهارم تا ششم و ۱۸ میلیون واحد در روزهای هفتم تا نهم درمان مصرف می شود. در درمان نگهدارنده به صورت عضلانی یا زیر جلدی ۳۶ میلیون واحد سه بار در هفته تزریق می گردد.

انترفرون آلفا ۲b : در درمان لوسمی Hairy cell به صورت عضلانی یا زیر جلدی ۲ میلیون واحد سه بار در هفته تزریق می شود. در درمان کوندیلوماتا آکومیناتا به صورت تزریق داخل ضایعه ۱ میلیون واحد در زگیل ( تا ۵ زگیل ) سه بار در هفته یک روز در میان به مدت سه هفته تجویز می شود. در سارکوم کاپوسی همراه با ایدز به صورت عضلانی یا وریدی ۳۰ میلیون واحد به ازای هر متر مربع سطح بدن سه بار در هفته تجویز می شود. در درمان هپاتیت مزمن فعال به صورت عضلانی یا زیر جلدی ۳ میلیون واحد سه بار در هفته تزریق می گردد و در صورت عود بیماری مقدار مصرف تکرار می شود.

اشکال دارویی

Injection :

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر