تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آمپول آلفنتانیل عوارض جانبی موارد مصرف و منع دارویی

موارد مصرف

آلفنتانیل یک ضد درد مخدر است که به عنوان داروی همراه و همچنین برای القاء بیهوشی مصرف می‌شود. این دارو همچنین با تزریق داخل نخاع و درون سخت شامه برای ایجاد بیدردی پس از عمل جراحی به کار برده می‌شود.

مکانیسم اثر

فارماکوکینتیک

آلفنتانیل به راحتی از سد خونی-مغزی عبور می‌کند. پیوند آن به پروتئین پلاسما حدود ۹۲% است. تجمع آلفنتانیل در بافت چربی ممکن است باعث طولانی شدت طول اثر دارو شود. متابولیسم دارو کبدی است. آلفنتانیل نیمه عمر سه مرحله‌ای داردو نیمه عمر دفعی آن ۲-۱ ساعت است. زمان شروع اثر دارو حدود ۲-۱ دقیقه است و طی ۲-۵/۱ دقیقه به حداکثر اثر خود می رسد. طول مدت اثر دارو ۱۰-۵ دقیقه می‌باشد. دفع آلفنتانیل عمدتا کبدی است.

تکفارس آی آر

موارد منع مصرف

هشدارها

. در صورت وجود عیب‌کار کبد و بیماری ریوی و نقص در سیستم تنفسی و در بیماران سالخورده یا بسیار جوان ، آلفنتانیل بابد با احتیاط فراوان تجویز شود.

۲. داروهای ضد درد مخدر باعث تشدید ضعف تنفسی می‌شوند.

۳. هنگام تجویز دارو باید امکانات لازم برای کنترل علائم مسمومیت احتمال با دارو از جمله آنتاگونیست‌های مواد مخدر در دسترس باشد.

www.takfars.ir

۴. مقدار مصرف دارو باید برای هر بیمار بطور جداگانه و با توجه به سن، وزن، اندازه بدن، شرایط فیزیک بیمار، مصرف همزمان سایر داروها و طول مدت احتمالی عمل جراحی تعیین می‌شود.

۵. این دارو ممکن است باعث سفتی، عضلات سینه و شکم شده و در نتیجه باعث اختلال در تنفس گردد.

۶. تزریق وریدی دارو بهتر است بصورت آهسته وطی حداقل ۲-۱ دقیقه صورت گیرد.

۷. اگرچه مصرف همزمان بنزودیازپین‌ها ممکن است باعث تقویت بیهوشی گردد. اما احتمال افزایش ضعف تنفسی و یا کاهش فشارخون باید در نظر گرفته شود.

۸. مصرف متناوب دارو ممکن است باعث ایجاد تحمل، وابستگی واعتیاد به دارو شود.

عوارض جانبی

برادی‌کاردی، کاهش فشارخون و ضعف تنفسی، طی عمل جراحی و یا بعد از عوارض شایع و مهم آلفنتانیل هستند.

تداخل دارویی

مصرف همزمان آلفنتانیل با بنزودیازپین‌ها، داروهای مضعف CNS و داروهای مهارکننده آنزیم‌های کبدی، باعث تشدید عوارض جانبی دارو می‌شود. مصرف همزمان این دارو با نالترکسون، ممکن است اثرات ضددردی آلفنتانیل را از بین ببرد. مصرف همزمان سایمتیدین یااریترومایسین ممکن است سبب کاهش کلیرانس آلفنتانیل گردد و به دلیل طولانی شدن دوره خروج از بیهوشی، خطر ضعف تنفسی را افزایش دهد.

نکات قابل توصیه

تک فارس

۱. تا ۲۴ ساعت پس از مصرف این دارو، در صورت بروز سرگیجه، خواب‌آلودگی ، منگی یا تاری دید باید احتیاط نمود.

۲. تا ۲۴ ساعت پس از مصرف این دارو، از مصرف سایر فرآورده‌های حاوی الکل یا داروهای مضعف CNSباید خودداری نمود ، مگر اینکه اختصاصاً‌ توسط پزشک تجویز شوند.

مقدار مصرف

بزرگسالان: برای القاء بیهوشی در اعمال جراحی که بیش از ۴۵ دقیقه طول می‌کشد mcg/kg245-130 تزریق وریدی می‌شود. به عنوان نگهدارنده بیهوشی در اعمال جراحی کمتر از ۳۰ دقیقه مقدار mcg/kg20-8 به عنوان مقدار مصرف اولیه تزریق می‌شود و به دنبال آن mcg/kg5-3 بصورت مقدار مصرف واحد و یا mcg/kg1-0/5 در هر دقیقه انفوزیون مداوم می‌شود. در اعمال جراحی طولانی‌تر از ۳۰ دقیقه mcg/kg 75-20 به عنوان مقدار مصرف اولیه تزریق می‌شود و بدنبال آن mcg/kg15-5 بصورت مقدار واحد یا mcg/kg3-0/5 در هر دقیقه انفوزیون مداوم می‌شود. جهت ایجاد تسکین، از راه وریدی mcg/kg8-3 به عنوان مقدار حمله‌ای و سپس mcg/kg5-3 به صورت مقدار واحد( در صورت نیاز ) تزریق می‌شود.

کودکان: برای ادامه بیهوشی مقدار mcg/kg50-30 به عنوان مقدار مصرف اولیه تزریق وریدی می‌شود و به دنبال آن mcg/kg15-10 بصورت مقدار مصرف واحد و یا mcg/kg5/1-0/5 در هر دقیقه انفوزیون وریدی مداوم می‌شود. نیمه عمر و طول مدت اثر آلفنتانیل در کودکان کمتر از بزرگسالان است و بنابراین دفعات مصرف دارو در کودکان باید افزایش یابد.

اشکال دارویی

Injection (as HCI):2 . 10ml (1mg/2ml)

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر