تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آمپول آپروتینین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف آپروتینین

آپروتینین در بیمارانی که در معرض خطر شدید از دست دادن خون در طول عمل جراحی قلب باز یا پس از آن هستند و همچنین در بیمارانی که نگهداری بهینه خون در آنان در اولویت مطلق است، مصرف می‌ شود. این دارو همچنین در خونریزی‌های مخاطره‌آمیز ناشی از زیادی پلاسمین خون ( در لوسمی پرومیلوسیتیک حاد و پس از درمان با داروهای ترمبولیتیک و طی عمل جراحی برداشت تومور بدخیم ) مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر آپروتینین

آپروتینین یک مهار کننده آنزیکم پروتئیناز و دارای چندین اثر بر روی سیستم انعقادی است. علاوه بر این، آپروتینین به طور مستقیم از طریق مهار پلاسمی و کالیکریئین، از فیبرینولیز جلوگیری می‌کند.

فارماکوکینتیک آپروتینین

تکفارس آی آر

این دارو به سرعت پس از تزریق وریدی در فضای خارج سلولی، توزیع می یابد و به این ترتیب غلظت پلاسمایی آن به سرعت کاهش می‌یابد. آپروتینین به طور فعال توسط توبول‌های پروکسیمال در کلیه باز جمع و تجمع می‌یابد . این دارو به آهستگی در کلیه متابولیزه می‌شود.نیمه عمر دارو در مرحله پس از مرحله توزیع، تقریباً ۱۵۰ دقیقه و در مرحله نهایی که پس از ۵ ساعت از مصرف می‌باشد، تقریباً ۱۰ ساعت است. آپروتینین به شکل غیر فعال از طریق ادرار دفع می‌شود.

منع مصرف آپروتینین

در صورت وجود آلرژی نسبت به این دارو،نباید مصرف شود.

عوارض جانبی آپروتینین

واکنش های آلرژیک( شامل خارش، ضعف تنفسی، تاکیکاردی،کاهش فشارخون، و اسپاسم برونش) و ترومبوفلبیت موضعی با مصرف این دارو گزارش شده است.

www.takfars.ir

تداخلات دارویی آپروتینین

داروهای ضد انهلال فیبری و داروهای ترومبولیتیک در صورت مصرف همزمان، دارای اثرات آنتاگونیست هستند.

هشدار ها آپروتینین

این دارو در موارد زیر باید با احتیاط مصرف شود : درمان قبلی با آپروتینین و در موارد توقف عمیق و هیپوترمیک گردش خون به ویژه بیماران با سن بیشتر از ۶۵.

تمام مقادیر مصرف وریدی آپروتینین، باید به تنهایی و از طریق مسیرورید مرکزی باشد.

به منظور تعیین احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک به تمام بیماران باید در ابتدا یک مقدار آزمایشی تزریق شود. برای این منظور، یک میلی لیتر از دارو از راه وریدی ، ۱۰ دقیقه قبل از تزریق مقدار مصرف درمانی، تزریق می‌شود.

در بیمارانی که پس از تزریق مقدار آزمایشی، دچار واکنش آلرژیک می‌شوند، این دارو نباید مصرف شود.

در بمارانی که قبلاً این دارو را دریافت نموده‌اند، مصرف مجدد آپروتینین ( حتی مقدار آزمایشی) باید با احتیاط فراوان صورت گیرد. در صورتیکه آزمایش تعیین حساسیت موفقیت باشد، تزریق وریدی پیشگیری کننده یک داروی آنتاگونیست گیرنده H1 هیستامین ( مانند دیفن هیدرامین ) بلافاصله قبل از تزریق دارو، توصیه می شود.

در طول مصرف، وضعیت بیماراز نظر بروز علائم و نشانه‌های آنافیلاکسی باید به دقت بررسی شود.

توصیه های دارویی آپروتینین

تک فارس

آپروتینین با کورتیکواسترواوئیدها، هارین، تتراسیکلین‌ها و محلول‌های مغزی حاوی اسیدهای آمینه یا چربی امولسیونه ناسازگاری دارد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر