تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آمپول فلوانکسول عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

این دارو برای کنترل علائم اولیه و ثانویه اختلالات پسیکوتیک مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر

فارماکوکینتیک

جذب دارو از محل تزریق آهسته می‌باشد. حداکثر غلظت پلاسمایی آن با تزریق عضلانی شکل دکانوات پس از ۱۰-۳ روز ایجاد می‌گردد. این دارو به طور وسیعی در کبد متابولیزه و به آهستگی از راه ادرار دفع می‌گردد. زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت پلاسمایی ۸-۳ ساعت و برای شکل دکانوات این دارو ۳ هفته می‌باشد.

تکفارس آی آر

موارد منع مصرف

این دارو در صورت وجود دیسکرازی خون، ضعف مغز استخوان، کلاپس گردش خون، ضعف CNS و کومای ناشی از مصرف دارو نباید مصرف شود.

هشدارها

این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود:

سندرم Reye عیب‌کار کبد، الکلسیم و بیماری قلبی-عروقی.

www.takfars.ir

شکل تزریقی این دارو فقط باید از راه عضلاننی مصرف شود.

عوارض جانبی

آرامش بیش از حد و خواب‌آلودگی، بی ثباتب خلقی، کابوس‌های شبانه، بی‌خوابی، تحریک ، سرخوشی ممکن است بروز نماید. در مصارف طولانی مدت دیسکینزی دیررس ممکن است ایجاد گردد. اثر ضد موسکارینی نظیر یبوست، خشکی دهان ، احتقان بینی، احتباس ادرار و تاری دید نیز به تدریج بروز می‌نماید.

تداخل دارویی

این دارو ممکن است اثر آنتی کولینرژیک داروهای نظیر آتروپین و ضد افسردگیهای سه حلقه‌ای، اثر کاهنده فشارخون هوشبر‌ها و بعضی داروهای ضد فشارخون نظیر گوانتیدین و احتمالا کلونیدین را افزایش ‌دهد. مصرف آن همراه با داروهای ضد آریتمی و نیز ترفنادین و بتابلوکرها خطر ایجاد آریتمی بطنی را افزایش ‌دهد. همچنین ممکن است اثر داروهای ضد صرع را کاهش دهد. مصرف همزمان فرآورده‌های حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS (بویژه بیهوش کننده‌ها ، باربی‌تورانها و ضددرد‌های اوپیوئیدی) با این دارو ممکن است سبب تشدید اثرات مضعف CNS این دارو شود مصرف همزمان اپی‌نفرین با این دارو ممکن است منجر به کاهش شدید فشارخون و تاکی‌کاردی شود. اثر ضد پارکینسون لوودوپا در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است مهار شود. در صورت مصرف همزمان کینیدین با این دارو ممکن است اثرات اضافی قلبی بروز نماید.

نکات قابل توصیه

دوره درمان با این دارو باید کامل شود.

این دارو ممکن است در ابتدای درمان سبب ایجاد خواب آلودگی گردد، لذا رانندگی یا کار با ابزارهای دقیق را ممکن است تحت تأثیر قرار دهد.

برای دستیابی به پاسخ مطلوب ممکن است چند هفته وقت نیاز باشد.

در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو،‌در صورتی که تاز مان مصرف نوبت بعدی کمتر از ۲ ساعت باقی مانده باشد ،‌از مصرف نوبت فراموش شده باید خودداری گردد.

تک فارس

از مصرف فراورده‌های حاوی الکل یا سایر داروهای مضعف CNS با این دارو باید خودداری شود.

در صورت نیاز به هرگونه عمل جراحی یا درمان اضطراری ، پزشک باید از مصرف دارو آگاه گردد.

هنگام برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده یا نشسته باید احتیاط نمود.

هنگام ورزش ، در هوای گرم یا هنگام حمام آب گرم به علت بروز شوک حرارتی باید احتیاط نمود.

احتمال بروز حساسیت به نور وجود دارد. استفاده از عینک و لباس محافظ توصیه می‌‌شود.

در صورت بروز علائم دیسکینزی باید به پزشک مراجعه نمود.

مقدار مصرف

خوراکی:

بزرگسالان: ابتدا یک میلی‌گرم سه بار در روز مصرف می‌شود و در صورت نیاز و تحمل بیمار، هر ۳-۲ روز به میزان یک میلی‌گرم افزایش می‌یابد و به عنوان نگهدارنده mg/day6-3 تا mg/day12 مصرف می‌شود.

تزریقی:

T A K F A R S

بزرگسالان: ابتدا ۴۰-۲۰ میلی‌گرم تزریق عضلانی می‌گردد. مقدار مصرف در صورت نیاز پس از ۱۰-۴ روز تکرار می‌شود. مقدار مصرف را می‌توان با مقادیر حداکثر ۲۰ میلی‌گرم افزایش داد.

اشکال دارویی

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر